برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید تصویب شد

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه و سایر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران در تشریح دستور و مصوبات جلسه ۸۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دستور این جلسه ادامه بررسی «سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید» بود که سند آن بر مبنای نظام مسائل نهادهای مربوطه در قوه مجریه و ظرفیت‌های اولویتی برای قوه مقننه و قضائیه تدوین شده است. در واقع از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد سیاست‌گذار فرا قوه‌ای است، ظرفیتی است برای سیاست‌گذاری نسبت به همه ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید در شور اول کلیات آن به تصویب رسید و در شور دوم نسبت به بررسی سیاست‌های کلان و برنامه‌های اقدام به تفکیک نهادها پرداخته شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در این سند برای وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صداوسیما، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مسائل، موانع و ظرفیت‌های مرتبط با جهش تولید شناسایی شده و پیشنهادهایی پیرامون آن مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر و اصلاح و تعدیل در جلسه به تصویب اعضا رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که این سند برای جهش تولید در کشور ایجاد می‌کند، تصریح کرد: جهش تولید در تجربه‌های بین‌المللی تا دهه ۷۰ میلادی مبتنی بر انباشت سرمایه تعریف می‌شد که از دهه ۷۰ به بعد دانش و فناوری‌های جدید اهمیت کانونی پیدا کردند که خوشبختانه از جهت سرمایه انسانی توانمند مرتبط با فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی، صنایع اتوماتیک سازی، دانش مرتبط با فضای مجازی و طراحی پلتفرم‌های شبکه‌ای از توانائی قابل توجهی برخوردار است.

عاملی گفت: نگاه این سند توجه به فناوری‌های جدید، ایجاد ظرفیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک برای جهش تولید است.

وی ضمن اینکه ایجاد تعادل بین شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک را نکته کلیدی و دارای اهمیت عنوان کرد، گفت: امروز فضای مجازی نیز نظام بهره‌وری -که یک نظام تعادل بین داده و ستانده است- را متفاوت کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در نظام‌های غیر مجازی رابطه بین درآمد و سود و هزینه به عنوان یک معادله مطرح است که فضای مجازی و هوش مصنوعی با منطق یک تولید به منزله همه تولید منطق بهره‌وری را تغییر داده و به سمت بهره‌وری متمایل به بی نهایت حرکت می‌کند.

عاملی فرهنگ کار جمعی، اهمیت مسئولیت اجتماعی، استفاده از ظرفیت فراگیر منابع انسانی با توجه به نوآوری‌های مردمی از دیگر محورهای مورد توجه در این سند خواند و گفت: نوآوری‌های مردمی به فعالیت در آوردن انبوه منابع انسانی است و ظرفیت است برای از بین بردن فاصله‌ها و امکان ایجاد کردن برای همه ایرانیان داخل و خارج از کشور برای مشارکت در نوآوری برای حل مسائل، موانع و ایجاد ظرفیت‌های بزرگ و کوچک برای قدرت و پیشرفت ایران.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس این سند موظف شد که نظام دریافت و ارزش‌گذاری نوآوری‌های مردمی را طراحی کند.

عاملی با بیان اینکه در برخی کشورها جمعیت‌های میلیونی در موضوع نوآوری مشارکت دارند تصریح کرد: نوآوری در این نظام به معنای حل مسئله است که حل مسئله می‌تواند رفع یک مشکل در یک منطقه مرزی با یک کلان شهر متفاوت باشد. نوآوری مردمی یعنی همه مردم عزیز ایران ظرفیت پیشرفت و توسعه ایران هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها امروز بین ادامه تحصیل و شغل، افراد شغل را انتخاب می‌کنند گفت: موضوع هر دانش‌آموز یک مهارت و ایجاد فرهنگ مهارت‌های فردی به جای صرفاً رفتن به سمت مدرک تحصیلی نیز در این سند مهم ملی برای وزارت آموزش‌وپرورش مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران داشتن مهارت را علت انتخاب شغل به جای ادامه تحصیل دانست و اظهار داشت: توسعه و گسترش مهارت‌های فردی میان دانش‌آموزان، ظرفیتی بزرگ برای توسعه اشتغال و حل مسائل مهم کشور به حساب می‌آید.

عاملی همچنین توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت در وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دیگر محور مصوبه جلسه عنوان کرد و گفت: اتصال ظرفیت دانشی دانشگاه به صنعت می‌تواند یک پویایی گسترده در صنعت کشور ایجاد کند و از طرفی از طریق این تعامل نظام‌مند، دیگر تحصیلات بدون اشتغال را شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: بسیاری از فارغ‌التحصیلان نظام آموزش عالی کشور شغل متناسب با تحصیلات خود را ندارند که در سند چرخه دانشگاه و صنعت و ارتباط آن مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سمت‌وسوی پایان‌نامه‌ها، مقالات علمی و دستاوردهای پژوهشی در راستای جهش تولید را یکی از ظرفیت‌های تشویقی و راهبردی این سند ذکر کرد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش نیز مکلف شد در ۶ سطح پیش بینی شده برای کتب درسی در سطح اقتصادی جهت‌گیری جهش تولید را در آن لحاظ کند.

عاملی همچنین از ایجاد برخی تکالیف برای صداوسیما در زمینه جهش تولید خبر داد و گفت: شش تکلیف اساسی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که محوری‌ترین نقش ترویجی، گفتمان سازی، آموزشی و پژوهشی در راستای جهش تولید را بر عهده دارد به قرار ذیل به تصویب رسید:

۱) ساخت برنامه‌های جذاب با موضوع کارآفرینان عرصه تولید با تأکید بر صادرکنندگان نمونه بدون نگاه تجاری به آنان در راستای ارتقای نام نمای ملی و تقویت حس اعتماد ملی و قدرت ایران،

۲) ارتقای نگرش عمومی به اهمیت مقوله مهارت‌آموزی و نقش‌پذیری اجتماعی در جهت افزایش مشارکت عمومی و تقویت حس عضویت ملی،

۳) بازبینی شرایط تبلیغ کسب‌وکارهای دیجیتال در رسانه ملی با رویکرد رفع انحصار،

۴) تقویت اعتماد مردم به کالای ایرانی از طریق سریال‌های مردم‌پسند، اخبار مرتبط با تولید و برنامه‌های گفتگویی و تحلیل‌های اقتصادی،

۵) ایجاد رسانه مردمی و نام نمای (برند) اجتماعی با هدف پیگیری و پرداختن به مطالبات حوزه اشتغال و عرضه مشاغل جدید،

۶) تقویت روحیه امید و تلاش در تولید علم و فناوری و پرهیز از اشاعه روحیه یاس و ناامیدی.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات سازمان صداوسیما در زمینه جهش تولید را بسیار ارزشمند خواند و گفت: بدون تردید در تقویت فضای فرهنگ عمومی در مسیر جهش تولید نقش صداوسیما پررنگ‌ترین نقش در سطح ملی بوده است.

عاملی با بیان اینکه این مصوبه فرا قوه‌ای بود و به بخش‌هایی از این مصوبه که به قوه مقننه و قوه قضائیه اختصاص داشت اشاره کرد و گفت: ایجاد اولویت برای تصویب قوانین به منظور رفع موانع جهش تولید و ایجاد ظرفیت‌های مؤثر برای جهش تولید  و ایجاد زیرساخت حقوقی برای حمایت از کارآفرینان از اهم تکالیف مصوبه برای مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه بودند.

بنا بر اعلام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید در ۴ ماده به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که ماده اول آن مشتمل بر ۵ سیاست به شرح ذیل است:

جهش تولید مبتنی است بر ارزش‌های دینی و اخلاقی با تکیه بر معنویت و عدالت

گسترش و ترویج فرهنگ کار، خوداتکایی و مشارکت عمومی در فعالیت‌های منجر به جهش تولید

توسعه بینش دانش‌بنیان با تأکید بر نقش‌آفرینی کارآفرینان بزرگ در کنار شرکت‌های کوچک و متوسط

تقویت نوآوری، بهره‌وری و توسعه محصولات دانشی و نوآورانه با تأکید بر حوزه فناوری‌های نوین

تقویت سرمایه انسانی ماهر و خلاق و به فعلیت در آوردن انبوه منابع انسانی در سطح ملی

عاملی همچنین در پایان خاطرنشان کرد که جهش تولید یک امر چندوجهی است و تحقق اهداف آن نیازمند توجه به ابعاد فرهنگی، علمی، حقوقی و فناورانه و البته عوامل اقتصادی است وتقویت فرهنگ کار و تلاش، کار جمعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی خصوصاً بر مبنای تشویق و توصیه‌های دینی بسیار اهمیت دارد که در این سند به‌عنوان یک تکلیف برای سازمان تبلیغات اسلامی  مورد توجه قرار گرفت.

گفتنی است؛ اصل سند بعد از ابلاغ رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد