آیا تهیه‌کنندگان سینما در بخش وی او دی ضرر می کنند؟

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از اعضای کمیته فضای مجازی انحمن تهیه‌کنندگان گفت: این کمیته برای آگاهی بخشی به تهیه‌کنندگان سینما است تا هنگام واگذاری پخش و نمایش فیلم‌های خود در VODها ضرر نکنند.

سعید خانی در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: مدتی است که ما در انجمن تهیه‌کنندگان مستقل که یکی از تشکل‌های تهیه‌کنندگی سینما است متوجه شده‌ایم که متاسفانه تهیه‌کنندگان سینما به دلیل عدم آگاهی، تمام حقوق فیلم‌های خود را به پلتفرم‌ های اینترنتی واگذار می‌کنند، به این ترتیب حق پخش خارجی را از دست می‌دهند و متاسفانه حتی پیش آمده که مورد سوء استفاده هم قرار گرفته‌اند. براین اساس کارگروهی تشکیل دادیم تا به ویژه در مورد VODهای خارج از کشور اطلاعاتی را به همکاران خود بدهیم که وقتی می‌خواهند حقوق فیلم خود را برای نمایش به این پلتفرم‌ها واگذار کنند فقط حق پخش داخلی را واگذار کنند و بدانند که از حق پخش خارجی می‌توانند درآمد مجزا کسب کنند.

او افزود:‌ در این راستا جلساتی مختلف با شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کردند، برگزار شد و در نهایت با یک شرکت دانش‌بنیان به توافق رسیدیم که با توجه به ارتباط‌هایی که دارد اطلاعات و پنل‌هایی را در اختیار تهیه‌کنندگان می‌دهد تا مثلا آمار مختلفی درباره نمایش فیلم و میزان کلیک شدن ان داشته باشند.

خانی گفت: مسئله دیگر این است که برخی از دوستان تهیه‌کننده در سال‌های گذشته که هنوز VOD وجود نداشت، فیلم‌های خود را به شبکه نمایش خانگی واگذار کردند تا در قالب دی‌وی‌دی عرضه شود، اما این آثار بدون اطلاع و هماهنگی در VODها به نمایش در آمده بدون اینکه مالک نفع ببرد. بنابراین، کارگروه تشکیل شده بیشتر هدفش بر افزایش آگاهی تهیه‌کنندگان در زمینه نمایش خانگی و پلتفرم‌های ‌VOD است.

در این رابطه روابط عمومی انحمن تهیه‌کنندگان مستقل هم در خبری اعلام کرده است: باهدف حمایت وصیانت از حقوق تهیه‌کنندگان، تفاهم نامه انتشار فیلم وسریال و نشر محتوای دیجیتال بین انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و موسسه «نواکامکار ماندگار» منعقد شده است.

در این اطلاعیه آمده است: در پی ورود شرکتهای متعدد برای دریافت حقوق دیجیتالی آثار سینمای ایران،  واختلافات متعدد پیش آمده انجمن تهیه کنندگان “کمیته فضای مجازی” با عضویت مرتضی شایسته، منصور لشکری قوچانی، سعیدخانی، محسن جاهد و امیرشروین را تشکیل داد. این کمیته طی جلسات متعددی با شرکتهایی  که با پلتفرم یوتیوب ودیگر پلتفرم های فضای مجازی نشر محتوی در خارج از کشور همکاری داشتند ، برگزار کرد و پس از بررسی وجمع بندی توانایی شرکتهای موجود، تصمیم به انعقاد قرارداد با یک شرکت منتخب گرفت تا تهیه‌کنندگان بتوانند با آن شرکت قرارداد منعقد کنند.

براساس تصمیم کمیته فضای مجازی قرارداد بین تهیه کنندگان وصاحبان آثار و مدیران این شرکت بصورت استاندارد وکارشناسی تهیه وتنظیم شده  و قرارداد تیپ از سوی شرکت لازم الاجراست

در بررسی‌های انجام شده کمیته فضای مجازی انجمن، موسسه نواکامکار ماندگار که موسسه ای دانش بنیان با رویکرد فرهنگی دیجیتال است به عنوان شرکت نمونه برگزیده شد و در پی این گزینش ، بررسی قرارداد تیپ توسط بهمن کامیار مسئول کمیته حقوقی انجمن تفاهم نامه برای امضا آماده شد.

این تفاهم نامه روز شنبه گذشته، 29 تیرماه با حضور اعضای کمیته فضای مجازی انجمن وبرخی از اعضا هیئت مدیره به امضای سیدغلامرضا موسوی رییس انجمن واحسان رزازی مدیرعامل وعلیرضا جعفری نایب رییس موسسه نواکامکار ماندگار رسید.

بر اساس این تفاهمنامه تهیه‌کنندگان می‌توانند محتوای صوتی و تصویری آثارشان را  شامل فیلم سینمایی، مستند، سریال و… را با بهترین شرایط امنیتی و باز نشر در فضای مجازی انتشار دهند.

سیدغلامرضا موسوی – رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل – امضای این تفاهم نامه را گامی در جهت شفاف سازی و نمونه‌ای برای انعقاد قرارداد با حفظ حقوق مادی و معنوی تهیه‌کنندگان دانست  بخصوص که ناظر انجمن به عنوان امضا سوم (ناظر )بر اجرای قرارداد نظارت تام وتمام دارد.

به گفته وی این تفاهم‌نامه احتمال هرگونه خطا را برطرف کرده و امید است که با نظارت بر قراردادها، امکان هرگونه تضییع حقوق تهیه کنندگان از بین برود.

روابط عمومی انجمن اعلام  کرده است: برای عقد قرارداد برای نشر در فضای مجازی یوتیوب و دیگر پلتفرم های فضای مجازی خارج از کشور می توانند با مسئول هماهنگی انجمن امیر شروین و یا با موسسه طرف قرارداد واقع در پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران ساختمان کتابخانه قلمچی تماس بگیرند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد