استارت آپ های جذاب چند جوان ایرانی

به گزارش فناوری فرهنگی، از گنج بزرگ اقتصاد ایران غافل نشده‌اند، همان گنجی که زیر پایمان خوابیده و آن‌طور که باید حواسمان به آن نیست؛ گنجی به نام گردشگری که به سومین حوزه اقتصادی بزرگ جهان تبدیل‌شده است اما چرخ‌های موتور آن در ایران گاهی به‌کندی می‌چرخد و گاهی وقت‌ها عجیب لنگ می‌زند. حالا چند جوان خوش‌فکر ایده‌های استارت آپی شان را با روشی متفاوت چاشنی جذابیت‌های گردشگری ایران کرده‌اند و خبر خوب این روزهای ما شدند. با خود گفتند کشورهای درحال‌توسعه، گردشگری را به‌عنوان میانبر پیشبرد اقتصاد خود انتخاب کرده‌اند، چرا ما نکنیم؟ خروجی دغدغه‌های این چند جوان سه استارت آپ در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی شد که هرکدام از یک در وارد این وادی شده‌اند، یکی در فضای مجازی سفیر سوغات ایران شده، آن‌یکی بزرگ‌ترین پروژه واقعیت مجازی خاورمیانه را کلید زده است و دیگری اولین بازی مکان محور را در ایران راه‌اندازی کرده است، بازی که قرار است ضرب شست محکمی به بازی‌های اینترنتی آن ور آبی نشان دهد و تا همین حالا هم حسابی جای خودش را در میان کاربرانش بازکرده است.

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی
وقتی اولین بازی مکان محور ما روی کلش آو کلنز را کم می‌کند

این روزها خیلی‌ها برای بازی‌های اینترنتی آن ورآیی سر و دست می‌شکنند. بسیاری از جوان‌ها ساعت‌ها وقتشان را صرف بازی در فضای مجازی می‌کنند بدون هیچ عوایدی، هیچ‌چیز به علم و آگاهی‌شان اضافه نمی‌شود که هیچ، تمام انرژی مغزشان هم ته می‌کشد. اما یک جوان ایرانی از علاقه جوانان به بازی‌های اینترنتی استفاده کرده آن‌هم به نفع تقویت عرق ملی و توجه به آثار تاریخی و تقویت گردشگری. می‌پرسید چطور؟ پاسخ این سؤال اولین بازی مکان محور به نام «نهانه» است که در قالب یک استارت آپ جای خودش را در میان همه کسب‌وکارهای اینترنتی پیداکرده است. بازی که مصداق واقعی یک تیر و چند نشان است. بازی نهانه طوری شما را درگیر خودش می‌کند که بدون آنکه متوجه شوید ساعت‌ها وقتتان را برایش صرف کردید اما اگر تصور می‌کنید این صرف وقت فقط در فضای مجازی است سخت در اشتباهید، حساب‌وکتاب این بازی با همه بازی‌هایی که تابه‌حال تجربه‌اش کرده‌اید متفاوت است.»

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی

گشت و گذار در آثار تاریخی با جایزه ده میلیون تومانی

در بازی نهانه شما با مکان‌های تاریخی درگیر می‌شوید. نهانه بر اساس یکی از داستان‌های شاهنامه نوشته‌شده است. در هر مرحله از بازی باید به چند معما پاسخ دهید و درواقع از چند خان رد شوید. رد شدن از خان چطور امکان‌پذیر است؟ با حضور در مکان تاریخی خاص. این توضیحات را «محسن الهامیان» می‌دهد؛ طراح اولین بازی مکان محور ایران و ادامه می‌دهد: «ما در فاز اول و در نسخه «ام وی پی» نرم‌افزار یعنی نسخه اولیه بازی، مکان‌های تاریخی و زیبای شهر بیرجند را انتخاب کردیم. در هر اثر تاریخی چند معما طراحی کردیم، کاربر برای پاسخ دادن به آن معما باید به مکان تاریخی برود و با گشت و گذار در آن جواب را پیدا کند. برای مثال یکی از معماهای ما در باغ جهانی اکبریه بیرجند این بود؛ ” به‌پای کهن‌سال‌ترین درخت کاج بنشین و رازش را دریاب” کاربر برای حل این معما باید حسابی در باغ اکبریه بگردد، جذابیت‌های تاریخی‌اش را رصد کند، قدیمی‌ترین درخت کاج را پیدا کند تا بتواند به معما پاسخ دهد و از یک خان رد شود. هر خان امتیاز دارد و برنده بازی می تواندبه ده میلیون تومان جایزه برسد. در نسخه اولیه که بازی را در مکان‌های تاریخی بیرجند طراحی کردیم،326 نفر این بازی را نصب کردند و 185 نفر در تعطیلات نوروز به‌صورت فعال آن را بازی کردند و در پی رد شدن از خان‌های مختلف و رسیدن به جایزه ساعت‌ها در بسیاری از مکان‌های زیبای تاریخی و گردشگری بیرجند گشت و گذار کردند و چند نفر از آن‌ها به جایزه 5 میلیون تومانی رسیدند.»

25 کیلومتر پیاده‌روی برای حل یک معما

نظرسنجی طراحان بازی مکان محور نهان از شرکت‌کنندگان نتایج باورنکردنی داشت. این نتایج طراحان بازی را مصمم کرد تا نسخه‌های دیگر این بازی را طراحی کنند. الهامیان در خصوص این نتایج می‌گوید: «حامی و سرمایه گذار ما در نسخه اولیه بازی نهانه میراث فرهنگی و گردشگری بیرجند بود. هر یک از شرکت‌کنندگان بدون آنکه خودشان متوجه شوند به مکان‌های تاریخی که شاید تا قبل از بازی گذرشان هم به آن نیفتاده بود علاقه‌مند شدند، خیلی‌ها برای رد شدن از یک خان بیش از 5 بار به یک مکان تاریخی رفته و 25 کیلومتر پیاده‌روی کرده بودند.»

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی

با یک بازی آرزوی دیرینه مدیران برآورده می‌شود

نتایج نظرسنجی از کاربران بازی نهانه برای خیلی‌ها غیرقابل‌باور بود. این را الهامیان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «برای همین از کاربران بازی خواستیم بعد از پیدا کردن جواب هر معما در مکان تاریخی خاص از همان لحظه فیلم و عکس بگیرند. خلاصه آنکه متوجه شدیم راه را درست آمدیم. حالا هم اگر سرمایه‌گذاران و متولیان سازمان میراث فرهنگی حمایت کنند هر جوان ایرانی بدون آنکه خودش متوجه شود بعد از درگیر شدن با بازی نهانه علاوه برافزایش عرق ملی حامی آثار تاریخی می‌شود و این همان آرزویی است که متولیان سازمان میراث فرهنگی سال‌هاست در پی محقق کردن آن هستند.»

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی

ما سفیر سوغات ایرانیم

فرقی نمی‌کند کجای ایران باشی، تهران یا اصفهان، تبریز یا یزد، با چند کلیک مرغوب‌ترین گز اصفهان، قطاب یزد، نان برنجی کرمانشاه، سوهان قم و 600 محصول غذایی و صنایع‌دستی شهرهای مختلف را باقیمت تولیدی در خانه تحویل بگیر. ما سفیر سوغات ایرانیم. این شعار جوانان خوش‌فکری است که با یک ایده استارت آپی اپلیکیشن «ای تحفه» را راه انداختند تا با یک تیر دو نشان که هیچ چند نشان بزنند. از رونق کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی و محصولات غذایی شهرهای مختلف ایران و اشتغال‌زایی تا حذف واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و درنهایت چرخاندن موتور گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای مختلف ایران.

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی

این اپلیکیشن دست واسطه‌ها را قطع می‌کند

استارت آپ نوپای ای تحفه در عمر کوتاهش جای خود را میان گردشگران خارجی هم بازکرده است. «احسان رشید»؛ طراح این استارت آپ از جرقه راه‌اندازی این نرم‌افزار کاربردی می‌گوید: «من در بندرعباس زندگی می‌کنم و در مشهد درس خواندم. در مسیر مشهد تا بندرعباس همیشه از اردکان ارده می‌خریدم. ارده اردکان معروف است. این محصول در خانه ما طرفدار داشت و وقتی تمام می‌شد باید منتظر می‌ماندیم تا وقتی برای ادامه تحصیل به مشهد می‌روم در مسیر، از شهر اردکان ارده را تهیه کنم. از همان زمان ایده راه‌اندازی اپلیکیشن سوغاتی در ذهنم جرقه زد. اینکه هر شهری یک سوغات دارد و کارگاه‌هایی وجود دارد که در هر شهر باکیفیت‌ترین سوغات آن را تولید می‌کند. وقتی مسافری وارد شهری می‌شود نمی‌داند باکیفیت‌ترین سوغات را کدام کارگاه‌ها تولید می‌کنند یا اینکه یک تهرانی نمی‌داند کجای پایتخت می‌تواند تازه‌ترین گز اصفهان یا نان برنجی کرمانشاه را تهیه کند. چند ماه فکر کردم که چطور می‌توانم ایده‌ام را عملی کنم، از دوستانم کمک گرفتم و درنهایت استارت آپ ای تحفه شکل گرفت.» رشید ادامه می‌دهد: «حالا گردشگران خارجی هم برای تهیه صنایع‌دستی و سوغات شهرهای مختلف از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و حسن این نرم‌افزار کاربردی این است که توانسته واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را از میان بردارد. ما انبار نداریم، به‌محض درخواست مشتری برای خرید یک محصول، نرم‌افزار به‌صورت خودکار درخواست را برای کارگاه تولیدی همان محصول ارسال می‌کند، ماده غذایی با بهترین کیفی، قیمت کارخانه در کوتاه‌ترین زمان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»

اندر مصائب راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

راه‌اندازی یک استارت آپ به همین راحتی نیست. کسانی که قدم درراه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گذارند ممکن است بارها شکست بخورند، در مسیر رسیدن به هدف با آزمون‌وخطای بسیاری روبه‌رو می‌شوند و صبر و توکل را پیشه مسیر پرپیچ‌وخمشان می‌کنند. احسان رشید هم از مقدمات و سختی‌های راه‌اندازی این استارت آپ می‌گوید؛ «مشتری می‌تواند در خانه بنشیند و با چند کلیک کالای موردنظر در هر استان را به‌صورت آنلاین خریداری کند. این امکان به مقدمات بسیاری نیاز داشت. شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات صدها کارگاه در سراسر ایران کار راحتی نبود. من و دوستانم به شهرهای مختلف رفتیم و در مورد ایده این استارت آپ با تولیدکنندگان برتر صحبت کردیم. بانک اطلاعات تکمیل شد و حالا هرقدر سفارش‌ها بیشتر شود رونق تولید در کارگاه‌های مواد غذایی و صنایع‌دستی ایران هم دوچندان می‌شود. درآمد ما هم از این اپلیکیشن حق عضویت برندهای شرکت‌کننده است، هم‌زمان با افزایش فروش درآمد ما هم بیشتر می‌شود.»

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی
واقعیت مجازی خاورمیانه برگ برنده کارآفرینان در گردشگری

استار آپ بعدی بزرگ‌ترین پروژه واقعیت مجازی خاورمیانه است که چند جوان خلاق آن را در قالب یک نرم‌افزار کاربردی کلید زده و برگ برنده‌ای در حوزه گردشگری کشورمان رو کردند. هدف اصلی‌شان عینی کردن زیباترین، ناشناخته‌ترین و بکرترین نقاط گردشگری ایران است. ایده واقعیت مجازی از دل گروهی 4 نفره و علاقه‌شان به گردشگری و آثار تاریخی بیرون آمد. اما واقعیت مجازی چیست؟ قصد سفر دارید و می‌خواهید برای فرار از روزمرگی به گوشه دنجی از طبیعت پناه ببرید، اما مقصدتان مشخص نیست و نمی‌دانید به کدام استان بروید، وارد این اپلیکیشن می‌شوید، با چند کلیک سفر را شروع می‌کنید، 40 جاذبه بکر و زیبای ایران زیر پای شماست؛ واقعیت مجازی! فیلم‌برداری و عکاسی از جاذبه‌های زیبای گردشگری به‌صورت سه‌بعدی انجام‌شده و در این اپلیکیشن وجود دارد. بیننده با مشاهده زیباترین جاذبه‌های گردشگری مقصد سفر را تعیین می‌کند، «علی محمدی» می‌گوید: «این پروژه را با مشارکت سازمان میراث فرهنگی انجام داده‌ایم، فیلم‌برداری با پیشرفته‌ترین روش انجام‌شده و کسانی که عینک‌های سه‌بعدی تلویزیون را در خانه داشته باشند می‌توانند در آثار تاریخی و طبیعت بکر قدم می‌زنند و واقعیت مجازی برایشان معنی عمیق‌تری پیدا می‌کند. بیننده بعد از آشنایی می‌تواند از راهنمای مسیریابی این اپلیکیشن برای رسیدن به مقصد استفاده کند. البته این راهنمای مسیریابی فقط به نقشه راه منحصر نمی‌شود و ملزومات سفر به هر مکان تاریخی هم در آن گنجانده‌شده است.» محمدی ادامه می‌دهد: «در فاز اول با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی 40 جاذبه بکر و زیبا را در ایران شناسایی کردیم. در فاز بعدی 40 جاذبه گردشگری در خاورمیانه را در این اپلیکیشن به‌صورت واقعیت مجازی پیاده می‌کنیم.»

استارت آپ های جذاب  چند جوان ایرانی
درآمدزایی با واقعیت مجازی

البته کاربر و بچه‌های این استارت آپ گردشگری به همین‌جا ختم نمی‌شود و آن‌ها راه پرسودی را برای درآمدزایی انتخاب کردند. وارد نرم‌افزار کاربردی ایران ویزیت که شوید می‌توانید با واقعیت مجازی در فضای رستوران‌های تهران قدم بزنید و انتخاب رستوران برایتان آسان می‌شود. علاوه بر آن این جوان‌ها با اپلیکیشنی که طراحی کردند به دغدغه‌های والدینی که به دنبال انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندانشان هستند پاسخ داده‌اند. والدین می‌توانند در خانه بنشینند و با چند کلیک فضای مدارس مختلف را رصد کنند و فضای آموزشی موردنظر را انتخاب می‌کنند.»

حرف کارآفرینان جوان که با همت و پشتکار استارت آپ های جذابی را در حوزه گردشگری و صنایع دستی راه انداخته اند یک جمله است؛ «حمایتمان کنید.»

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد