بازی، مهمترین ابزار برای توسعه رفتارهای اجتماعی از دوران کودکی است که توسط شرکت‌های خلاق در خوشه بازی و یادگیری ارائه می‌گردد.

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید بابایی با اشاره به اهمیت تفکیک گروه­های سنی برای خدمات بازی‌محور گفت: « یکی از نقاط قوت پنجمین جشنواره بازی و اسباب بازی، نمایشگاه ترویجی است به دلیل توجه به بحث مهم آموزش بازی­محور و در این حوزه ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است. از ویژگی های خوب این نمایشگاه توجه به تقسیم بندی رده های سنی مختلف است و این روند در سال های بعد بهتر نیز خواهد شد.»

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان درمورد جایگاه آموزش های بازی محور در مهدکودک­ها اینچنین گفت: «هرگز نمی­توان بازی را از  مهد جدا کرد. خوشبختانه در سیستم مهدکودک آموزش­ بازی­های مهارتی و جمعی داریم. امروزه نیز شاهد تفاوت بسیار میان کودکانی که به مهد می­روند، نسبت به کودکان دیگر در مشارکت­ها و ارتباطات اجتماعی هستیم. می­توان گفت که موثرترین ابزار در این موضوع آموزش بازی­محور و اسباب بازی است.»

همچنین بابک قانعی، رییس گروه رشد و تکامل ابراز کرد: «بازی از گذشته جز فرهنگ کشور ما بوده است اما به دلیل ماشینی و صنعتی شدن زندگی، از ما فاصله گرفته واکنون به بازتعریف آن احتیاج داریم. شاید یکی از دلایلی که امروزه بازی ها  به ضعف دچار شده­اند،کم بودن تعداد بچه ها در خانواده­هاست  پس در این شرایط شدیدا به طراحی مکان های بازی در مدارس و مهدها احتیاج است تا شاید بخشی از این ضعف را جبران کند.»

 

 

 

سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی و دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تحولات و تفاوت های این دوره برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی نسبت به دوره قبل گفت:« جشنواره ملی اسباب‌بازی از دو بخش اصلی تشکیل شده که یکی از بخش ها، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی است. مهم ترین تفاوتی که این نمایشگاه نسبت به دوره­ی قبل دارد این است که توانسته­ایم فضای دهکده‌گونه از بازی¬ها، با نام دهکده بازی‌ها برای ایجاد فضای تجربه بازی مشترک در همکاری کودکان و نوجوانان با والدین یا دانش آموزان با مربیان خود بوجود بیاوریم.»

وی افزود:« مهم­ترین دغدغه ما این است که بتوانیم زمینه¬ی را برای آشنایی مدیران حوزه آموزشی و این شیوه آموزشی بازی¬محور ایجاد کنیم تا آن¬ها نیز این طرح¬های آموزشی را در سیستم خود استفاده کنند. بر این اساس تور مدیران آموزشی را تدارک دیده­ایم که در آن تمام خدمات و سرویس ها به طور مفصل برای مدیران توضیح داده می¬شود تا به طور کامل با این شیوه ی آموزش بازی¬محورآشنا شوند.»

مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی ادامه داد: « برنامه دیگر اردوی رایگان دانش آموزی است که دانش آموزان به همراه معلمان خود در این اردو شرکت میکنند و تجربه ی مشترک رضایت آفرین از سرویس¬های آموزشی بازی محور  را بدست می¬آورند و این بازی¬ها را به صورت عملی انجام می¬دهند.»

دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد:«نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مخصوص آموزش¬های بازی¬محور در حوزه های تعلیم و تربیت است و هدف آن حرکت از رویکرد¬های سنتی ومتن محور، به سمت رویکرد¬های تعاملی و سرگرم‌کننده است. امیدواریم که با ایجاد این تغییر نگرش بوسیله¬ی برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، بتوانیم زمینه مناسب عملیاتی برای مجموعه ی مدیران و سیاست¬گذاران حوزه ی تعلیم و تربیت بوجود بیاوریم.»

همچنین آقایی تاکید کرد: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بازی‌محور به دلیل آنکه از عنصر خلاقیت در تنوع‌بخشی به عنصر یادگیری در خدمت آموزشی بازی‌محور استفاده می‌شود، بر این اساس شرکت‌کنندگان نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی می‌توانند به عضویت شرکت‌های خلاق درآمده تا شامل خدمات برنامه زیست بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردند.

*رویاهایت را تجربه کن

وی ضمن تاکید بر اینکه مهمترین مسئله ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموز است گفت:« هدف نمایشگاه امسال این است که فضایی واقعی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند تا بتوانند رویاهای خود را تجربه کنند و تجربه ای موثر و موفق بدست بیاورند. شعار اصلی نمایشگاه ترویجی “بازی برای همه است” و امسال نیز شعار “رویاهایت را تجربه کن” در ضمن شعار قبل، دنبال خواهیم کرد.»

سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در پایان افزود:«مهمترین هدف تغییر نگرش در فضای آموزش و تغییر رویکرد از فضای سنتی به فضای تعاملی محور برای دانش آموزان است تا در فضایی حقیقی و جداب انگیزه¬های لازم برای آن ایجاد شود و یادگیری از درون برای آن¬ها اتفاق بیوفتد. این یکی از مهمترین اهدافی است که نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی دنبال می­کند.»

 

 

 

 

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد