افتتاح رسمی کانال های پویا و نهال

به گزارش فناوری فرهنگی،محمد سرافراز آغاز به کار رسمی کانال‌های«پویا و نهال» را با هویت بصری جدید در ماه رجب و هم‌زمان با ولادت باسعادت امام جواد(ع) به فال نیک گرفت و افزود: این کانال‌ها از دو ویژگی مهم برخوردارند: اول آنکه برای اولین بار برای مخاطب خردسال که هویت و گروه سنی خاصی را شامل می شود، برنامه تولید و پخش می‌کند و دیگر آنکه برنامه‌های این دو کانال به سمت تولید داخلی خواهد رفت.

وی افزود: پیش از این در صدای جمهوری اسلامی برنامه مستقلی برای خردسالان وجود داشت، اما در سیما نخستین بار است که خردسالان و کودکان به طور مستقل و با هویت مشخص در برنامه سازی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. رئیس رسانه ملی تولید انیمیشن‌های داخلی در شبکه کودک و نوجوان را اتفاق مهمی عنوان کرد و با اشاره به اینکه آنچه در گذشته به عنوان انیمیشن از شبکه‌ها به‌خصوص پویا پخش می‌شد، انیمیشن‌های غربی بودند که با ملاحظات فرهنگی و دینی ما مغایرت داشتند، گفت: خوشبختانه حرکت تازه‌ای شکل گرفته و افتتاح این کانال‌ها شروعی است تا ما بیش از گذشته تولید برنامه‌های مناسب این گروه سنی را پی بگیریم تا استفاده از انیمیشن‌های خارجی کاهش پیدا کند.

سرافراز تصریح کرد: جامعه ایران، برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که رشد منفی جمعیت دارند، جامعه‌ای جوان است و لذا باید برای ۲۰ میلیون جمعیت خردسال، کودک و نوجوان دغدغه داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: البته برنامه‌ریزی فقط مختص قاب تلویزیون نیست، بلکه باید از مهدکودک‌ها، مدارس و محیط‌های اجتماعی شروع بشود و ما نتیجه آن را در تلویزیون ببینیم.

رئیس رسانه ملی گفت: نسل جدید بیش از گذشته با رسانه به مفهوم عام ارتباط دارد، در چنین شرایطی باید رسانه‌های نوین را مکمل بدانیم و در امر آموزش از همه آن‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم تأثیر بیش‌تری بر گروه‌های سنی بگذاریم.

وی افزود: برنامه‌سازان توجه داشته باشند که در تولید برنامه‌ها از روش‌های بصری جذاب استفاده کنند و تولید انیمیشن باید به روش‌های جدید و انواع مختلف آن گسترش پیدا کند تا بتوانیم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم.

سرافراز ادامه داد: در انیمیشن شخصیت خلق می‌شود و هویت می‌یابد، اما باید دقت کنیم که از چه ویژگی‌هایی باید برخوردار باشند. رئیس رسانه ملی با اشاره به نقش مجری کودک در برقراری ارتباط با مخاطبانش گفت: اکنون مجری‌هایی آموزش داده شده‌اند، که می‌توانند در توفیق شبکه کودک و نوجوان و تحت تأثیر قرار دادن نسل جوان و پرورش استعدادها موثر باشند.

سرافراز افزود: معتقدم باید در رسانه ملی به پرورش استعدادها توجه کنیم، امری که در آموزش و پروش نوین مهم تلقی شده و آنقدر اثرگذار است که می‌تواند آموزش کلاسیک را هم تحت تأثیر قرار بدهد. وی با اشاره به تعاملی بودن رسانه‌ها در عصر جدید یادآور شد: شبکه کودک و نوجوان باید تعاملی باشد، اینکه ما یک‌طرفه پیام مورد نظر خود را به گروه مخاطب منتقل کنیم، کافی نیست. باید با تشکیل گروه‌های کودک و نوجوان، استفاده از ظرفیت NGO ها و همفکری نهادهای فعال در حوزه خردسال، کودک و نوجوان، از مشارکت و حضور واقعی این گروه‌های سنی استفاده شود، مشارکتی که نباید فقط به پخش نقاشی محدود شود.

سرافراز افزود: به عنوان رسانه ملی در مرحله اول باید برنامه‌ریزی کنیم که کودکانمان چگونه با مبداء هستی آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.پس از آن دیگر موضوعات دینی و همچنین زندگی ائمه اطهار (ع) اهمیت پیدا می‌کنند و ما نباید اولویت‌هایمان را اشتباه بگیریم. وی افزود: امام جواد (ع) در سن کم عهده‌دار امامت شدند و در همان سن، تاثیر مهمی بر جامعه خود گذاشتند، باید با تاسی از آن بزرگوار الگوهای واقعی و موفقی طراحی و به جامعه معرفی شوند، الگوهایی که می‌توانند در قالب انیمیشن تولید و خردسالان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهند.

سرافراز گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که از نمایش الگوهای غیر واقعی و افراطی که در آمریکا و غرب درست می‌شوند و صرفا قدرت بدنی بالایی دارند، خشن هستند و کارهای عجیبی انجام می‌دهند، پرهیز کنیم. وی تصریح کرد: نیاز داریم تا الگوهایی خلاق با توان بالای فکری برای فرزندانمان خلق کنیم، نمی‌گویم برای سن نوجوان قهرمان نمی‌خواهیم، یا قدرت بدنی خوب نیست، اما الگوهای ما باید از زور بازو در کنار قدرت فکری بروردار باشند.

وی با اشاره به ایجاد شورای تخصصی کودک و نوجوان در رسانه ملی گفت: امید است از این پس بتوانیم برای همه شبکه‌ها به شکل یکپارچه، هدفمند، متمرکز و برای تربیت نسل آینده برنامه سازی کنیم.

در ادامه این مراسم، علی اصغر پور محمدی معاون سیما جامعه پذیری و آموزش را از کارکردهای مهم رسانه و تلویزیون عنوان کرد و تصریح کرد: این وظیفه‌ای است که بر عهده ما گذاشته شده و ما باید در جهت تولید برنامه‌های آموزشی و جامعه پذیری به ویژه برای کودکان و نوجوانان گام برداریم.

وی افزود: مطالعات روان‌شناسان، جامعه شناسان و پژوهشگران دینی نشان می‌دهد که شخصیت انسان‌ها در کودکی شکل می‌گیرد، در دین مبین اسلام نیز بر نقش لقمه حلال بر کودک و تأثیر پاک دامنی و راستی در زندگی افراد تاکید شده، به همین دلیل وظیفه ماست که به موضوع جامعه پذیری بر مبنای دینی متمرکز شویم. پورمحمدی گفت: در کشورهای بزرگ جهان، سرمایه‌گذاری کلانی بر روی آموزش گروه سنی ۱ تا چهار سال انجام می‌گیرد، این در حالی است که در کشور ما، آموزش کودکان چه در مهد کودک‌ها و چه در مدارس ناقص اتفاق می‌افتد.

معاون سیما افزود: مشکلات زیادی در امر تربیت خردسالان و کودکان وجود دارد که امیدواریم افتتاح شبکه کودک و نوجوان بتواند گام‌های موثری در رفع این مشکلات داشته باشد.

وی با قدردانی از دکتر سرافراز در موافقت با راه‌اندازی این شبکه تصریح کرد: در شرایطی که سازمان صداوسیما از نظر فنی و همین‌طور بودجه‌ای با مشکلاتی مواجه است، راه اندازی شبکه‌ای مستقل برای کودکان و نوجوانان اتفاق جدی و خوبی است و قرار است برای ایجاد شبکه نوجوان نیز اقداماتی صورت گیرد. پور محمدی اظهار امیدواری کرد که این شبکه برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی و اسلام ناب محمدی اثربخش باشد. معاون سیما از محمد سرشار نیز برای تدوین سند جامع کودکان و نوجوانان، راه اندازی شبکه کودک و نوجوان و به ویژه تغییر پخش برنامه‌های این شبکه‌ها از برنامه‌های خارجی به ایرانی قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم، مدیر شبکه کودک نیز از پخش برنامه‌های این شبکه با هویت و شکل بصری جدید همزمان با سالروز میلاد امام جواد از دوشنبه ۳۰ فروردین خبر داد.

محمد سرشار در آئین افتتاح رسمی کانال‌های پویا و نهال شبکه کودک و نوجوان گفت: در شبکه کودک، برنامه‌ها برای سه کانال با نام پویا، نهال و امید به ترتیب برای مخاطب خردسال، کودک و نوجوان تدارک دیده شده که اکنون پخش رسمی دو کانال پویا و نهال فراهم شده است و امروز از لوگوهای این دو کانال رونمایی می‌شود. محمد سرشار افزود: اردیبهشت ۹۴ مقدمات راه اندازی این شبکه فراهم شد، در فاصله بهار تا تابستان همان سال مجموعه مطالعات صدا و سیما در زمینه تاسیس شبکه کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت و مشورت‌هایی هم با کارشناسان و پژوهشگران اجتماعی و دینی صورت گرفت که به تدوین سند راهبردی برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان منجر شد.

سرشار افزود، این سند، قانون اساسی ما در شبکه کودک و نوجوان برای تعامل با برنامه سازان و معیار سنجش مدیران بالادستی برای بررسی عملکرد شبکه محسوب می‌شود. مدیر شبکه کودک گفت: این سند، خردسالان زیر ۶ سال، کودکان ۶ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۲ سال به بالا را مورد توجه قرار می‌دهد ، ما را ملزم کرد تا برنامه سازی برای خردسالان و کودکان را در دستور کار قرار دهیم، چرا که مطالعاتی انجام شد که به ما نشان می‌داد این گروه سنی چه ساختاری را می‌پسندند و به طرح چه مسائلی نیاز دارند، در همین ایام خلاءهایی که نیاز به برنامه سازی داشت را نیز شناسایی کردیم.

وی درباره نام‌گذاری کانال‌ها نیز گفت: برای نام‌گذاری این کانال‌ها مطالعات و مشورت‌های بسیار انجام شد، نهایتاً در شهریور ۹۴ مصوب شد کانال خردسالان با نما نام پویا، کودکان با نما نام نهال و کانال نوجوانان با نما نام امید روی آنتن برود.

 

وی در ادامه افزود: تنها ۲۵ درصد از برنامه‌های شبکه پویا در گذشته ایرانی بود و مابقی آن به پخش کارتون‌های خارجی اختصاص داشت، خوشبختانه با تلاش همکاران موفق شدیم رقم تولیدات داخلی را به ۵۰ درصد افزایش داده و میزان پخش برنامه‌های غیر ایرانی را کاهش دهیم. وی افزود: این شبکه یکی از منظم‌ترین جدول‌های پخش سیما را دارد، همه برنامه‌ها رأس ساعت پخش می‌شوند و سعی شده علاوه بر مقتضیات هر گروه سنی به جذابیت‌ها هم توجه شود.

 

مدیر شبکه کودک گفت: از دیگر اقداماتی که در این شبکه صورت گرفت، ویرایش اساسی منابع موجود بود، متأسفانه به دلیل کم بودن نیروهای انسانی، خطاهایی روی آنتن می‌رفت که با بهره‌گیری از کارشناسان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و دینی به حداقل رسید.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از گام‌هایی که در این شبکه برداشته شد، تغییر شیوه پخش از نظر فنی بود، در شبکه کودک از ۱۱ بهمن ۹۴ نسبت تصویر در پخش برنامه‌ها نوجوان از «۴:۳» به «۱۶:۹» تغییر کرد تا خردسالان و کودکان فارسی‌زبان، از این پس تصاویر چشم‌نوازتری را مشاهده کنند.

 

همچنین شبکه آمادگی دارد پخش HD را شروع کند. سرشار تاکید کرد: پس از رونمایی از این کانال‌ها با هویت بصری جدید، این دو کانال دوشنبه ۸ صبح پخش برنامه‌هایشان را شروع خواهند کرد. این شبکه هم‌زمان با ولادت با سعادت امام جواد‌الائمه (ع) که در سن کم به امامت رسیدند، به طور رسمی آغاز به کار می‌کند و امیدواریم با استعانت از سیره این امام بزرگوار بتوانیم نقش خود را به عنوان مهم‌ترین دستیار خانواده‌ها در تربیت نسل آینده ایران اسلامی به درستی ایفا کنیم. در پایان این مراسم از لوگوی دو کانال «پویا و نهال» با حضور مجریان برنامه‌های کودک و همچنین کودکان حاضر، تعدادی از خانواده شهدای مدافع حرم رونمایی و توسط رئیس رسانه ملی از خانواده‌های این شهدا نیز قدردانی شد.

منبع: عیارآنلاین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد