جشنواره کتاب کودک و نوجوان در پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی، نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در روزهای بیست و دوم تا بیست و پنجم آذرماه در کاشان، چهارمین پایتخت کتاب ایران برگزار خواهد شد. در این رویداد، برنامه‌های متعددی از جمله حضور چهل نویسنده و تصویرگر در  شهر کاشان و دیگر مناطق شهری و روستایی این شهرستان، برگزاری کارگاه‌های متعدد، شب‌های شعر و داستان، جشنواره خلق آثار کودک با موضوع بحران آب و… دو جایزه ملی کودک  با موضوع آب، اجرا می‌شود.

در نشست خبری این رویداد فرهنگی که پیش ظهر امروز در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، علی‌اصغر سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، در سخنانی درباره اهمیت این رویداد گفت: مهم‌ترین اهمیت و اعتبار این رویداد از این جهت است، که جشنواره با ایده‌پردازی، تلاش و خلاقیت فعالان گردشگری، هتل‌داری  و  اقامت‌گاه‌های بومگردی در بخش خصوصی شکل گرفته و اجرا می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف ما در برگزاری رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی جلب گسترده مشارکت نهادهای غیر دولتی عمومی، تشکل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی بود. با چنین رویدادهایی می‌بینیم بخشی از آن انتظارها برآورده شده است. هم‌چنین این  رویداد فرهنگی در کاشان به طور گسترده و با پراکندگی خوب در مناقطق مختلف شهری و روستایی برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوع و متعددی در ایام جشنواره برگزار خواهد شد. از سویی فعالان این جشنواره در برگزاری آن توانستند مشارکت نهادهای ملی مانند انحمن نویسندگان کودک و نوجوان را  نیز جلب کنند. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد تشکل‌های غیر دولتی در شهرهای مختلف ایران امکان برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری را دارند و کافی‌ست بسترها فراهم شود.

ایده‌پرداز و بنیان‌گذار رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی هم‌چنین تعامل موثر گردشگری و کتاب را به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این جشنواره دانست و ابراز امیدواری کرد با  اجرا موفق جشنواره کتاب کودک و نوجوان بتواند الگوی خوبی برای دیگر شهرهای ایران باشد.

اکبر رضوانیان دبیر جشنواره  کتاب کودک و نوجوان نیز در آغاز سخن گفت: امید داریم همان‌طور که سالانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود و هم‌چنین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان رقم می‌خورد، جشنواره سالانه کتاب کودک و نوجوان هم در شهر کاشان برگزار شود. ما سعی کردیم از فرصت پایتخت کتاب ایران بودن شهر کاشان بهره ببریم و با تمام توان و جلب توجه رسانه‌های سراسری و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه را برای  بنیان جشنواره‌ای دیگر در عرصه کودک و نوجوان باز کنیم.

دبیر این رویداد فرهنگی پایتخت کتاب ایران در ادامه به تشریح برنامه‌های  این جشنواره پرداخت و گفت: در چهار روز برگزاری  جشنواره، برنامه‌های متعددی  خواهیم داشت. در این مدت چهل نویسنده و ده تصویرگر کتاب کودک و نوجوان میهمان شهرستان کاشان، شهرهای تابعه و روستاهای این منطقه خواهند بود. کارگاه‌ها و نشست‌ها و برنامه‌های با موضوع داستان، شعر، قصه‌گویی، ترجمه، سفر و ادبیات، بحران و چالش آب، کارگاه‌ فیلم‌نامه و نمایش‌نامه و … خواهیم داشت.

رضوانیان افزود: این کارگاه‌ها  در دو بخش برای علاقه‌مندان بزرگ‌سال و هم‌چنین کودکان و نوجوان‌ها برگزار خواهد شد. علاوه بر آن برنامه صبحگاه نویسنده را خواهیم داشت و نویسندگان اول صبح در مدارس حاضر می‌شوند و در برنامه صبح‌گاه  مدارس با بچه‌ها گفت‌وگو خواهند کرد. علاوه بر این‌ها ما مجموعه‌ای از فیلم‌ها برگزیده کودک و نوجوان را در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و هم‌چنین سالن هتل‌های شهر کاشان برای علاقه‌مندان نمایش خواهیم داد. برگزاری شب شعر و شب داستان و شب تجربه و تقدیر از فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان و برگزاری نمایشگاه نقاشی و نمایشگاه تصویرگری و نمایشگاه کتاب  نیز از دیگر فعالیت‌های این رویداد  است.

در این نشست هم‌چنین ستاره طالبیان رئیس جشنواره کتاب کودک و نوجوان نیز از برگزاری جایزه تدوین کتاب کودک با موضع بحران آب خبر داد و گفت: جایزه تدوین و تصویرگری کتاب کودک با موضوع کتاب در سطح ملی برگزار خواهد شد و هم‌زمان با مراسم اختتامیه جشنواره کتاب  کودک و نوجوان در روز بیست و پنجم آذرماه  ایده و روایت و تصویر هفت نویسنده و هفت تصویرگر برگزیده  معرفی خواهد شد.

طالبیان ادامه داد: به برگزیدگان علاوه بر تندیس جایزه، هزینه سفر چند روزه به کاشان و برخی مناطق دیگر کشور و اسکان در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اهداء خواهد شد. هم‌چنین  اهداء آثاری از صنایع دستی کاشان و چاپ داستان‌ها و تصویرهای برگزیده از دیگر جوایز این رویداد خواهد بود. ساز و کار رقابت خلق داستان و تصویرگری با موضوع بحران آب هم به این شرح است، که آثار و ایده‌های رسیده بررسی می‌شود و آن مواردی که واجد ارزش‌های ادبی و خلاقانه هستند با تایید هیات داوران، شرکت‌کنندگان با مشورت  نویسندگان و تصویرگرهای پیشکسوت آثارشان را خلق می‌کنند.

این مقام مسئول در جشنواره کتاب کودک و نوجوان برگزاری جایزه ملی انتخاب آثار برگزیده کودک با مضمون بحران آب در هفت سال گذشته  را یکی دیگر از برنامه‌های این جشنواره اعلام کرد و گفت:  انتخاب آثار برتر با موضوع آب با همکاری جایزه لاک‌پشت پرنده برگزار خواهد شد.

همچنین در  این نشست جعفر توزنده دبیر انجمن  نویسندگان کودک و نوجوان درباره جزیئات همکاری این نهاد ادبی با جشنواره کتاب کودک و نوجوان کاشان توضیح‌هایی ارائه کرد. در پایان از پوستر جشنواره رونمایی شد.

منبع: مهر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد