افزایش شهرهای خلاق جهانی ایران با تمرکز بر صنایع دستی

به گزارش فناوری فرهنگی، «ویدا توحدی» عصر یکشنبه (سوم تیر) در دومین شورای برنامه‌ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی که در اداره کل میراث فرهنگی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه یک شهر و تبدیل آن به یک شهر جهانی، نیازمند همت مسئولان و ذیصلاحان است.

وی صنایع دستی را یکی از افتخارات استان کردستان نامید و افزود: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با کمک بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع دستی شهرها و روستاهای ملی و جهانی پیگیر این موضوع است که بتواند پتانسیل‌های موجود در شهرهای کشور از جمله کردستان را در راستای ایفای نقش صنایع دستی در توسعه همان شهرها و روستاها و اقتصاد هنرمندان آن شناسایی و جهانی کند.

رئیس شورای برنامه‌ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه شهرهایی در سراسر دنیا وجود دارند که از طریق شبکه شهرهای خلاق بین‌المللی «یونسکو» ثبت می‌شوند، گفت: خوشبختانه از طریق سازمان یونسکو هفت گروه برای این شهرها تعریف شده که یکی از این گروه‌ها، بحث هنرهای بومی و صنایع دستی است.

وی با اعلام اینکه شهرهای خلاق در دنیا هر دو سال یک‌بار شناسایی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: خوشبختانه ایران با دارا بودن دو شهر خلاق «رشت» در حوزه غذا و خوارک و شهر «اصفهان» به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی در این فهرست قرار گرفته است.

توحدی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو برای سال آتی را «انتخاب شهر خلاق سال 2019» دانست و ادامه داد: این انتخاب بر اساس انتخاب از بین شهرهای جهانی است که انتخاب شده اند.

وی با ذکر این نکته که در انتخاب شهرهای خلاق، تمرکز بر شهرداری‌های خلاق است، بیان کرد: تمرکز و هدایت این طرح از طریق یکی از شاخص‌های هفت‌گانه شهرهای خلاق است که از سال 2017 هدایت این پروسه به صنایع دستی سپرده شد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اقدام این سازمان برای ثبت دو شهر و یک روستا در فهرست شهرهای جهانی سازمان یونسکو در سال آتی، افزود: این شهرها شامل شهر «یزد» به‌عنوان شهر جهانی «زیلو» و «آباده» به‌عنوان شهر جهانی «منبت» و روستای «خراشاد» تحت عنوان روستای جهانی «حوله‌بافی» است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی 19 شهر خلاق در دنیا وجود دارد که متأسفانه به دلیل سهم ناچیز کشور در این حوزه و اشراف به اینکه در این زمینه پتانسیل‌های زیادی وجود دارد، توجه و پیگیری بیشتری لحاظ خواهد شد.

توحدی در پایان با اشاره به اینکه ثبت یک شهر خلاق به دلیل هماهنگی با استانداردهای جهانی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت صنایع دستی و شهرهای خلاق جهانی در توسعه گردشگری تلاش ما بر این است که تا پایان سال 2019 میلادی تعداد شهرها و روستاهای خلاق جهانی کشور را به 9 مورد برسانیم.

 

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد