این ویدیوها جنگ مردم علیه مردم است/ چاره‌ای جز گفتگو نداریم

به گزارش فناوری فرهنگی، این روزها لایوهای اینستاگرامی را تقریبا همه دیده‌ایم. قابلیتی که هر کسی به نحوی از آن استفاده می‌کند. یکی برای راه رفتنش زیر باران، دیگری هم یک صحنه جالب از نگاه خودش . اما آنچه که دلیلی بر نوشتن این سطور شد مناظره اینستاگرامی یکی از فعالان مجازی با فرزند یکی از مقامات سیاسی کشور بود. این فعال رسانه‌ای به حواشی مراسم عروسی فرزند چهره سیاسی کشور اشاره داشته و در پستی اینستاگرامی آنرا مصداق بارز تجمل و اشرافی گری دانسته بود.

اما روی این سخن درباره صحت و سقم ماجرا نیست. شب گذشته مناظره‌ای اینستاگرامی بین این دو در ساعات پایانی شب برگزار شد که بالغ بر یازده هزار نفر آنرا به صورت آنلاین تماشا کردند و هرکسی نیز به ظن خود کامنتی می‌گذاشت. این استقبال عجیب و غریب از ماجرا ما را بر آن داشت این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که آیا این مناظرات در فضای مجازی به دور از رسانه ملی لازم و ضروری است؟ آیا ممکن است برخی از مشکلات مردم درباره شفافیت و اعتماد نسبت به برخی عملکردهای مسئولین راه حل کند؟ یا اینکه خیر! اینها به باور عمومی مردم لطمه زده و باعث می‌شود فضای تهمت و افترا بین جامعه افزایش یابد.

برای پاسخ به این سوال به سراغ موافق و مخالف این نوع گفتگوها رفتیم. دکتر مسعود کوثری از اساتید ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران بر این باور است با وجود جایگزینی شبکه‌های اجتماعی با رسانه‌های رسمی تشخیص اینکه چه خبری صحت دارد یا نه دشوار است. او معتقد است باید فکری برای این شبکه‌ها کرد چراکه این ویدیوهای زنده، برروی باور مردم انگشت گذاشته‌اند. او می‌گوید با ادامه این وضع ممکن است نگرانی‌های مردم درباره اوضاع اقتصادی افزایش یابد و خروجی آن حمله مردم به یکدیگر در ذیل این پوپولیسم است و جنگ همه علیه همه را کلید می‌زند.

از آن طرف هم سید مرتضی فاطمی تهیه کننده و کارگردان برنامه گفتگو محور 180 درجه نیز معتقد است ما چاره ای جز گفتگو نداریم و از این نوع مناظرات استقبال کرده است. فاطمی می‌گوید باید از هر طریقی باب گفتگو بین مردم را ایجاد کرد.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد