ایران با آثار کودک وارد جشنواره‌های خارجی شد

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری در نشستی مشترک با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه سینمای کودک و نوجوان را بررسی کردند.

«حمایت از تولید فیلم و محصولات سینمایی»، «تجهیز و بهره‌برداری از سینماهای کانون» و «همکاری در برگزاری جشنواره‌های سینمایی» سه محور اصلی گفت وگوهای محمدمهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌داد.
حیدریان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مامن و مرجعی برای خانواده‌ها و فرزندانشان در حوزه‌های کودک و نوجوان یاد کرد که متعلق به همه مردم ایران است و در عین حال از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیا و بازسازی جایگاه و موقعیت کانون به‌ ویژه در عرصه‌های سینمایی خبر داد.
وی گفت: توسعه کانون در این حوزه‌ها تعمیق‌ پیداکردن و حرفه‌ای شدن فعالیت‌ها و حفظ جایگاه و منزلت کانون، هدف و خواسته ماست در این راه هر کمکی که از دست‌مان بربیاید دریغ نخواهیم کرد.
رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری با اشاره به این که نقطه اصلی ورود سینمای ایران به جشنواره‌های بین‌المللی، سینمای کودک بوده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و در همه جای جهان حرف‌مان را بفهمند باید به آماده‌سازی بین‌المللی و نگارش فیلمنامه‌های مناسب در این زمینه به‌ عنوان بخشی از مراحل تولید فیلم توجه کنیم.
حیدریان عنوان کرد: اگر کانون با دقت و پرشتاب وارد حوزه تولید فیلم شود سازمان سینمایی چه به صورت مشارکت و حتی کمک‌های بلاعوض آمادگی دارد از کانون حمایت کند.
این مسئول ارشد سینمای کشور در همین حال از کانون خواست نقش راهبری حوزه سینمای کودک و نوجوان را برعهده بگیرد و به مجمع یا کانونی برای گردهم‌آیی سینماگران و دست‌اندرکاران این حوزه تبدیل شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این نشست که در دفتر مدیرعامل کانون تشکیل شد به مساله تجهیز و بهره‌برداری مناسب از سالن‌های سینمای کانون و مجهز کردن آنها به فن‌آوری‌های جدید اشاره و از آن به عنوان سرمایه‌ای بزرگ برای سینمای کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: با مدیریت قوی و برنامه‌ریزی می‌توانیم این سالن‌ها را برای نمایش فیلم آماده کنیم.
همچنین توجه به تولید برنامه‌ها و سرگرمی‌ها و اسباب‌بازی‌های مرتبط با محصولات سینمایی، گسترش ارتباط با وزارت آموزش و پرورش و تسهیل امکان نمایش و پخش فیلم برای دانش‌آموزان مدارس، مشارکت در برگزاری جشنواره‌ها از سوی دو طرف، همفکری با دست‌اندرکاران و تشکل‌های سینمای کودک در شوراهای تخصصی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید رئیس سازمان سینمایی کشور قرار گرفت.
فاضل نظری نیز در این نشست با بیان اعلام آمادگی کانون برای افزایش همکاری‌ها در حوزه تولید فیلم، بازسازی ناوگان نمایش و پخش فیلم با سازمان سینمایی به ضلع دیگری از این همکاری‌ها در حوزه تربیت سینماگران نوجوان و جوان در کانون اشاره کرد و گفت: سینماگران نام‌آشنای کانون در گذشته این فضاها را تجربه کردند و ما آمادگی داریم این فرصت را برای نسل جدید در حوزه فیلمسازی فراهم کنیم.
وی یادآور شد: با گسترش این همکاری‌ها می‌توان برند کانون را به یک گواهینامه معتبر در حوزه سینمای کودک تبدیل کرد و ما وزارت ارشاد را شریک اصلی خود چه در حوزه تولید، نمایش فیلم و برگزاری جشنواره‌ها می‌دانیم.
بر همین اساس حبیب ‌ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به مشارکت این بنیاد در پروژه‌های ساخت دو فیلم جدید کانون از ارایه برخی رمان‌ها و کتاب‌های کانون به شوراهای فیلمنامه‌نویسی بنیاد فارابی برای تبدیل به فیلمنامه خبر داد.
وی عنوان کرد: در دوره جدید توسعه سینمای کودک، قصدمان این است که به سمت تولید فیلم‌های پرمخاطب برای بچه‌ها و خانواده‌ها برویم. در زمینه پخش هم بسیاری از پخش‌کننده‌ها در حوزه کودک از امکاناتی مانند کانون برخوردار نیستند که سالن‌های کانون می‌تواند پایگاه مناسبی برای پخش و نمایش این فیلم‌ها باشد.
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز از خاطره‌های خوش چندین نسل از کودکان ونوجوانان ایرانی با فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی کانون سخن گفت و افزود: مرکز گسترش و کانون می‌توانند در زمینه ساخت فیلم‌های انیمیشن همکاری نزدیکی داشته باشند. کانون مهم‌ترین جایی است که می‌تواند با جانمایی تولیدات و شکل عرضه آثار پویانمایی به مخاطبان فراگیر، یاری‌گر ما در عرصه فیلم انیمیشن باشد.
در پایان این نشست مقرر شد تا کارشناسان سازمان سینمایی و کانون پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را برای گسترش همکاری‌ها تدوین و ارایه کنند تا در مذاکرات آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد