اجرای طرح همگرا کردن حمایت از شرکت‌های بازی‌ساز/حضور 100 بازی‌ رایانه‌ای در یک‌ رقابت ملی

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد حاجی‌میرزایی با اشاره به تعداد شرکت‌های فعال در حوزه بازی سازی، افزود: به طور کلی 100 شرکت در کشور در حوزه بازی سازی فعال هستند و 200 تیم بازی سازی نیز تشکیل شده است که تاکنون به صورت رسمی در قالب شرکت و یا موسسه در این حوزه به ثبت نرسیده‌اند.

به گفته وی، 20 درصد از 100 شرکت ایجاد شده توانستند مراحل دانش بنیان شدن را طی کردند و حدود 25 درصد نیز مراحل دانش بنیان شدن را طی می‌کنند.

حاجی‌میرزایی در خصوص بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در کشور خاطرنشان کرد: حدود 10 درصد بازی‌های ویدئویی را در کشور بر روی موبایل و کامپیوتر داریم که درصد خوبی نیست و درصدد هستیم با حمایتی که از بازی سازها صورت می‌گیرد این میزان را افزایش دهیم.

وی در عین حال ادامه داد: در زمینه بازی‌های موبایلی پیشرفت‌های خوبی داشتیم به گونه‌ای که 10 شرکت بازی ساز کشور درآمد خوبی در این حوزه کسب کردند ضمن آنکه 5 شرکت نیز توانسته‌اند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه روند صادرات بازی‌های رایانه‌ای داخلی رو به رشد است، اظهار کرد: صادرات محصولات دیجیتال نسبت به سایر کالاها راحت‌تر است به گونه‌ای که تولید کنندگان این محصولات می‌توانند در فروشگاه‌های دیجیتالی، کالای خود را ثبت کنند.

به گفته این مقام مسئول بسیاری از بازی ها منتشر می‌شود ولی درآمد ندارند.بازی‌های رایانه‌ای صادراتی محصولاتی هستند که بتوانند درآمد برای صاحب کالا کسب کنند.

دلایل موفقیت پایین بازی‌های رایانه‌ای در زمینه صادرات

حاجی میرزایی متوسط سالانه تولید بازی‌های رایانه‌ای را در کشور 20 عنوان بازی دانست و ادامه داد: از این میزان به نظر می‌رسد که یک چهارم آنها منجر به درآمدزایی برای تولید کنندگان بازی می‌شود.

وی دلایل موفقیت این میزان بازی در فروش را استفاده از عناصر فرهنگی کشور و عدم تقلیدی بودن آن دانست و افزود: بازیهایی که نقلیدی از سایر بازی‌های موجود نباشند و بتوانند حرف تازه‌ای داشته باشند در بازارهای بین المللی می‌توانند حضور داشته باشند؛ چراکه برای خریداران جذابیت دارند.

دبیر بخش بازی‌های رایانه‌ای جشنواره ایران ساخت ادامه داد: بر اساس تجربیات بازی‌هایی که با تم ایرانی- اسلامی ساخته می‌شوند و یا حاوی عناصر فرهنگی کشور باشند در بازارهای جهانی از موفقیت بیشتری نسبت به سایر بازی‌ها برخوردار هستند.

به گفته وی، صادرات بازی‌های رایانه‌ای داخلی شامل بازی‌های موبایلی و کامپیوتری می‌شود.

چالش‌های ساخت بازی‌های رایانه‌ای

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از چالش‌های حوزه بازی‌های رایانه‌ای را دسترسی به تجهیزات مورد نیاز این حوزه عنوان کرد و گفت: با تغییراتی که در نرخ ارز رخ داد برای بسیاری از شرکت‌ها بسیار سخت شده است تا تجهیزات خود را به روز کنند و یا شرکت های نوپا در این حوزه هزینه اولیه تولید انها گران شده و نیاز است نهادهای مختلف در قالب کمک و یا وام های کم بهره به این شرکت ها کمک کنند تا این شرکت‌ها تجهیز شوند.

وی کمبود نیروی انسانی در زمینه بازی سازی را از دیگر چالش‌های این حوزه دانست و یادآور شد: ما هنوز رشته دانشگاهی به نام “بازی سازی” در دانشگاه‌های کشور نداریم از این رو برای جبران این کمبود، برنامه دوساله‌ای در بنیاد تدوین کردیم تا بتوانیم نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را تربیت کنیم.

حاجی میرزایی در این باره توضیح داد: در این راستا سعی کردیم دوره‌های آموزش حرفه‌ای را برگزار کنیم و با ارتباطاتی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم سعی خواهیم کرد اعتبار مدارک این دوره را تامین کنیم و بتوانیم نسل جدیدی از نیروهای انسانی را با استانداردهای بالاتر تربیت کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه اعتقاد دارند نیروی انسانی در این حوزه کم است و یکسری از افرادی که در این زمینه با شرکت‌ها همکاری دارند بعد از 2 سال فعالیت اقدام به مهاجرت می‌کنند و این آموزش‌ها می‌تواند در ترمیم نیروی انسانی مورد نیاز کمک کند.

این فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر اینکه گردش مالی این حوزه به گونه‌ای است که جز پر درآمدترین حوزه صنایع هنری است، اظهار کرد: علاوه بر آن اشتغال پذیری بالایی دارد و با توجه به پتانسیل‌هایی که در جوانان کشور وجود درد اگر از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد و آموزش‌های حرفه‌ای تری ارائه شود قادر به افزایش گردش مالی در این حوزه هستیم.

لزوم یکپارچه سازی حمایت از بازی سازها

معاون آموزشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اشاره به حمایت نهادهای مختلف از شرکت‌های فعال در این حوزه، یادآور شد: نهادهایی چون اداره رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌هایی از فعالان حوزه بازی سازی انجام می دهند و نیاز است همگرایی در ارائه این حمایت‌ها است.

وی ادامه داد: بر این اساس امسال طرح “حمایت‌های” همگرا” را برای حمایت از شرکت‌های بازی ساز تعریف کردیم و در آن از همه مجموعه‌ها و تیم‌های فعال در این عرصه درخواست کردیم تا در سامانه‌ای ثبت نام کنند و بر اساس دوردهایی که این شرکت‌ها دارند، درجه بندی می‌شوند و بر اساس عملکرد آنها حمایت‌ها ارائه خواهد شد.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در این برنامه تلاش می‌شود همه حمایت‌های نهادهای مختلف همگرا شوند اضافه کرد: فرآیند حمایت‌های همگرا از آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود و برای اجرای این طرح با تمام بخش‌های دخیل در حال مذاکره هستیم تا از موازی کاری در این حوزه جلوگیری شود و همه نهادها سیاست واحدی در این زمینه اتخاذ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح همه حمایت‌ها از طریق یک کانال ارائه شود.

رقابت ملی بازی سازها در یک مسابقه

دبیر بخش بازی‌های رایانه‌ای جشنواره ایران ساخت با اشاره به برگزاری این جشنواره، گفت: این جشنواره اهدافی چون ساخت و تولید محتوا بومی و حمایت از خدمات و تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برگزار می‌شود و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در بخش بازی‌های ویدئویی با این جشنواره همکاری دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به استقبال خوب بازی سازها از این جشنواره خاطرنشان کرد: بر این اساس در جشنواره امسال این بخش به صورت گسترده‌تری برگزار می‌شود ضمن آنکه شرایط سهل‌تری را برای حضور فعالان این عرصه ایجاد کردیم. به گونه‌ای که برخلاف سال گذشته که تنها بازی‌های رایانه‌ای می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند ولی در سال جازی علاوه بر آن بازی‌های گوشی‌های همراه نیز به این جشنواره اضافه کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته شرکت کنندگان آثار خود را از طریق DVD ‌به دبیر خانه ارسال می‌کردند ولی در جشنواره امسال، پرتال به گونه‌ای طراحی شده است که شرکت کنندگان به راحتی می‌توانند آثار خود را آپلود و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در این جشنواره بازی‌های “کامپیوتری” و “موبایلی” پذیرش می‌شوند، خاطر نشان کرد: متقاضیان تا 15 آبان ماه جاری فرصت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند. در نیمه دوم آذرماه داوری‌ها توسط گروهی از کارشناسان این حوزه در بنیاد انجام خواهد شد و بازی‌های برتر در روز جشنواره معرفی خواهند شد.

وی تاکید کرد: ثبت نام به پایان نرسیده و آماری از شرکت کنندگان در دست نداریم ولی برآورد ما این است که در جشنواره امسال 100 بازی رایانه‌ای شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دومین جشنواره ایران ساخت از 4 تا 8 دی ماه با هدف جریان سازی فرهنگی- اقتصادی دانش‌بنیان برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در جهت حمایت از تولیدات ایرانی و اشتغال افزایی برای سرمایه‌های انسانی کشور برگزار خواهد شد.

جلوگیری از واردات بی‌رویه و اجناسی که مشابه آن در داخل کشور با کیفیت مناسب تولید می‌شود، زمینه‌سازی در جهت شکوفایی زیست بوم کارآفرینی کشور و نوآوری با رویکرد اشتغال‌زایی، فرهنگ سازی، ترویج و انتشار آثار تولید شده در فضای مجازی و رسانه‌ها با کمک عناصر و فعالان فرهنگی و هنری کشور و کمک به برند سازی و تجاری سازی کالاهای با کیفیت و دانش‌بنیان ایرانی از دیگر اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.

این جشنواره در بخش‌های “ایده بازار”، “هنرهای تجسمی”، “دیداری و شنیداری”،‌”رسانه‌های دیجیتال”، “ادبیات”و “دانش آموزی” برگزار می‌شود.

در بخش رسانه‌های دیجیتال اقدام به پذیرش آثاری در حوزه‌های “وب‌سایت”، “شبکه‌های اجتماعی”، “نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و کاربردی”، “نرم‌افزارهای تلفن همراه”، “سامانه‌های هوشمند و IOT” و “بازی‌های رایانه‌ای” می‌شود.

به برگزیده بخش بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر اعطای دیپلم افتخار، هدیه‌ نقدی به ارزش 12 میلیون تومان و به نفرات دوم و سوم هدیه نقدی هر نفر به ارزش 3 میلیون تومان اعطا می‌شود.

 شرکت کنندگان برای حضور در این جشنواره می‌توانند علاوه بر تولیدات جدید، آثار آرشیوی خود را که از بهمن سال 1392 (همزمان با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری) تولید کرده‌اند را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

این جشنواره به شکل تخصصی و رقابتی، بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود و آحاد مختلف جامعه می‌توانند برای حضور در این رویداد فرهنگی و فناورانه شرکت کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد