جلوگیری از پرداخت 100 میلیون یورو در قرارداد آلکاتل/ 3.5 برابر شدن شبکه زیرساخت در کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه) در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: مساله فناوری اطلاعات و فضای مجازی طی سال‌های اخیر مربوط به یکی از اولویت‌های مردم، نخبگان و خصوصا وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی شده که موجب دلگرمی است تا با جدیت امور را پیگیری کنیم.

وی درباره قرارداد موسوم به آلکاتل گفت: سوال مطرح در مورد قرارداد آلکاتل، مربوط به سال 90 و همچنین قرارداد نگهداری شرکت زیرساخت ها مربوط به سال 94 است اما طبق وظیفه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح قرارداد آلکاتل بیش از 100 میلیون یورو از رقم آن کاهش پیدا کرد، افزود: بعد از گشایش‌هایی که به واسطه برجام در کشور رخ داد، طبعا هزینه‌های قرارداد باید اصلاح می‌شد. ضمن اینکه پیمانکار به دلیل تحریم نتوانسته بود، تجهیزات را به کشور منتقل کند.
آذری جهرمی با بیان اینکه سال گذشته از وقتی موضوع آلکاتل در دستور کار قرار گرفت؛ 3 سال از نهایی سازی مشخصات فنی شبکه گذشته بود و تجهیزات نیز نوسازی شده بود، اظهار کرد: بنابراین شرایط مهیاتر شد و در نتیجه هزینه ها نیز باید منطقی تر می‌شد، لذا اصلاح قرارداد مدنظر قرارگرفت و قرارداد 247.5 میلیون یورو به 145 میلیون یورو کاهش پیدا کرد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: همچنین تجهیزات در قرارداد جدید به روزآوری شد و اکنون دو بخش از آن از گمرک ترخیص شده و در حال نصب و راه اندازی است و زیربار شبکه خواهد رفت و بخشی از آن نیز درحال استفاده است.
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اینکه وضعیت بهبود وضعیت شبکه ارتباطی در کشور را می توان از مردم پرسید، تصریح کرد: بر اساس گزارش ITU، ایران دومین کشور از نظر شاخص نرخ رشد توسعه بوده و در خاورمیانه از این نظر اول بوده و این افتخاری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه طی چهار تا پنج سال گذشته همه شاخص های حوزه فناوری در همه شهرهای کشور بیش از 10 برابر شده است، گفت: براساس مدل IMS مدل جدید توپولوژی شبکه ای، شبکه مکالمات صوتی کشور در 35 نقطه متمرکز شده است و شبکه دیتا که مصداق زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محسوب می شود از 31 به 110 نقطه در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ساختار شبکه تماسهای صوتی کشور در زیرساخت تجمیع شده و به جای آن ساختار زیرساخت شبکه دیتای کشور در 110 شهر توسعه یافته است، بنابراین این اظهارات که با تغییر ساختار شبکه، شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی تحقق نیافته، یک اظهار نظر غیرکارشناسی است چرا که شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی بر روی بستر دیتا توسعه پیدا می کند.
بنابه این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را قانع کننده دانستند.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (یکشنبه) صبح برای پاسخ به دو سوال حمیده زرآبادی نماینده قزوین و فاطمه حسینی نماینده تهران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد