ایجاد بستر‌های حمایتی جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان/ مشکل شرکت‌ها مسائل مالی نیست

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: این شرکت‌ها به عنوان حوزه هایی که در رشد اقتصاد دانش‌بنیان نقش دارند باید مورد حمایت قرار گیرند که در همین راستا برای آنها بسته های حمایتی تدوین شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان در شرکت ها خلاصه نمی‌شود اظهار کرد: لزوما شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مبتنی بر دانش حضور ندارند بلکه این شرکت‌ها بخشی از این اقتصاد هستند و در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند.

سجادی نیری با اشاره به مدل کسب و کار استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان گفت: استارت‌آپ‌هایی که رشد می‌کنند حول مدل  مشخصی از کسب و کار شکل می‌گیرند و آنها بخشی از اقتصاد دانش‌بنیان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی درباره شرکت‌های خلاق و خدماتی بیان کرد: عمده استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان فعال، شرکت های خدماتی و صنایع فرهنگی هستند که متاسفانه در گذشته این استارت‌آپ‌ها از گردونه حمایتی دانش‌بنیان خارج بودند  البته به تازگی آنها هم مشمول حمایت‌ شده‌اند.

اجرایی شدن زیست بوم شرکت‌های خلاق و خدماتی در سه محور اساسی

دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خدماتی گفت: عمده مشکل شرکت‌های خلاق و  خدماتی مالی نیست بلکه آنها نیازمند تسهیل‌گری فعالیت‌هایشان با دستگاه‌های مختلف هستند برای مثال صدور مجوز از دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی، ارتقای سطح دانش برای بازاریابی و تعامل با مجموعه مالیاتی بخش‌هایی از مشکلات آنها بوده که در  بحث زیست بوم شرکت های خلاق در بستر حمایت‌های جدید مشکلات آنها برطرف خواهد شد .

سجادی نیری با اشاره به اینکه زیست‌بوم شرکت های خلاق در ستاد نرم و هویت‌ساز معاونت و در سه محور اجرایی می‌شود بیان کرد: تسهیل‌گری و رفع موانع توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق ، تجمیع همکاری آنها  با سایر دستگاه‌های دولتی و حمایت معاونت از شرکت‌های خلاق بخش‌هایی از حمایت‌ها است.

وی در باره حمایت‌هایی که معاونت علمی از استارت‌آپ‌ها دارد گفت: کمک به استارت آپ ها برای حضور در رویدادها و دوره‌های آموزشی،‌ شبکه‌سازی مناسب بین آنها، امکان استفاده از معافیت‌های سربازی  بخشی هایی از حمایت های معاونت علمی و فناوری از شرکت‌های خلاق است و به طور کل 150 خدمت تسهیلاتی  برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است و به آنها تعلق می‌گیرد.

دبیر ستاد نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با اشاره به اینکه استارت‌آپ ها هم همانند شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار می‌گیرند اظهار کرد: اگر تیم‌های خلاق استارت‌آپی هم به عنوان یک مجموعه حقوقی ثبت شوند و تحت عنوان شرکت دانش‌بنیان معرفی شوند آنها هم می‌توانند از تمام حمایت‌ها برخوردار شوند.

سجادی نیری با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد : شرکت‌های دانش‌بنیان توان تاثیر گذاری بر روی یکدیگر را دارند  برای مثال برخی از آنها در تولید محتوا می‌توانند محصولاتی را به وجود آورند که همین موضوع سبب کمک رساندن به  دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود همچنین شرکت‌های خلاقی که در تولیدات فرهنگی فعالیت می‌کنند، بازار بکری را در اختیار دارند که می‌تواند سبب توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری شود.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد