تعطیلی شرکت‌های دانش بنیان با افزایش جرائم مالیاتی

به گزارش فناوری فرهنگی، کوروش خسروی در خصوص سهم استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان در اقتصاد ایران با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، اظهار کرد: خوشبختانه گرایش کلی که در مجموعه نظام یعنی دولت، قوه قضاییه و مقننه و همچنین نهادهای زیر مجموعه مقام معظم رهبری وجود دارد و به نظر می رسد با این نگاه شرکت های دانش بنیان در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه در سال ۸۱ در مرکز کار آفرینی دانشگاه اصفهان بحث استارتاپ ها و دانش بنیان ها برای بسیاری غریب و ناآشنا بود، افزود: البته امروز از بلندپایه ترین مقام کشور تا پایین ترین آنها و دستگاه های مختلف به این بخش توجه و اهمیت نشان می دهند، البته شاید هنوز سهم دانش بنیان ها در تولید ناخالص ملی کشور به یک درصد هم نرسد.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد استارتاپ‌های دنیا و به تبع آن ایران در حوزه آی تی فعال هستند، افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر استارتاپ ها در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی  و دیگر رشته‌ها فعالیت دارند.

وی همچنین عدم دسترسی به منابع مالی خطرپذیر به عنوان سوخت موتور کارآفرین و همچنین دسترسی پیدا نکردن به بازارهای جهانی را دو چالش مهم بر سر راه فضای کارآفرینی و استارتاپ ها دانست و گفت: متاسفانه دولت به جای حمایت از کارآفرینان همچنان نسخه کمک از بانک را پیشنهاد می دهد، در حالی که سیستم بانکی برای کارآفرینی مضر و خطرناک است.

خسروی همچنین تاکید کرد: اکنون دسترسی استارتاپ ها به بازارهای جهانی و همکاری با شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها و نگاه شرکت ها به بازارهای داخل محدود است.

وی همچنین به نقش پراهمیت شرکت های دانش بنیان در تولید و اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این شرکت ها فعالیت بسیاری در حوزه های نانو، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، تولید و … دارند و جایگاه خود را در بخش های مختلف پیدا کرده اند. همچنین شرکت های دانش بر بسیاری در اصفهان ایجاد شده اند که سرمایه بر نبوده و برپایه دانش و فناوری در این زمینه رشد داشته اند.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مشکلات مدیریتی شرکت‌های دانش بنیان که به دنبال آن درگیر مشکلات بیمه، مالیات، نقدینگی و… می شوند، اظهار کرد: دلیل اصلی فروپاشی شرکت‌های دانش بنیان تیم ناهماهنگ آنها است، اما عامل اصلی دیگر آشنا نبودن آنها با قوانین کشور و بازار است که راه حل آن بهره گیری از مدیران با سابقه به عنوان راهبر و مشاور است که با پیچ و خم کار آشنا باشند و به طور قطع حضور آنها در کنار شرکت های دانش بنیان بسیار راهگشا است.

وی با اعتقاد بر اینکه شکست شرکت های دانش بنیان در تمام دنیا وجود دارد، اما نرخ آن با یکدیگر متفاوت است، افزود: دانش بنیان ها حوزه ای پرریسک است که در نهایت ممکن است به نتیجه نرسند، البته برای تامین نقدینگی آنها مواردی در نظر گرفته شده است.

خسروی توضیح داد: درحال حاضر در اصفهان صندوق پژوهش و فناوری تامین نقدینگی بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان را انجام می‌دهد. البته مشکلات آنها برطرف نشده با این وجود می تواند اقدامی در راستای برطرف کردن مشکلات این شرکت ها باشد.

وی همچنین مشکلات مالیاتی شرکت های دانش بنیان را ناشی از آشنا نبودن آنها با قوانین دانست و افزود: خوشبختانه از سوی مرکز فناوری برای مدیران این شرکت ها کلاس‌های آموزشی برگزار می شود و مسئولان اداره امور مالیاتی همکاری خوبی در این خصوص دارند و به دنبال کاهش مشکلات آنها هستیم، البته تا زمانی که این شرکت ها کسب تجربه نکنند، قوانین را یاد نمی گیرند، اما گاه ممکن است جرائم مالیاتی این شرکت ها افزایش و در نهایت منجر به تعطیلی آنها شود.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد