توسعه همکاری با مدارس غیردولتی به عنوان زیرساختی برای ترویج، گفتمان سازی و توسعه فناوری و نوآوری

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روز دوشنبه نهم دی‌ماه، تفاهم نامه همکاری مابین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران به امضا رسید.

در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری، علی صنیعی، رئیس شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، اشاره کرد: «حدود 2000 مدرسه غیردولتی در سطح شهر تهران وجود دارد که تقریبا 20 درصد دانش آموزان شهر تهران تحت پوشش قرار می دهند. با وجود آنکه پوشش دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی، ضریب پائینی دارند، اما تقریبا تمام نتایج موفقیت‌های تحصیلی متعلق به  دانش‌آموزان مدارس غیردولتی  است. این به معنی آن است که سازوکارهای آموزشی در مدارس غیردولتی، از سازوکارهای موثرتری برخوردار است.»

در ادامه، صنیعی افزود: « مدارس غیردولتی، به دلیل ماهیت بخش خصوصی که دارند، عموما سعی می‌کنند که زمینه‌های موثری را برای جذب مخاطبان دانش آموز فراهم کرده و به صورت کلی در حوزه‌های جدید آموزشی، این مدارس انگیزه‌های لازمی را برای سرمایه‌گذاری، فعالیت و نقش‌آفرینی دارند.»

همچنین، سید محمدحسین سجادی‌نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه جلسه تاکید کرد: « تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظام آموزشی و مدارس از دو جهت بسیار حاثز اهمیت است: در دیدگاه اول، ایجاد سازوکارهایی برای تعامل موضوعات فناوری و نوآوری برای طرح بحث در مراکز آموزشی است که از این طریق، ترویج و گفتمان سازی جریان نوآوری و فناوری برای افراد جامعه از سنین پائین صورت گرفته و در نهایت بستری مناسبی برای توسعه نیروی انسانی برای توسعه فناوری و نوآوری در کشور آماده سازی می گردد.»

در ادامه، سجادی‌نیری، اضافه کرد: «دیدگاه دوم که از دیگاه اول نیز بسیار مهم‌تر و بنیادی‌تر می‌باشد، توجه به نقش دانش‌آموزان و مراکز آموزشی در توسعه سازوکارهای نرم و رفتارسازی های فرهنگی در جامعه هست. بسیاری از سازوکارهای رفتارساز فرهنگی، همانند رعایت قوانین و مقررات، توجه به حقوق مردم و سایر این موارد، از دوران دانش‌آموزی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد که محیط آموزشی، می تواند زمینه مناسبی را برای رفتارسازی فرهنگی در دانش‌آموزان فراهم آورد. اگر در خصوص مصرف محصولات فرهنگی با کاراکترهای خارجی در بین کودکان و نوجوانان دغدغه‌مند هستیم، پایه جریان‌سازی فرهنگی در توسعه کاراکترها و شخصیت‌های فرهنگی بومی در محیط‌های آموزشی می‌بایست صورت گیرد.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز بر اهمیت نقش مدارس غیردولتی به عنوان سازوکارهای اثربخشی که بتواند اقتصاد آموزش را شفاف نماید، تاکید کرد:  «تاکید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر رشد و توسعه فضای استارت‌آپی بر این مبناست که سازوکارهای استارت‌آپی چون بر اساس رفتارهای بخش خصوصی شکل گرفته و از چابکی لازم برخوردار هستند، همین سازوکارها، زمینه مناسبی را برای شفاف‌سازی اقتصاد و جلوگیری از رانت و انحصارگرایی بوجود آورده که در نهایت مردم جامعه از بهبود فضای اقتصادی منتفع خواهند گردید. مجموعه مدارس غیردولتی، به دلیل ماهیت بخش خصوصی خود، زمینه مناسبی را برای توسعه فضای استارت‌اپی در حوزه‌های تعلیم و تربیت داشته که همین امر در آینده سبب رشد و ارتقا نظام آموزشی کشور خواهد شد.»

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد