ابلاغ آئین‌نامه اجرایی بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان در هفته جاری

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر سورنا ستاری امروز در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در جمع خبرنگاران در خصوص بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه در هفته گذشته تفاهم‌نامه خوبی با دکتر ربیعی وزیر کار به امضاء رساندیم، افزود: در هفته جاری آئین‌نامه اجرایی این تفاهم‌نامه ابلاغ می‌شود.
وی با بیان اینکه این آئین‌نامه از سوی سازمان بیمه ابلاغ می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس بیمه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل خواهد شد.
ستاری با تاکید بر اینکه ما یک زیست‌بوم برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: این زیست‌بوم شامل بخش‌های مختلفی همچون مالیات، گمرک، دسترسی به تسهیلات ارزان‌قیمت و دسترسی به سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌شود.
وی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارای 6 پایه ثابت است،‌ اظهارکرد: ما شرکت‌های دانش‌بنیان را در این حوزه‌ها حمایت می‌کنیم.
ستاری با ابراز خرسندی از همکاری سازمان بیمه با شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: یکی از موضوعاتی که منجر به بهبود محیط کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، بیمه است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در خصوص جزئیات تفاهم‌نامه با وزارت کار، توضیح داد: بر اساس توافق صورت گرفته در تهران دو مرکز تخصصی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود و شرکت‌ها نیز برای انجام امور بیمه باید به این دو مرکز مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه ارزیاب‌های بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص این حوزه هستند، اظهارکرد: بر این اساس بسیاری از مسائل مربوط به بیمه این شرکت‌ها از این طریق مرتفع خواهد شد.
ستاری همچنین با اشاره به برخی از جرائم بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بر اساس آئین‌نامه‌ای که ابلاغ می‌شود، جرائم و موارد خاصی که در این حوزه وجود دارد، تسهیل خواهد شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر، افزود: دانشگاه خواجه نصیر جزء دانشگاه‌های پیشرو است که فعالیت‌های علمی خوبی در گذشته انجام داده است.
وی ایجاد مرکز نوآوری، تمرکز بر فعالیت‌های تجاری‌سازی،‌ ثبت ایده و تبدیل ایده به محصول را از جمله فعالیت‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: ایجاد این مرکز، موجب می‌شود تا دانشجویان برای ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصولات خود به امکانات لازم دسترسی داشته باشند و بتوانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند.
معاون علمی رییس جمهور در عین حال با تاکید بر اینکه امکانات مورد نیاز در این حوزه لزوما امکانات مالی نیست، یادآور شد: این امر نیاز به یک اکوسیستم و زیست‌بومی دارد که باید شکل بگیرد و در این زیست‌بوم باید این تفکر در دانشگاه‌ها جاری شود که خروجی دانشجویان نباید لزوما مقاله یا تز دکتری باشد.
ستاری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به این مرحله برسند که درصد قابل توجهی از درآمدهای آن‌ها از محل فروش فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقیت دانشجویان تامین شود، ادامه داد: این حرکت وقتی در دانشگاه‌ها شروع می‌شود که منابع مالی به مراکز نوآوری و رشد تزریق شود و از سوی دیگر این مراکز به این بلوغ برسند که خودشان نیز درآمدزا هستند.
وی با تاکید بر لزوم خرید سهام این شرکت‌ها از طریق دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن فروش بخشی از تکنولوژی‌های به دست آمده از شرکت‌های دانش‌بنیان باید از طریق خود دانشگاه‌ها صورت گیرد که این امر موجب برگشت سرمایه خواهد شد و باید این امر در دانشگاه‌ها ایجاد شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: کاری که دولت در این مرحله می‌تواند انجام دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی است که باید در زیرساخت‌های این اکوسیستم انجام دهد، ولی ما به عنوان دولت نباید وارد فرآیند فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شویم.
ستاری کمک مالی مستقیم دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان را موجب کاهش ویژگی رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی باید در محیط خارج از این مراکز با شرکت‌های داخلی و خارجی رقابت کنند و هر نوع مداخله دولت از طریق کمک‌های مالی قطعا نمی‌تواند شرکت‌ها را رقابت‌پذیر پرورش دهد.
معاون علمی رئیس جمهور در عین حال با اشاره به حمایت‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این قانون چتر حمایتی گسترده‌ای برای همه شرکت‌هایی که در داخل و خارج مراکز رشد و نوآوری مستقر هستند، دارد و در صورتی که اکوسیستم درست طراحی شده باشد، شرکت‌ها رقابت‌پذیر خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه این اکوسیستم باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کند، اضافه کرد: بالاتر از همه این موارد این است که روسای دانشگاه‌ها و مسئولان تصمیم‌گیر در داخل دانشگاه‌ها باید به این واقعیت برسند که دانشگاه‌ها باید به این زیست‌بوم متصل شوند، این اتفاقی است که باید برای حمایت از مراکز نوآوری رخ دهد.
ستاری با اشاره به ایجاد جذابیت در مراکز رشد و نوآوری برای جذب دانشجویان، خاطرنشان کرد: ولی در این زمینه آنچه که موجود است و آنچه که بر اساس استانداردهاست، فاصله داریم و این فاصله‌ها لزوما نباید توسط دولت پر شود.
به گفته وی این فاصله باید توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دانشگاه‌ها و مراکز رشد پر شود.

منبع: فصل اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد