تامین مالی کسب‌وکارهای خلاق نیازمند راه‌کارهای نوآورانه است

به گزارش فناوری فرهنگی،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آیین پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاه تهران در بورس  گفت: یکی از بخش‌های مهم زیست‌بوم کارآفرینی نحوه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی است اما از آن‌جایی‌که متأسفانه تأمین مالی همواره به وام دادن تعبیر شده، آسیب‌های جدی متوجه این نوع از کسب و کارها شده است.وی وابستگی شرکت‌های خلاق و فناور به وام را بزرگ‌ترین آسیب این کسب و کارها دانست و گفت: تامین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان از طریق وام به نتیجه نمی‌رسد و برای تامین مالی باید از روش‌های خلاقانه استفاده شود. همان‌طور که ماهیت این کسب و کارها مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است.

ستاری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را  مدلی مناسب برای تأمین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی برشمرد و افزود:با پیگیری‌های جدی در چند سال اخیر برای تحقق اجزای زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، ایجاد و پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری شد و امروز در حالی پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه وارد بورس می‌شود که 13 صندوق مدارک خود را تکمیل و در آستانه ورود به این بازار هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش چشمگیر ظرفیت بانک‌ها در ارائه تسهیلات وام به شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ گفت: اگرچه بانک‌ها با ماهیت و سازوکار شرکت‌های دانش‌بنیان خدماتی و استارتاپی آشنایی چندانی ندارند اما می‌توانند با تجربه بالا در ارائه تسهیلات وام، به شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانمندی بازپرداخت تسهیلات را دارند کمک شایانی کنند.

معاون علمی و فناوری گفت: خوشبختانه با ورود دانشگاه‌ها و بورس به عرصه تأمین مالی سد ریسک‌پذیری و حمایت مالی جسورانه  از شرکت‌های استارتاپی شکسته شده است و فرهنگ حمایت از خلاقیت‌ها که قدمتی چندهزارساله در تاریخ کشور ما دارد، با روشی نو و مطابق با سازوکارهای مالی امروزی احیا و دنبال می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تأکید بر فرهنگ‌سازی حمایت از کسب و کارهای بومی گفت: تنومند شدن بسیاری از استارتاپ‌های غیر بومی حاصل فرهنگ نادرست عدم حمایت از فعالان داخلی است.

وی افزود:  در فضایی که کسب و کارهای خارجی مانند برخی پیام‌رسان‌ها آزادانه فعال هستند اما نمونه‌های بومی برای ادامه فعالیت با مشکلات و موانع فراوان مواجه می‌شوند، کسب و کار دانش‌بنیان بومی توانمندی رقابت پیدا نمی‌کند.

ستاری، کم‌توجهی به کسب و کارهای داخلی را حاصل کژفهمی و فرهنگ نادرست دانست و گفت: این‌که جنس بی‌کیفیت خارجی به راحتی وارد کشور می‌شود و مشتری پیدا می‌کند و از سوی دیگر، فضای مساعد کسب و کار و فعالیت برای کسب و کارهای بومی فراهم نیست، به فرهنگ غالب عدم حمایت از کارآفرین ایرانی بر می‌گردد و باید این رویه نادرست اصلاح شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، کسب و کارهای خدماتی و استارتاپ‌های بومی را یکی از اثرگذارترین زمینه‌ها برای بازگشت نخبگان به کشور دانست و افزود: باید همه کمک کنیم تا راه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها هموار شود چراکه این کسب و کارها بزرگ‌ترین زیرساخت برای جذب و ماندگاری نخبگان کشور را فراهم کرده‌اند.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد: این باور نادرست که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای خدماتی بومی به جایی وابسته‌اند باید اصلاح شود و افتخارآفرینی جوانان خلاق و نوآور کشور در حوزه استارتاپ‌های خدماتی و شرکت‌های فناوری پیشرفته به خصوص در حوزه‌های نانو، زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی، اگرچه در آغاز راه اما قابل اعتنا و ارزشمند است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 3500 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ در سپهر اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند و به صورتی فزاینده نقش خود را در پیشرفت اقتصاد کشور پررنگ‌تر می‌کنند.

آغاز راه جدیدی در تأمین مالی ایده‌های خلاقانه دانشگاهی

محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم با اشاره به این‌که مسیر جدیدی برای ورود دانشجویان خلاق و صاحبان ایده به مسیر کارآفرینی و تولید ارزش افزوده ایجاد شده است گفت: دانشگاه تهران که پیش از این با ایجاد صندوق پژوهش و فناوری حمایت از ورود از مسیر دانش به کارآفرینی را در دستور کار خود داشته است، حرکت به سوی تأمین مالی ایده‌های خلاقانه را با ایجاد این صندوق سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران گفت: پذیره نویسی این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، آغاز راهی برای دیگر دانشگاه‌ها است و به تمامی کسانی که در حوزه علم و فناوری صاحب ایده هستند نوید می‌دهد که زمینه سرمایه‌گذاری بر روی این ایده‌ها هموار شده است.

بر اساس این گزارش، آیین پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکم دانشگاه تهران با نماد تهران یک، به عنوان نخستین صندوق VC دانشگاهی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، رئیس دانشگاه تهران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نمایندگان بنگاه‌های تأمین سرمایه این صندوق پذیره نویسی شد و کار خود را در حوزه تأمین مالی ایده‌های خلاقانه دانشگاهی و فناور آغاز می‌کند.

منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد