اپراتورها در صدر/ گزارشی از نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۵

به گزارش فناوری فرهنگی در نمایشگاه تلکام 2015 که با حضور ۲۱۲ شرکت و واحد تولیدی ایرانی و ۸۰ شرکت خارجی و یا نمایندگی های این شرکت ها برگزار شد.

***اپراتورها
همچون سال های پیشین اپراتورهای موبایل حضور چشمگیر و پررنگ در نمایشگاه سالیانه مخابرات دارند. امری که با توجه به گستره فراوان مخاطبان و مشترکانشان و توان مالی این شرکت ها برای تبلیغات، دور از انتظار هم نیست. همراه اول یک سالن کامل را در اختیار دارد و در کنار معرفی سرویس های جدید خود، با برگزاری مسابقات مختلف نیز فضای نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان مفرح تر کرده است. این اپراتور با شعار ‘یه همراه پرسرعت’، با رویکرد ارائه خدمات نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه، آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات نوین خود را عرضه می کند. رایتل و ایرانسل هم فعالیت های مشابهی دارند و با در اختیار گرفتن غرفه های متعدد تلاش دارند هر یک با برجسته کردن خدمات و سرویس های خود از عرصه هماوردی نمایشگاه برای ربودن گوی سبقت در میدان تنگاتنگ رقابت اپراتورها نهایت بهره را ببرند.

اما متاسفانه هنوز تولید محتوای غنی ایرانی – اسلامی چندانی از اپراتورها به چشم نمی خورد و ظاهرا تمرکزی روی این بخش مهم نداشتند.

در این میان غرفه ای با عنوان اپراتور چهارم توجه را به خود جلب می کند. اما مسئول روابط عمومی این شرکت تحت عنوان ‘ایرانیان نت’ می گوید که این شرکت همچون دیگر اپراتورها یک اپراتور موبایل نیست، بلکه ایجاد یک شبکه دسترسی فیبر نوری (FTTx) و عرضه انواع خدمات با سرعتی در حدود ۲۰ مگابیت بر ثانیه را برای موسسات در گام نخست و شهروندان در فاز آتی دنبال می کند.

وی توضیح داد که ایجاد این شبکه پهن باند شهرهای کشور ما را به رویای ساختارهای یک شهر هوشمند نزدیک تر خواهد کرد. از این زیرساخت برای مقاصد مختلف از جمله دولت الکترونیک، پزشکی مجازی، خدمات امن سازمانی، سرویس صوتی VoIP و ده ها کاربرد دیگر می توان بهره برد.

***تلفن همراه

با گردش در نمایشگاه، غرفه های نمایندگی و فروش تلفن های همراه بعضا با اسامی جدید و نا آشنا مشاهده می شدند. عمده آنها شرکت های ایرانی هستند که با درک اشتیاق کاربران ایرانی برای خرید موبایل خصوصا تلفن های پیشرفته و هوشمند، سعی در توسعه بازار و پر کردن خلل های آن با برندهای کمتر شناخته شده دارند.تلکام

با این حال با نگاهی به همین نمایشگاه داخلی می توان با اتکا بر مصداق مشت نمونه خروار، حضور روزافزون و محسوس چینی ها را در بازارهای بین المللی و داخلی این حوزه حس کرد.

یکی از برندهای حاضر در نمایشگاه امسال که تابلوهای تبلیغاتی اش هم این روزها به وفور روی اتوبوس های شهر دیده می شود، با اتکا بر امتیازات سنتی بازار صنعت چین، گوشی هایی را تولید و عرضه کرده است که گفته می شود در حد و کیفیت برندهای مشهور جهانی، با همان سطح از توانایی ها و قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری، ولی با قیمتی در حد نصف رقبا است.

یک شرکت الکترونیکی ایرانی به تازگی برای نخستین بار در کشور به تولید بردهای ECU یا همان به اصطلاح رایانه خودرو مبادرت کرده بود. بردهای پیچیده دیگر صنایع خودروسازی و تجهیزات پزشکی همچون دستگاه های مانیتورینگ علائم حیاتی (ICU,CCU) نیز از دیگر فعالیت های جدید انجام شده توسط تولیدکنندگان این شرکت ایرانی است.

***شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان هم در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشتند.

رویکرد اصلی این شرکتها تولید علم و فناوری و از جمله دستاوردهای نوین یکی از این شرکتها، تولید نخستین دستگاه تلفن IP Phone ایرانی بود. این شرکت موفق شده بود، قیمت نمونه های نخستین دستگاه های تولیدی خود را به زیر ۳۵۰ هزار تومان برساند. در حالی که بهای انواع خارجی آن هم اکنون حدود ۵۵۰ هزار تومان است. ضمن اینکه محصول داخلی توانسته بود تمام استانداردها و تاییدهای داخلی و خارجی را کسب کند.

***ماهواره و آنتن های مخابراتی

در حوزه مخابرات و تجهیزات ماهواره ای فناوران جوان ایرانی به موفقیت های چشمگیری نایل شده اند.
یکی از تولیدکنندگان باسابقه در این حوزه، جدیدترین رادار حفاظت پیرامونی تولیدی خود را به تلکام ۲۰۱۵ آورده است. از این رادارها در مراکز امنیتی، پالایشگاه ها و تاسیسات مشابه استفاده می شود و توانایی شناسایی هر نوع موجود خارجی را در برد ۱۶۰۰ متری دارد.

یکی از مزیت های تولیدات داخلی و خودکفایی در عرصه های مختلف که همواره نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، جلوگیری از خروج ارز از کشور و حتی یافتن توان صادرات به مدد قیمت های کمتر در عین حفظ کیفیت بالا است. به طور مثال، کارت های پردازش GDAQ که یکی از هوشمندترین کارت های هوشمند سطح بالای فناوری جهان است و عموما در رادارها، سامانه های پایش رادیویی و سیستم های جهت یاب کاربرد دارد، قبلا به قیمتی در حدود ۱۶ میلیون تومان از خارج خریداری می شد. اما به لطف توانمندی دانشمندان بومی، این کارت ها اینک با قیمتی در حد یک شانزدهم نمونه های خارجی با همان کیفیت و سطح استاندارد تولید می شود.ویدئو: نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام 2015

دستاوردهای ملی در حوزه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی به مرحله ای رسیده است که مجموعه معظمی چون سازمان تنظیم مقررات رادیویی هر ۱۳ آنتن خود به منظور پایش رادیویی را از شرکت های داخلی تهیه می کند.

نخستین دستگاه نمایش دهنده طیف فرکانسی (Spectrum) نیز از جمله دستاوردهای داخلی ارائه شده در تلکام امسال بود.

علاوه بر این، یکی از محصولات قابل ستایش دیگر که توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه را جلب می کند، آنتن های  BTS تولید داخل بود که برای اولین بار در ایران ساخته و توسط آزمایشگاه های دانشگاه های شریف و تهران نیز تست و تایید شده است. هم اکنون اپراتور رایتل از این آنتن های تولید داخل بهره می برد.

***محصولات جانبی

وقتی می شنویم برخی از شرکت های ایرانی در سطح تولید و کیفیت به آستانه ای رسیده اند که به صادرات محصولات ایرانی به کشورهای خارجی مبادرت می ورزند، بیش از پیش بر هویت اسلامی – ایرانی خود می بالیم.

مهدی ناظمیان، مدیر عامل یک شرکت ایرانی در همین زمینه از آغاز صدور باتری های خورشیدی به کشورهای همسایه عراق و ترکیه خبر می دهد. ناظمیان به خبرنگار ایرنا گفت که شرکت وی هم اکنون با همکاری وزارت نیرو به راه اندازی نیروگاه های کوچک با توان تولید دو تا ۱۰ مگاوات در نقاط مختلف کشور اقدام کرده است تا شمار بیشتری از ایرانیان خصوصا در شهرهای دورافتاده تر از نعمت برق برخوردار شوند.

***حضور شرکت های خارجی

اعلام شده است نمایندگان ۱۷ کشور جهان در نمایشگاه امسال حضور دارند، با این حال نمایشگاه امسال را نمی توان به سیاق سال های اخیر یک نمایشگاه چندان بین المللی دانست. در گشت و گذار در نمایشگاه عمدتا غرفه های متعلق به شرکت های خارجی فعال از کشورهای چین، اسلواکی، امارات متحده عربی، ایتالیا ،آلمان، تایوان ، ترکیه، جمهوری چک، روسیه، سنگاپور، سوئیس، صربستان، فرانسه، کرواسی، لهستان، لیتوانی، مالزی و هند نیز در زمره کشورهایی هستند که نامشان در فهرست شرکت کنندگان خارجی که نمایندگانشان در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات حاضر هستند، آمده بود.

در مجموع، با وجود شرایط بینابینی کشورمان از لحاظ فناوری به سبب تبعات منفی تحریم ها، تلکام ۲۰۱۵ از جنبه های مختلف بارقه های امید را در دل کارشناسان، دست اندرکاران و صاحبان صنایع مرتبط و علاقه مندان روشن کرد. بر این اساس امید می رود نمایشگاه آتی در سال ۲۰۱۶ میلادی به لحاظ دستاوردهای فناوران و دانشمندان کشورمان در راستای خودکفایی صنایع مخابراتی، در کنار حضور و تعامل مفید و سازنده با شرکت های معتبر جهانی، پربارتر از قبل باشد.

نویسنده: حامد شاطری – رضایی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد