باید در حوزه ۵G حرفی برای گفتن داشته باشیم

به گزارش فناوری فرهنگی، اگرچه امکان بومی‌سازی تمام اکوسیستم فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ما وجود ندارد، اما اگر بتوان بحث‌های مربوط به مدیریت سراسری منابع شبکه ارتباطی، هماهنگ‌سازی سرویس با پارامترهای شبکه ارتباطی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری نسل پنجم شبکه ارتباطی  اینترنت 5G  را با کمک پردازش ابری در کشور بومی کرد، قدم بزرگی است برای این‌که ایران در سال‌های آینده در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.

علیرضا یاری، رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره‌ به مسوولیت‌های پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی اظهار کرد: این پژوهشکده با هدف ارائه مشاوره به خود وزارت ارتباطات و سازمان‌های تابعه‌ راه‌اندازی شده و سه بخش دارد؛ بخش اول مشاوره در برنامه‌ریزی است. یعنی آینده‌پژوهی کنیم تا برنامه‌ای متناسب با توسعه کشور برای آینده و فناوری‌هایی که پیش رو داریم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ازطرفی ما کسب‌وکارهایی داریم که در حوزه ICT متناسب با تغییر فناوری‌ها دچار تحول می‌شوند. به‌عنوان مثال اینکه برای مواجهه با مبحث انقلاب صنعتی چهارم که ما امروز به آن تحول دیجیتال می‌گوییم چه نوع استراتژی اتخاذ شود. برای مثال درمورد تحول دیجیتال، سندی را با همکاری دانشگاه تهران برای وزارتخانه تدوین می‌کنیم.

یاری خاطرنشان کرد: مساله آخری که ما به‌شکل جدی روی آن کار می‌کنیم، رگولاتوری و تنظیم بازار است. این‌که با قرار دادن چه مقررات و یا حذف چه مقرراتی می‌توانیم فضای رقابتی را برای خدمات ICT بهبود دهیم. برای مثال درباره پیام‌رسان‌ها آیا باید یک قانون‌گذاری به‌نفع پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهیم یا نیاز است قوانین و مقررات محدودکننده را برداریم که اینها بتوانند بهتر سرویس دهند. اینها مواردی است که در بخش رگولاتوری و تنظیم بازار یا موضوع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، در حال ارائه مشاوره به مرکز ملی، وزارت ارتباطات به‌ویژه سازمان تنظیم مقررات و شرکت‌های تابع وزارتخانه هستیم.

رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه نسل پنجم بیان کرد: پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فعالیت خاصی درباره ۵G انجام نمی‌دهد و بیش‌ترین فعالیت‌ها در پژوهشکده فناوری ارتباطات ماست. همچنین پژوهشگاه توانسته یک آزمایشگاه تست ۴G با رویکرد ۵G راه‌اندازی کند که مجهز به پلتفرم هوش مصنوعی جهت مدیریت منابع شبکه ارتباطی بوده و درصدد است بتواند در بومی‌سازی و مهاجرت از نسل ۳ و ۴ در شبکه امروزی ما به نسل ۵ نقش مهمی ایفا کند.

یاری با بیان این‌که مهم‌ترین‌ بخش در رفتن به سمت نسل پنجم، اپراتورها هستند، گفت: اپراتورها می‌توانند دو نوع استراتژی داشته باشند؛ یا این‌که تحقیق و توسعه (r&d) داشته باشند و از مراکزی مانند پژوهشگاه ICT برای بومی‌سازی و استانداردسازی ۵G  استفاده کنند یا اینکه سراغ وندورهای خارجی بروند و از آن‌ها خرید کنند که متاسفانه بومی‌سازی در آن اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: البته اپراتورهای ما درصدد راه‌اندازی این شبکه برای ارایه خدمات هستند و امیدواریم با پژوهشگاه برای بحث تحقیق و توسعه در حوزه ۵G  و پیاده‌کردن کردن این خدمات در سطح کشور مشارکت داشته باشند و ما حداقل بتوانیم بخشی از این تجهیزات را در کشور داشته باشیم. البته به‌ هر حال امکان بومی‌سازی تمام اکوسیستم برای ما وجود ندارد، اما اگر بتوانیم بحث‌های مربوط به مدیریت سراسری منابع شبکه ارتباطی، هماهنگ‌سازی سرویس با پارامترهای شبکه ارتباطی و  زیرساخت‌های نرم‌افزاری نسل پنجم شبکه ارتباطی را با با کمک پردازش ابری در کشور بومی کنیم، قدم خیلی بزرگی است که جزو طرح‌های وزارتخانه است؛ این‌که ایران در حوزه ۵G  جزو کشورهایی باشد که در چند سال آینده حرفی برای گفتن دارند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد