از آرزوی چندباره برای صادرات صنایع دستی تا برخورد با هتل‌های متخلف

به گزارش فناوری فرهنگی، علی‌اصغر مونسان _ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس‌جمهور _ ظهر امروز (۱۵ اسفند ماه) در میانه بازدید خود از سی و یکمین جشنواره ملی صنایع دستی برای نوروز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشحالیم بگوییم که صنایع دستی کشور نیز همانند گردشگری از نشاط خوبی برخوردار شده است. خوشبختانه در حال حاضر در زمینه تولید صنایع دستی وضعیت مناسبی را داریم، رشته‌های فراموش‌شده احیا شده‌اند و همچنان بحث آموزش را خیلی جدی پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: در امر فروش و بازاریابی نیز خوشبختانه فضای مجازی به کمک آمده و رونق خوبی در فروش داخلی و صادرات به وجود آمده است. صادرات صنایع دستی در ۹ ماه اخیر از ۱۹۰ میلیون دلار عبور کرده است که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده است؛ این صادراتی است که از مبادی گمرک انجام شده است. اما با بیش از ۶ میلیون گردشگری خارجی که در این ۹ ما داشتیم، اگر به ازای هر گردشگر ۵۰ دلار محاسبه کنیم، ۳۰۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشته‌ایم. البته هدف اصلی ما این است که در زمینه صادرات صنایع دستی به عدد ۲ میلیارد دلار برسیم. این نمایشگاه صنایع دستی نیز در ایام نزدیک به عید نوروز، به فروش هرچه بیشتر صنایع دستی کمک می‌کند.

مونسان همچنین درباره لزوم کاربردی سازی صنایع دستی در زندگی روزمره مردم، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح تجاری‌سازی را از سال ۹۶ شروع کرده‌ایم و در حوزه‌های برندینگ، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و ایجاد بازارهای جدید کار می‌کنیم. الان بسیاری از محصولات صنایع دستی کاربردی شده‌اند و در امور روزمره زندگی قابل استفاده هستند. بر همین اساس امیدواریم بازار صنایع دستی را بتوانیم بزرگ‌تر کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره افزایش نرخ هتل‌ها در نوروز ۹۸، اظهار کرد: امسال نیز همانند سال ۹۷ حتماً در ایام عید گردشگری رونق خوبی خواهیم داشت. انصافاً اینگونه نیست که ما بر نرخ هتل‌ها نظارتی نداشته باشیم‌. حدود یک ماهی است که ستاد هماهنگی خدمات سفر را در کل کشور تشکیل شده است و به شدت به این موضوع نظارت می‌شود. من نیز از مردم دعوت می‌کنم اگر مشکلی مشاهده کردند شکایت خود را اعلام کنند تا به سرعت پیگیری کنیم.

او ادامه داد: ما همه توانمان را برای نظارت کافی به میدان آورده‌ایم تا از این طریق نوروز خوبی را برای مردم رقم بزنیم. از همه دستگاه‌های اجرایی و وزرایی که به نوعی درگیر موضوع سفرهای نوروزی هستند خواهش کردم نظارت کافی را روی قیمت‌ها داشته باشند. خوشبختانه جامعه هتل‌داران با ما همراهی کردند تا قیمت‌ها در نوروز امسال افزایش پیدا نکند. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی نیز که به قیمت ناوگان حمل و نقل کشور نظارت دارند، قول داده‌اند افزایش قیمتی در نوروز نداشته باشند.

مونسان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این نظارت‌ها در عمل چه تأثیراتی داشته است؟ و اینکه هم‌اکنون برخی هتل‌ها برای نوروز قیمت‌های بالایی ارائه داده‌اند، با تاکید بر اینکه هیچ هتلی حق افزایش قیمت در نوروز را ندارد، اظهار کرد: هتل‌ها نرخ‌های مشخصی دارند و مردم هر هتلی را که خارج از نرخ‌های مصوب‌شده قیمت می‌دهند را می‌توانند به شماره تماس ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند و اطلاع بدهد؛ ما نیز حتماً برخورد خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: هیچ هتلی حق ندارد خارج از این نرخ مصوب‌شده قیمت بدهد. مناطق آزاد نیز بدانند که تحت نظارت کلی کشور قرار دارند و اینگونه نیست که چون منطقه آزاد هستند، هر رقمی که می‌خواهند اعلام کنم. خواهشم از سازمان‌های منطقه آزاد این است که دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده مبنی بر عدم افزایش قیمت‌ها را رعایت کنند.

مشاور رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی هتل‌ها، اتاق‌های رزرو شده از سوی گردشگران خارجی را به افراد دیگری تحویل داده‌اند، گفت: فضای کشور به اندازه کافی مشکل دارد، لطفاً سیاه‌نمایی نکنیم. امکان ندارد این اتفاق افتاده باشد. اگر الان این موضوع را به صورت مشخص و دقیق اعلام کنید، پیگیری خواهیم کرد.

مونسان در پایان سخنان خود یادآور شد: برای توزیع سفر نیز تلاش می‌کنیم که گردشگری را به سمت مناطق کمتر برخوردار ببریم. صبح امروز توافقی با سازمان صداوسیما داشتیم که در زمینه معرفی این مناطق با ما همکاری داشته باشند.

منبع: ایسنا

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد