«بازی»، زبان مشترک تمام کودکان دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی، مرکز حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز چهارشنبه ۲۰ آذر میزبان برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی بود که با حضور دبیر جشنواره و فعالان عرصه تولید اسباب بازی برگزار شد.

در این نشست حموله دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: بازی زبان مشترک تمام کودکان دنیاست و اسباب‏‌بازی ابزار آن است. بچه‌‏ها با بازی می‏‌آموزند، رشد می‏‌کنند و به دنیای تجربه‏‌های سازنده وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بر آن است تا با همراهی تولیدکنندگان، کارآفرینان و کسانی که سودای آبادانی و رونق اقتصاد فرهنگ را درسرمی‌پرورانند، کاستی‌ها و موانع موجود بر سر راه توسعه و گسترش صنعت اسباب‌بازی را شناسایی کند و با همراهی و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و اصحاب اندیشه و جلب سیاست‌گذاری‌های حمایت‌گرانه دولتی، راه پرپیچ و خم و دشوار این صنعت را اندکی هموارتر کند.

حموله در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: انتظار می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت اسباب‌بازی برای اجرایی شدن برنامه‌ها و غنای آن و ارائه راه‌کارهای مناسب برای بهبود وضعیت تولید، رشد و توسعه آن بکوشند تا به چشم اندازهای توسعه متوازن دست یابند.

دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با اشاره به کانون پرورش فکری به عنوان یکی از متولیان پرورش قابلیت‌های فرهنگی- هنری و باروری خلاقیت کودکان، افزود: کانون بر آن است تا بستر مناسبی برای بروز ایده‌های نو و پشتیبانی از هنرمندان و صاحب‌نظران حوزه اسباب‌بازی را فراهم آورد تا طرحی نو در افکند و در حوزه اسباب‌بازی شاهد ارائه طرح‌ها، ایده‌های نو و محصولات مناسب و در خور کودکان‌مان باشیم.

ما برآنیم تا با حمایت از ایده‌پردازان و طراحان اسباب‌بازی و عروسک‌های ایرانی و توجه به فعالیت‌های محققان و پژوهشگران به گسترش ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی پرداخته و با هم‌افزایی و همکاری با سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با اسباب بازی به شناخت مسائل و مشکلات این حوزه و بهبود نسبی آن کمک کنیم. در همین راستا بخش‏های متنوعی برای پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی توسط خود دست اندرکاران این صنعت برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: کانون از جشنواره چهارم هدف، مسیر و برنامه‌ریزی جشنواره ملی اسباب‌بازی را با هم فکری اهالی این صنعت انجام داده است چون اعتقاد داریم این باعث هم افزایی بخش دولتی با بخش خصوصی که متولی صنعت اسباب‌بازی است و بیشتر از ما دغدغه دارد طراحی شده است.

حموله در پایان سخنان خود درباره برنامه‌های طراحی شده، گفت: نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب بازی ایرانی، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، انتخاب طرح‏ها و اسباب‏‌بازی‏‌های برتر، بخش علمی شامل برگزاری نشست‏‌ها و کارگاه‏‌ها، برپایی بازار اسباب‏‌بازی، برپایی نمایشگاه آثار عروسک‏‌سازان ایرانی (در این دوره نمایش آثار عروسک‏‌سازان ایرانی مورد توجه ویژه قرار گرفته و بخش‏‌هایی از فضاهای نمایشگاهی به این موضوع اختصاص دارد)، شادپیمایی اسباب‏‌بازی‏‌ها و عروسک‏‌ها، رونمایی از کتاب‏‌های حوزه اسباب‏‌بازی، رونمایی از اسباب‏‌بازی‏‌های جدید ایرانی، تقدیر از فعالان و پیشکسوتان حوزه اسباب‏‌بازی، اجرای نمایش محیطی با موضوع بازی و اسباب‏‌بازی، توجه به مناطق محروم و اجرای تماشاخانه و بازی‏‌خانه سیار در استان سیستان و بلوچستان همزمان با ایام جشنواره ملی اسباب بازی از برنامه‌های مدنظر است.

در این بخش از نشست کلیپی در خصوص روند برگزاری پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی پخش شد.

سپس رجبی به عنوان مدیر نمایشگاه تخصصی جشنواره درباره تأثیر اقتصادی حشنواره و نمایشگاه در حوزه اسباب بازی گفت: جشنواره چهارم نتایج خوبی به همراه داشت و تمام بخش‌های صنعت و بازار اسباب بازی منتظر برگزاری جشنواره هستند و این رویداد توانسته بر روند تولید اسباب بازی تأثیرگذار باشد.

وی افزود: امسال تولیدکنندگان اسباب بازی جشنواره را جدی‌تر کرفته‌اند و جشنواره بر اقتصاد صنعت اسباب بازی تأثیر مثبتی داشته است.

رجبی درباره بخش‌های نمایشگاه تخصصی اسباب بازی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی اظهار کرد: علاوه بر دست اندرکاران حوزه اسباب بازی در نمایشگاه، فعالان حوزه عروسک و همچنین بازار اسباب بازی را داریم.

وی یادآور شد: ما نسبت به دوره گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی حضور تولیدکنندگان مواجه هستیم. ۱۶۰ تولیدکننده با ۲ هزار محصول در جشنواره پنجم حضور دارند.

در ادامه کلیپی دیگر از جشنواره پنجم‌ پخش شد.

سپس بابایی درباره کمیته علمی جشنواره ملی اسباب بازی توضیح داد: نتایج نظرسنجی‌های دوره گذشته نشان می‌دهد بخش علمی جشنواره بسیار پرمخاطب است. در این دوره با هدف رشد دانش و آگاهی فعالان عرصه اسباب بازی، همزمان با روزهای برگزاری جشنواره کارگاه‌ها و نشست‌هایی تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: برگزاری ۳ نشست تخصصی «آموزش و پژوهش در صنعت اسباب‌بازی»، «صنایع خلاق فرهنگی و بوم‌ساخت ایرانی» و «بررسی آثار روانشناختی بازی و اسباب بازی» قطعی شده و ۲ کارگاه «با محوریت برندسازی اسباب بازی» و «شخصیت‌سازی در بازی و اسباب بازی» نیز در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی برگزار می‌شود.

در این بخش از نشست نظرات تعدادی از حاضران و دست‌اندرکاران اسباب بازی از جمله «ثبت روز اسباب بازی» مطرح شد.

سپس افشار به عنوان مسئول اجرایی نمایشگاه ترویج بازی و اسباب بازی، توضیح داد: تمرکز ما در بخش ترویجی حضور گروه‌هایی است که بتوانند فعالیت‌های آموزشی نیز ارائه دهند. امسال ارائه خدمات گروه‌ها با افزایش وسعت غرفه‌ها در غرفه‌های گروه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در نمایشگاه امسال، صبح‌ها بازدید مدارس، مهدها و مراکز فرهنگی و هنری را مدنظر داریم. بعدازظهرها برنامه برای عموم‌ مردم است.

در بخش دیگری از این نشست عسگری نماینده صدا وسیما نیز درباره حمایت این سازمان از پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی توضیح داد: شبکه کودک در حوزه اسباب بازی فعالیت می‌کند و ما سال گذشته طی برنامه‌ای به موضوع ساخت عروسک در منزل پرداختیم. در فصل جدید تلاش در راستای خودکفایی خانواده است که یکی از مقوله‌ها همین موضوع اسباب بازی است.

وی ادامه داد: می‌توانیم در شبکه کودک از تولیدکننده‌های اسباب بازی در قاعده‌ای غیر اقاعده بازرگانی سازمان، حمایت کنیم. همچنین می‌توانیم از معرفی پدیدآورندگان نیز با ساخت یک آیتم حمایت کنیم.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، بحث مناسب سازی نمایشگاه جشنواره ملی اسباب بازی برای کودکان معلول و همچنین توجه به ساخت اسباب بازی ویژه کودکان معلول و همچنین ساخت اسباب بازی‌هایی برای کودکان در جهت آشنایی با معلولیت و معلولان مطرح شد.

بخش دیگری از نشست اختصاص به سخنان آیدین مهدی‌زاده داشت که گفت: ما در کمیته طرح و برنامه‌های جنبی نمایشگاه، مراسمی را در ۹ دی داریم که تجلیل از پیشکسوتان و رونمایی از چند اسباب بازی جدید داریم. کتاب جشنواره را در حال تدوین داریم که بخش عمده آن به صورت مجازی منتشر می‌کنیم. همچنین بخش «کافه‌بازی» را برای خانواده‌ها به منظور استراحت و بازی‌آزمایی اسباب بازی‌های جدید، داریم.

وی ادامه داد: ۲ نشست گردهمایی فعالان بازی‌های رومیزی و نشست ویژه طراحان و تولیدکنندگان عروسک را برگزار می‌کنیم.

ویدا ملکی مسئول کمیته بخش رقابتی جشنواره و دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی نیز دیگر سخنران این نشست بود. وی اظهار کرد: شورای نظارت بر اسباب‌بازی تنها متولی نظارت بر اسباب بازی در کشور است. از فعالان حوزه اسباب بازی دعوت می‌کنم تا محصولات خود را قبل از عرضه در بازار به شورای نظارت بر اسباب بازی ارائه دهند زیرا اسباب بازی هم حساسیت‌های خاص خود را دارد.

وی متذکر شد: آمار ما در خصوص تولید اسباب بازی‌های کمک دهنده برای کودکان معلول بسیار پایین است و ما از حضور فعالان این عرصه استقبال می‌کنیم.

ملکی با اشاره به بررسی ۹۱۵ اسباب بازی و انجام ارزیابی در ۲ مرحله، گفت: از میان این تعداد آثار، ۲۷۳ اثر انتخاب و مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت. امسال هیأت داوران‌مان متشکل از ۶ نفر افراد متخصص بود که ساده از کنار ارزیابی‌ محصولات عبور نکردند. در نهایت هیأت داوران به ۴۲ اثر برگزیده رسیدند.

سپس توضیحاتی در خصوص نگاه ویژه‌ای که به بخش عروسک در نمایشگاه پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی شده است، ارائه شد که با حضور ۶۰ تولیدکننده عروسک، بخش فروش، آموزش و بازی با عروسک‌ها همراه است.

همچنین اعلام شد که در جشنواره امسال بخش درمانگاه و بیمارستان عروسک‌ها به منظور آموزش ترمیم عروسک‌ها در نظر گرفته شده است.

در پایان پوستر اصلی پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی و بخش نمایشگاه ترویجی رونمایی شد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد