ایرانی‌ها ۱۴۰میلیون‌دلار بازی‌رایانه‌ای خریدند

به گزارش فناوری فرهنگی، پایگاه اینترنتی ونچور بیت خبر داد، بر اساس جدیدترین آمارهای موسسه تحقیقاتی نیوزو، ارزش بازار بازی های رایانه ای و کنسول های بازی در ایران در سال 2015 حدود 140 میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی شده که این رقم در سال 2016 به رقم 167 میلیون دلار برسد.

اما برآورد و اندازه گیری بخش عمده ای از این بازار به دلیل فعالیت های غیرمجاز و دهه ها تحریم و همچنین عدم وجود شبکه های رسمی توزیع دشوار است.

موسسه گیم گایز، در ماه جاری میلادی مطالعه ای را در بازار بازی های یارانه ای ایران انجام داده است. در فاصله روزهای 25 تا 28 ژانویه، 743 پاسخ دهنده در این تحقیق شرکت کردند.

محبوب ترین کنسول بازی در ایران ایکس باکس 360 با 42 درصد طرفدار است و پی اس 4 با 31 درصد طرفدار در رده دوم قرار دارد. همچنین میزان محبوبیت کنسول بازی ایکس باکس وان 14 درصد است. ایرانی ها برای خرید هر بازی یکی دو دلار می پردازند، در حالی که قیمت قانونی این بازی ها 15 تا 20 برابر بیشتر است.

بر اساس این گزارش بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران و موسسه اعتبار سنجی آن، اسرا در حال حمایت و کسب سود از این تجارت هستند. در واقع مُهر بنیاد در پایین بسته بندی های این کپی های غیرمجاز دیده می شود.

فرآیند کار به این صورت است که ابتدا شرکت ها یک نسخه اوریجینال از بازی را خریداری می کنند و یک کپی قابل ویرایش از آن می سازند. محتوای بازی، پوسترها و متون موجود در داخل بازی به نحوی تغییر داده می شود تا با معیارهای اخلاقی جمهوری اسلامی همخوانی داشته باشد. سپس اسرا نرم افزار اصلاح شده را تکثیر می کند و با زدن مهر خود بر روی آن بیان می دارد که فروش نسخه مذکور قانونی است. اسرا و بنیاد سود کمی از فروش هر یک از این نسخه ها در فروشگاه ها عاید خود می کنند.

اما نسل هشتم از کنسول های بازی غیر قابل دست کاری است، به نحوی که مشتریان چاره ای ندارند جز اینکه هزینه های بالایی را برای خرید این بازی ها بپردازند.

منبع: جهان نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد