حالت کودک بازار: راهی برای برقراری امنیت اخلاقی کودک

به گزارش فناوری فرهنگی، بسیاری از مردم و همین‌طور پژوهشگران باور دارند، تلفن‌های همراه می‌توانند به علت داشتن امواج برای کودکان بسیار مضر باشند. در کنار ضررهای فیزیکی تلفن‌های همراه و همین‌طور دستگاه‌های هوشمند اما یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آن‌ها از یاد بسیاری از ما رفته و به‌صورت ویژه موردتوجه قرار نمی‌گیرد، وجود محتواهای نامناسب برای کودکان است.

در این یادداشت، اپلیکیشن بازار سعی کرده است که به‌نوعی یک مارکت و فروشگاه مجازی برای این دسته از نرم‌افزارها ارائه کند تا کودکان در محیطی امن به انتخاب نرم‌افزارها و محتواهای مربوط به خودشان مشغول باشند.

بسیاری از افراد تنها خود استفاده‌کننده از تلفن همراه خود نیستند و بسیاری از کودکان به تلفن‌های همراه والدین خود دسترسی دارند. یکی از مسائل مهم در این موضوع، وجود محتوا و فضای مناسب برای کودکان در صورت دسترسی به دستگاه‌های هوشمند و تلفن‌های همراه است.

این مسئله یعنی دسترسی کودکان به تلفن‌های همراه، همه را از پیش مجاب می‌کند که باید راه‌حلی مناسب برای این کارکرد تلفن همراه پیدا کرد. اصول اخلاقی پیش‌ازاین به ما گوشزد می‌کند که محتوای در اختیار بزرگ‌سالان هرچقدر هم که آلوده به مسائل غیراخلاقی نباشد می‌تواند برای کودکان در سنین مختلف بسیار مضر و نامناسب باشد.

برای مثال محتواهای خشونت‌آمیز هرچند که از نظر اخلاقی نمی‌توانند به‌صورت کلی به‌عنوان یک محتوای غیراخلاقی محسوب شوند، در صورت در دسترس قرار گرفتن توسط کودکان می‌توانند باعث آسیب‌های روانی و ذهنی شدید شوند.

ایجاد فضایی که در آن محصولات رایانه‌ای مختص کودکان و بدون هیچ دغدغه اخلاقی و خشونت‌آمیزی وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به داشتن یک محیط امن برای کودکان در فضای دستگاه‌های هوشمند شود. اپلیکیشن بازار سعی کرده است که به‌نوعی یک مارکت و فروشگاه مجازی برای این دسته از نرم‌افزارها ارائه کند تا کودکان در محیطی امن به انتخاب نرم‌افزارها و محتواهای مربوط به خودشان مشغول باشند.

پالایش و بهینه‌سازی محتوای مختلف بر اساس گروه‌های سنی مختلف یکی از مهم‌ترین گام‌هایی ست که می‌تواند در فضای مجازی توسط تأثیرگذاران این صنعت صورت پذیرد. محتوای ویدیویی و همین‌طور نرم‌افزارهای مختلف در بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار نیازمند پالایش بر اساس رده‌ی سنی هستند. این عمل اپلیکیشن های جامعی مانند بازار کمک می‌کند که علاوه برساخت بازارهای جدید برای توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار، فضایی امن برای کودکان نیز تولید شود.

این قابلیت در نرم‌افزار بازار در نسخه‌ی ۷٫۲۹ ارائه گشته و کاربران را قادر می‌سازد که از حالت کودک استفاده نمایند. در این ویژگی جدید، تمام محتوای کافه بازار اعم از ویدیو، بازی و اپلیکیشن به‌صورت محدود و متناسب با سن مخاطب به نمایش درمی‌آید.

در واقع والدین و یا مربی کودکان می‌توانند تا حداکثر برای مخاطبان کوچک‌تر از ۱۰ سال، محتوای به نمایش درآمده را مشخص کنند. در این صورت دیگر محتوای نامناسب با سن‌ آن‌ها نشان داده نخواهد شد و دیگر کودکی در معرض خطر مشاهده محتوای بزرگ‌سالان قرار نخواهد گرفت.

والدین و یا مربیان برای فعال‌سازی این ویژگی، می‌بایست بعد از آپدیت اپلیکیشن کافه بازار به آخرین نسخه، از پایین صفحه و بخش بازار من، گزینه بازار کودک را فعال کنند. کافه بازار در تلاش است تا با ارائه یک سیستم هوشمند، محتوا را برای کودکان مشخص کرده و کمتر آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

حالت کودک کافه بازار نخستین حرکت جدی این فروشگاه نرم‌افزاری در راستای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای نامناسب است. این کار کافه بازار شاید ساده به نظر برسد اما ارزش فراوانی برای کودکان و آینده آن‌ها خواهد داشت. والدین به‌راحتی می‌توانند با کنترل بیشتر بر روی کودک خودشان، مطمئن باشند که تنها محتوای آموزشی و مناسب وی از طریق بازار قابل‌نصب خواهد بود.

منبع:بردار

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد