تدابیر لغو سفرها در حالت ویژه/اطلاعیه ها مبنای فعالیت گردشگری شود

به گزارش فناوری فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: صنعت گردشگری اخلاق مدار است و فعالان این صنعت اگر ببینند که اتفاقی خارج از اراده افراد موجب ابطال سفری یا کاری شده حتماً همراهی می‌کنند در واقع دفاتر مسافرتی با هتل داران یا دفاتر مسافتی با راهنمایان و حتی با مردم این همراهی را انجام خواهند داد. اخلاق این را حکم می‌کند تا به مردم تحمیل نشود که پروازی چون چارتر یا سیستمی پس حتماً باید هزینه کنسلی آن پرداخت شود آن هم در صورتی که اراده افراد در این زمینه دخیل نبوده است. بنابراین همیشه توصیه می‌کنیم که فعالان گردشگری با مردمی که در حال حاضر امکان سفر ندارند این همراهی را انجام دهند.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برخی از ایرلاین‌ها پروازهای خود را به ایران کنسل کرده‌اند و سخت گیری می‌کنند از طرفی مردم هم نمی‌خواهند به منطقه‌ای بروند که آن شهر اکنون درگیر ویروس کروناست و اینکه برای سفر به مقاصد دیگر دچار تردید هستند. وزارت بهداشت هم به عنوان متولی تخصصی، همواره اعلام می‌کند که به مناطق ریسک پذیر سفر نکنید. ما هم در آن چارچوب قرار داریم و حالا که مرجع اطلاع رسانی وزارت بهداشت است و باید دستگاه‌های دیگر هم تابع آن باشند و همکاری کنند ما هم اعلام می‌کنیم که اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها اینکه کدام یک از جاذبه‌ها و سایت‌ها و موزه‌ها تعطیل باشد و چه تمهیداتی اندیشیده شود را با تصمیم شورای تأمین استان‌ها به اطلاع مردم برسانند.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: توصیه ما این است که همگی اطلاعیه‌ها و دستور العمل های وزارت بهداشت را درباره اینکه به کدام شهرها بروند یا نه و اختیاراتی که به شورای تأمین در این باره داده شده را پیگیری کرده و مبنای فعالیت‌های گردشگری خود قرار دهند. یعنی اگر شورای امنیت اعلام می‌کند که مجموعه گردشگری یا موزه‌ای باید تعطیل شود، این موضوع را اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها به مردم اطلاع دهند. همچنین فعالان گردشگری بحث‌های مربوط به شرایط فورس ماژور و کنسلی اتاق و پروازها را تا جایی که می‌توانند رعایت کنند و در مواردی مانند کنسلی پروازهای ترکیه طبق دستورالعمل‌های ابطال رزروها در شرایط خاص اقدام شود.

تیموری تصریح کرد: اکنون برخی از استان‌ها در شرایط خاص قرار دارند و طبیعتاً نمی‌توان گفت که چون قبلاً مسافر بلیت گرفته الان نمی‌تواند آن را کنسل کند ما باید این همراهی را با یکدیگر داشته باشیم استان‌ها باید تابع شرایط اعلام شده وزارت بهداشت باشند.

وی همچنین درباره اینکه آیا می‌توان گفت که گردشگری کشور در حال حاضر در شرایط فورس ماژور قرار دارد یا نه توضیح داد: شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت است اگر شورای تأمین یا وزارت بهداشت اعلام کند که شهری یا استانی در حالت ویژه قرار دارد باید همکاران ما هم طبق همان عمل کنند و آن را مد نظر قرار بدهند و در موضوعات مربوطه در آن استان که آیا شامل شرایط فورس ماژور می‌شود یا نه مصوبه بگیرند. الان کل کشور در شرایط ویژه نیست.

تیموری همچنین درباره تکلیف برگزاری نشست‌ها و حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های خارجی با توجه به لغو پروازهایی از جمله ترکیه نیز گفت: قرار بوده که تعدادی نشست‌ها و برنامه توسط بخش خصوصی در خارج از کشور برگزار شود یا بخش خصوصی در آنها شرکت کند مانند نمایشگاه گردشگری برلین یا مسکو. منتها ممکن است بخش خصوصی به این نتیجه برسد که حضورشان در این برنامه‌ها به صلاح نیست و امکانش وجود ندارد ما هم به آنها کمک می‌کنیم تا بتوانند حق و حقوق کنسلی سفرشان را بگیرند.

وی افزود: در خارج از کشور نیز این موضوعات مطرح می‌شود که ممکن است کشوری به دلیل شرایط ویژه نتواند در نمایشگاهی حضور پیدا کند در این صورت آنها هم کمک می‌کنند که خسارت‌های وارد شده به بخش خصوصی به حداقل برسد. بنابراین شرایط فورس ماژور یک موضوع بین المللی و شناخته شده در بین همه کشورهاست.

تیموری همچنین از برگزاری جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ویژه ایام نوروز خبر داد و گفت: این نشست فردا برگزار می‌شود.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد