آی‌سیما تلویزیون تعاملی موبایلی ارایه کرد

 به گزارش فنافر،تمامی مخالفت‌ها و سلیقه‌گرایی‌ها در ارتباط با توسعه تلویزیون تعاملی در ایران مانع هرز رفتن سرمایه پیمانکار این پروژه نشد و آی‌سیما به عنوان اولین پیمانکار آی‌پی مدیا، بر روی پلت‌فرم موبایل به شکل OTT عرضه شد.
به گزارش تسنیم، تقابل دیدگاه‌های رقابتی بر سر ارائه مجوز تلویزیون اینترنتی و آی‌پی.مدیا در کشور بین سه نهاد وزارت ارتباطات، ارشاد و سازمان صداوسیما، ایران را در حال حاضر از این خدمت نوین عقب انداخته و از سرویسی متمایز منع کرده است.
تلویزیون تعاملی خدمات تلویزیونی، رادیویی، برنامه‌های درخواستی، صدا و موسیقی درخواستی، بازی و ارائه سرویس‌های خدمات عمومی را در بر می‌گیرد و از پروتکل Ip برای ارائه مدیا استفاده می‌کند.
دو سال گذشته فاز اول پروژه رسانه تعاملی مهر که بعدها با نام تجاری “آی‌سیما” شناخته شد با سخت‌افزار و نرم‌افزاری تماما بومی آغاز به کار کرد اما در همان مراحل ابتدایی در حالیکه ظرفیت سرویس‌دهی به استان‌های مختلف وجود داشت، به دلیل نداشتن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوقف شد.
رایزنی‌های صداوسیما با رگولاتوری برای دریافت مجوز بهره‌برداری از شبکه مخابراتی تا جایی ادامه یافت که مهر ماه سال گذشته (93)، قرار شد مجوز به سروش رسانه و شرکت پیمانکار آن جهت ارائه بانک عظیمی از محتوای صوتی تصویری و آرشیو چند ساله صداوسیما از طریق یک لینک اینترنت پرسرعت خانگی، اعطاء شود اما این موضوع در دقیقه 90 کنسل شد.
بعد از این لغو مشکوک، سروش رسانه‌ای‌ها اعلام کردند که آمادگی کامل برای دریافت پروانه داشتند و حتی پیش‌نیازهای مورد نظر رگولاتوری را هم رعت کردند اما رگولاتوری بعد از پنج ماه اعلام کرد ” تمام کارها را انجام داده بودیم و سروش رسانه هم قرار بود که بیاید و مجوز را از ما بگیرد اما در زمان مدیریت قبلی سازمان صداوسیما (ضرغامی) منصرف شدند.”
بنابراین کلاف سر در گمی که قرار بود بعد از سال‌ها باز شود، پر گره‌تر شد.
اختلافات جناحی و رقابت بر سر منافع بیشتر موجب می‌شود عقب‌ماندگی در این حوزه به حدی برسد که چند سال آینده و زمانیکه هیچ کشوری دیگر از تلویزیون تعاملی صحبت نمی‌کند، ما آن را با آب و تاب برای مردم کشورمان بیاوریم.
دقیقا همچون رفتاری که با نسل‌های سوم و چهارم موبایل (3G و 4G) شد و بعد از عقب ماندگی کامل به سراغ آن رفتیم و بر سر اپراتورها و مردم نیز منت گذاشتیم!
در حالیکه پروانه‌های جدید ارتباطی مدون از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نحوه دریافت پروانه خدمات تلویزیون تعاملی هم اشاره کرده اما رفتار این سازمان بیشتر در جهت مخالفت با تکنولوژی بوده است.
اما در حالیکه هیچ نهادی برای تلویزیون تعاملی ارزش و اعتباری قائل نیست، پیمانکار پروژه آی‌سیما (شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر) برای سرمایه‌گذاری‌های خود اهمیت قائل شده و آی‌سیما را به شکل OTT بر روی تلفن همراه پیاده‌سازی کرده است.
این شرکت اولین سرویس‌دهنده آی‌پی تی‌وی در ایران مبتنی بر اینترانت است که تمام رسانه‌های متداول را تجمیع کرده و یکجا در اختیار مشترکان قرار می‌دهد؛ اما همانطور که گفته شد مجوز بخش ارتباطات به آن داده نشده و اجبارا به سمت پلت‌فرم موبایلی رفته در حالیکه اگر مجوز نهایی را بگیرد هر ایرانی می‌تواند تنها با تهیه یک خط اینترنت پرسرعت و یک دستگاه ستاپ‌باکس، از آرشیو فیلم، موسیقی، ویدئو، بازی آنلاین و تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی روی تلویزیون بهره‌مند شود.
اپلیکیشن اندرویدی سرویس همراه آی‌سیما اکنون بر روی سایت آن قابل دریافت است و به زودی نسخه IOS آن نیز عرضه می‌شود.
دنیای وب به قدری گسترده است که آثار آن را در شکسته کمر پیامک و درآمد اپراتورها در نوروز 94 شاهد بودیم؛ لذا بصیرت مسئولان می‌تواند رویه فعالیت‌های قانونمند و حمایت از حقوق مردم را به دنبال داشته باشد.
آی‌سیما اگر گرفتار سلیقه‌های داخلی نمی‌شد شاید تا الان در منازل مردم بود و پلت‌فرم موبایل نیز کنار آن عرضه می‌شد.

آی تی آنالیز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد