اصول گردشگری پایدار نیازمند طرح دیپلماسی گردشگری مردم پایه است

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدرضا مجیدی در «کنفرانس ملی اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری» که در هتل ثامن مشهد برگزار شد اظهار کرد: گردشگری یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد جوامع امروزی است و سهم ما در اقتصادهای جهانی رو به افزایش است. پیشرفت‌هایی که تا کنون در اقتصاد تک محصولی وابسته به منابع اولیه بوده امروزه با بهره‌گیری از صنعت گردشگری و صنایع وابسته تلاش می‌کنند تا به تنوع بخشی به منابع  درآمدی خود برسند.

وی افزود: امروزه صنعت گردشگری با توجه به دو عنصر رشد روزافزون اقتصادی، افزایش تنوع و گستردگی مخاطبان که شکل‌گیری انواع گوناگون گردشگری را در پی داشته بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. در این میان گردشگری انبوه در نقش مخرب برای اکوسیستم و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جوامع  بومی و محلی مورد توجه است.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی ادامه داد: این امر باعث شده تا در سیاست‌گذاری در عرصه گردشگری و تنوع‌بخشی و انوع تخریبی محیط زیست و منابع برگشت‌ناپذیر جهان و حفظ فرهنگ بومی و محلی توجه شود.

مجیدی خاطرنشان کرد: اگر گردشگری پایدار را راهبردی برای مدیریت جامع منابع تجدید شونده بدانیم به گونه‌ای که نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیبایی شناختی فراهم شود که یک‌پارچگی فرهنگی فعالیت‌های بومی ضروری، تنوع اکولوژیک و سیستم‌های حیات‌بخش حفظ شود در آن صورت گردشگری پایدار ساختاری است برای بهبود حفاظت از تنوع زیستی که میان حفاظت از طبیعت و منافع اقتصادی جوامع محلی و گردشگری هماهنگی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: این رویکرد باعث می‌شود تا جامعه معمولی برای گسترش گردشگری به صورت هدفمند و بیش از گذشته بر حفاظت و تقویت ظرفیت‌های زیستی و فرهنگی موجود خویش گرایش پیدا کنند. این روند فرصت‌های ارزشمندی را ایجاد می‌کند که ارتقاء دانش، احترام به منابع و اکوسیستم طبیعی، ایجاد انگیزه برای هنرها و صنایع‌دستی، حفظ دانش بومی و ابتکارات از آن دسته است که منجر به بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی می‌شود.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی تشریح کرد: برای توسعه در این امر در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری دولت‌ها و ملت‌ها ضروری است، بر این اساس در کنار جوامع سنتی که دولت پایه است اشکال مختلف دیپلماسی مکمل و موازی به کمک آمده‌اند از جمله دیپلماسی گردشگری و دیپلماسی پارلمانی.

مجیدی اضافه کرد: دیپلماسی مردم پایه می‌تواند به بسیج افراد عمومی در پاسداشت و حفاظت از زیست‌بوم و حفظ منایع زیست‌محیطی برای آیندگان کمک کند. پایان‌نامه‌ها در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند با پیشنهاد وضع قوانین به نظارت و اجرای آن‌ها، همکاری‌های تکمیلی با سایر پارلمان‌ها در شکل دو جانبه و نیز همکاری‌های چند جانبه پارلمانی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به مدیریت گردشگری یاری رسانده تا پایداری محیط در بلند مدت حفظ شود و فعالیت‌های گردشگری به محیط زیست آسیب نرساند و آثار نامطلوب به همراه نداشته باشد.

وی ادامه داد: پارلمان‌ها می‌توانند در قوانینی مصور تضمین کنند که زیرساخت‌های گردشگری با توجه به ویژگی‌های محیط زیست و طبیعت‌های مناطق مورد نظر اجرا شود. پارلمان‌ها با توجه به ارتباط مستقیم با شهروندان علاوه بر بنیان‌گذاری و اجرای درست قوانین می‌توانند به فرایند سازی در میان آن‌ها یاری رسانند و نه تنها صنعت گردشگری، نهادهای محلی و سازمان‌های زیست محیطی را در چارچوب الگوی گردشگری پایدار به همکاری برای تحقق اهداف مورد نظر موظف سازند بلکه به همراهی بومی شهروندان با این طرح‌ها که نقش محوری در این زمینه دارند نیز کمک کنند.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی عنوان کرد: مجمع مجالس آسیایی در 12 سال گذشته تلاش کرده است در کمیته‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به این مقوله توجه کرده و بسترهای مناسبی جهت همکاری‌های پارلمانی در آسیا فراهم سازد؛ غرب آسیا نیز با تنوع فرهنگی، اجتماعی و طبیعی خود جاذبه‌های فراوانی برای جذب گردشگران دارد؛ مانایی و پایداری گردشگری در این منطقه وسیع و گسترده نیازمند همکاری‌های فراملی برای حفظ منابع طبیعی برای آیندگان، ضمن بهره‌مندی نسل‌های حاضر از آن است.

مجیدی اظهار کرد: امروزه در چارچوب دیپلماسی مکمل شاهد پررنگ شدن نقش شهرها و شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی در روابط روابط بین‌الملل در قالب دیپلماسی شهری هستیم و شبکه شهرهای خلاق نمونه‌هایی هستند که با همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی ما را در زمینه پایایی و مانایی و پیشرفت جهانی یاری می‌رسانند. استفاده از این ظرفیت در کنار شبکه انجمن‌های علمی به عنوان یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی فناوری می‌تواند به تحقق اهداف گردشگری پایدار با محوریت اکوتوریسم کمک کند.

وی ادامه داد: امیدوارم این همایش و کارگاه‌های تخصصی آن در ارائه پیشنهادهای عملیاتی در حوزه اجرایی و سیاست‌گذاری خارجی توفیق لازم را داشته باشد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد