اشتغالزایی را به دستان صنایع دستی بسپارید

به گزارش فناوری فرهنگی، اشتغالزایی و کاهش بیکاری از مهمترین مطالبات امروز جامعه ایران است؛ اما چه راهکارهایی برای تحقق این امر وجود دارد؟! به نظر می‌رسد که تولید بر مبنای ظرفیت‌های بومی یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش بیکاری است. در این میان به نظر می‌رسد که توجه به تولیدات صنایع دستی و تکیه بر هنرهای سنتی ایرانی-اسلامی و خلاقیت در طراحی و نوآوری، می‌توان امیدوار بود که هر یک از هنرهای دستی و بومی اقوام گوناگون در کارآفرینی و رشد مشاغل نقشی مؤثر را ایفا کند. صنایع دستی با استفاده از مواد اولیه موجود در کشورمان تولید می شود و دانش تولید و ساخت این کالاهای فاخر، تماما ایرانی است و نیازی به تکنولوژی پیچیده ای نیز ندارد. همچنین وجود بیش از 400هزار هنرمند در ایران و جامعه فعالان 3 میلیون نفری در حوزه صنایع دستی، نشان می دهد که کشورمان از نظر منابع انسانی در این زمینه، با مشکلی مواجه نیست و می تواند با دانش هنرمندان و تحصیل کرده های ایرانی، به بازطراحی و بازتولید صنایع دستی بپردازد.

حمایت 30 نفره از کالای ایرانی

آنلاین صنایع دستی و هنری چونک، مرجع تخصصی خرید و فروش دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه است. این فروشگاه آنلاین کارش را از سال 93 آغاز کرده و تلاش کرده تا با آماده ساختن زیرساخت‌های فروش اینترنتی تخصصی در حوزه صنایع دستی، امکان دسترسی آسان مشتریان را به دست‌آفریده‌های هنری و خلاقانه ایرانی فراهم کند.

چونک باور دارد که جایگاه صنایع دستی و هنری ایرانی در خانه‌های همه ایرانیان است و نه در موزه‌ها، گالری‌ها و ویترین فروشگاه‌ها، بنابراین بعد از گذشت یک دهه از رواج خرید اینترنتی در ایران زمان آن رسیده که صنایع دستی نیز سهمی از این بازار بزرگ به‌دست آورد و از طریق شبکه‌های گسترده اینترنتی و به‌صورت تخصصی در اختیار کاربران ایرانی و حتی غیر ایرانی قرار بگیرد.

چونک توانسته در همین مدت اندک برای بیش از 30 جوان خلاق و علاقه مند اشتغالزایی ایجاد کند که از همه مواهب بیمه و سایر خدمات کسب وکار نیز برخوردار هستند. این جوانان دغدغه خود را نه فروش کالا به مشتریان، بلکه حمایت از تولید ایرانی و کالای ایرانی می دانند.

چون صنایع دستی به عنوان یک کالای صددرصد ایرانی، مابه ازای خارجی ندارد. همچنین ایران سومین تولیدکننده بزرگ صنایع دستی در سطح جهان به شمار می رود. اما یک نکته منفی در بازار وجود دارد و آن واردات سالانه بیش از 3میلیارد دلار صنایع دستی به ایران است که اغلب هم از مبادی غیرقانونی وارد می شوند. حمایت از تولید ایرانی و فروش کالای ساخت ایران، می تواند مبارزه گسترده ای در مقابل این حجم از واردات باشد. به‌همین منظور است که چونک تجارب چندین ساله خود را برای فراهم ساختن مدرن‌ترین زیرساخت‌های فروش اینترنتی صنایع دستی در ایران به‌کار گرفته‌‌ است تا نقش کالاهای دست‌ساز هنرمندان خلاق ایرانی را در سبد خانواده‌ها پر‌رنگ‌تر سازد.

در این راستا دست‌ساخته‌های هنرمندان ایرانی را را با شناسنامه‌ مشخص، اطلاعات کامل، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا از میان طیف وسیع ایده‌های نو و سبک‌های متنوع، به سبک هنری‌ خودشان دست پیدا ‌کنند. مشتریان در چونک به تنوع وسیعی از کالاهای متفاوت برای استفاده روزمره، هدیه‌ تولد، روز پدر، روز مادر، روز عشاق، سالگرد ازدواج و حتی ست کامل جهیزیه‌ عروس دسترسی دارند. همچنین ایده خانه ایرانی چونک نمونه بارزی از باورمندی بنیانگذاران این کسب وکار به سبک‌های مدرن و الهام‌گرفته از عناصر سنتی ایرانی-اسلامی است تا مشتریان با استفاده از عناصر آن، خانه ایرانی داشته باشند.

هر کارگاه صنایع دستی، یک بنگاه اشتغالزایی

بر آمار موجود، حجم بازار صنایع دستی در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان در سال است و این رقم تا 2 هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است. همچنین صادرات سالانه صنایع دستی در حال حاضر 300میلیون دلار است اما در صورت حمایت از کالاهای هنری ایرانی، می توان این رقم را تا یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.

در این زمینه باید توجه کنیم که هر کارگاه صنایع دستی، محل اشتغال یک خانواده ایرانی است که همه ما در قبال این خانواده‌ها مسئولیت اجتماعی داریم. به همین دلیل چونک در تلاش است تا به بستر گسترده‌ای برای عرضه آثار همه هنرمندان ایرانی تبدیل شود. چون حمایت از تولید ایرانی زمینه های اشتغالزایی را برای دختران و پسران ایرانی فراهم می کند و در نهایت به کاهش وابستگی به خارج و کاهش واردات و کاهش خروج ارز از کشور منجر می شود.     از نکات مهم در این بازار می توان به این طرح‌های اصیل روستایی از راهکارهای مهم به‌شمار می‌رود. همچنین با گذشت سال‌های طولانی و با وجود کمبود شدید آب در ایران و خشکسالی‌هایی که همواره گریبان‌گیر بخش کشاورزی بوده، وقت آن رسیده که زمینه رشد صنایعی فراهم شود که کمترین نیاز را به منابع آبی دارند و تنها با استفاده از مواد اولیه در مناطق بومی تولید می‌شوند.

نکته اشاره کرد که وجود بیش از 300 شاخه صنایع دستی در ایران موجب شده تا تنوع کالایی و تنوع قیمتی وسیعی در بازار موجود باشد و این به معنای وجود قدرت خرید صنایع دستی در میان اقشار مختلف کشور است.

به همین دلیل تیم چونک اعتقاد راسخ دارد که اگر میلیون ها خانوار ایرانی بتوانند جایگاهی هر چند اندک برای صنایع دستی در سبد مصرفی شان در نظر بگیرند و از صنایع دستی ایرانی حمایت کنند، کارگاه های ریز و درشت بسیاری در گوشه و کنار کشورمان رونق می گیرند و موجبات اشتغالزایی و کارآفرینی ملی، مستقل و غیروابسته را فراهم می کنند. با این اقدامات هم خانه‌های ایرانی پر از طرح و نقش‌های خیال‌انگیز می شود که به کاهش فشارهای روانی و استرس های محیطی منجر می شود و هم از ورشکستگی کارگاه‌های صنایع دستی در مناطق مختلف کشورمان جلوگیری کرده و به بهترشدن زندگی بیش از 3 میلیون هنرمند در سراسر کشور کمک‌ می کنیم.

حذف واسطه ها برای حمایت از کارآفرینی

درحال حاضر علاوه بر نیاز مبرمی که به رونق تولید صنایع دستی وجود دارد، ایجاد بازار فروش در ایران و خارج از ایران، نیاز مهم دیگری است. چونک با خرید تضمینی صنایع دستی و دست‌سازه‌های خلاقانه هنرمندان از دورافتاده‌ترین نقاط کشور و عرضه آنها به عموم مردم، موجب شده تا هنرمندانی که یا شناختی از بازار ندارند یا کالای هنری‌شان با چندین واسطه و به چند برابر قیمت به دست مشتریان می‌رسید، اکنون بدون واسطه و با قیمت واقعی محصولات‌شان را به دست مشتریان برسانند و سود حاصل از زحمت شان به جیب خودشان برود و نه واسطه های چندلایه.

در همین راستا چونک طی مدتی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، توانسته برای بیش از 100 هنرمند به عنوان تامین‌کننده کالای صد درصد ایرانی، درآمدزایی ایجاد کند. به نحوی که تنها یکی از هنرمندان در سال 96، به واسطه چونک توانسته بیش از 100میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد. همچنین تیم چون امید دارد با گسترش کسب وکارش، این تعداد تامین کننده کالا به بیش از 1000 نفر تا پایان سال 97 برسد. استفاده از ظرفیت های هنرمندان سراسر ایران از جمله سیاست های تیم چونک است. بنابراین زنجیره تامین کالای چونک از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشور گسترده شده و می‌کوشد تا در تعاملات اخلاقی و حرفه‌ای با تامین‏‌کنندگان، ‌‏امکان ارائه طیف وسیعی از صنایع دستی ایرانی را برای شما فراهم کند.

اقدامات دیگری نیز برای خرید کالای صنایع دستی هنرمندان در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان در دستور کار این فروشگاه آنلاین قرار دارد؛ خرید سفال از هنرمندان زن روستای کلپورگان که نخستین روستای ثبت جهانی ایران است و خرید تضمینی حصیر از هنرمندان این خطه از کشورمان از دیگر اقداماتی که چونک برای سال 97 در نظر دارد. برای این امر ضمن سفر به روستاها و شهرهای تولید این کالاهای هنری، صحبت با کارشناسان آن مناطق نیز انجام شده تا زمینه‌های خرید و فروش دائمی و درآمدزایی تضمینی برای هنرمندان ایجاد شود.

هدف‌مان اشتغالزایی بر مبنای کالای ایرانی است

نقیبی، مدیرعامل فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری چونک در مورد اشتغالزایی و اهمیت توجه به رونق تولید در حوزه صنایع دستی می‌گوید: براساس آمار موجود، برای ایجاد یک شغل پایدار در حوزه صنعتی تا 500 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است. اما تنها با صرف هزینه‌ای بین 15 تا 30 میلیون تومان، می‌توان در حوزه صنایع دستی شغل پایدار ایجاد کرد.

این فعال حوزه صنایع دستی ادامه می‌دهد: می‌توان با سرمایه‌گذاری، بازطراحی و تغییر کاربری صنایع دستی براساس نیازهای روزمره زندگی مردم، راهی برای افزایش نرخ اشتغال زنان نیز ایجاد کرد. براساس آمار معاونت روستایی و عشایری ریاست جمهوری، طی 40سال اخیر، تعداد روستاهای ایران از بیش از 90هزار روستا به حدود 60هزار روستا رسیده است. یعنی 30هزار روستا نابود شده. مهمترین دلیل ترک روستاها نیز عدم وجود شغل و امکانات زندگی برآورده شده است. همچنین اشتغال‌زایی صنایع دستی در بومی‌ترین مناطق ایران را از دیگر مزایای صنایع دستی برای اشتغال‌زایی می‌دانند.

با وجود سیل مهاجرت از روستا به شهر طی دهه‌های اخیر، اما همچنان جمعیت روستایی در ایران قابل توجه است. جمعیتی که بخش زیادی از آنها کماکان از حاصل دسترنج‌شان روزگار می‌گذارنند؛ از کشاورزی گرفته تا تولید انواع دست‌بافته‌ها و دست‌ساخته‌های هنری. اگر قرار بر این باشد که بر سر راه مهاجرت بی‌نتیجه سدی قرار دهیم، باید به اقتصاد پایدار روستایی بیندیشیم. اقتصاد پایدار این ظرفیت را در اختیار برخی از روستاهای دارای منابع فرهنگی و هنری به‌ویژه صنایع دستی و صنایع سنتی و بومی روستایی قرار می‌دهد تا با استفاده از فرصت پدید آمده، خود برای آینده اقتصاد روستایی و توسعه روستا، مشارکت و برنامه‌ریزی کنند.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد