حمایت از دانش‌بنیان‌ها با بررسی هزینه کرد تحقیق و توسعه/تهیه پیش‌نویس انعقاد قراردادهای پژوهشی

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر مسعود برومند در جمع خبرنگاران مالیات شرکت‌های دانش بنیان را اولین موضوع در این جلسه نام برد و افزود: در این خصوص در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات مهمی انجام شده است و هر دو این دستگاه‌ها به یک نتیجه واحد رسیده‌اند.

وی ادامه داد: این دو دستگاه به این نتیجه رسیده‌اند که به منظور اثر بخشی بیشتر از مشوق‌های مالیاتی، لازم است موضوع هزینه کرد تحقیق و توسعه مطرح شود؛ چرا که در چنین مکانیزمی به جای آنکه مشوق‌های مالیاتی به درآمدهای شرکت‌ها داده شود به هزینه تحقیق و توسعه آنها اعطا شود.

برومند، با بیان اینکه در این جلسه در این زمینه بحث و تبادل نظر شد، اظهار کرد: اعضای کمیسیون اعتقاد داشتند که این موضوع یک مسیر واقعی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و برای اجرای آن باید اقداماتی را اجرایی کرد که بخشی از این اقدامات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش دیگر آن از سوی وزارت علوم در پارک‌های علم و فناوری اجرایی شده است.

دبیر شورای عالی عتف، اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با بخش‌های صنعتی که در آنها شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند برگزار و در آن کمیسیون هماهنگی در دبیرخانه شورای عتف تشکیل شود.

وی برگزاری جلسه‌ای با وزارت اقتصاد و دارایی را از دیگر اقدامات توجه به هزینه کرد تحقیق و توسعه شرکت‌ها دانست و اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم این برنامه را اجرایی کنیم امکان پشتیبانی از تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی فراهم خواهد شد ضمن آنکه این امکان فراهم می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان را با میزان هزینه کرد تحقیق و توسعه تعریف کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روشن شدن وضعیت قراردادهای پژوهشی را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه پیش‌نویسی در دبیرخانه شورای عتف تهیه شده بود که در آن نحوه انعقاد قراردادهای پژوهشی عنوان شده بود و در این جلسه مقرر شد تا برای اعضای کمیسیون شورای عتف ارسال شود تا آنها بتوانند نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند.

برومند ارائه گزارش عملکرد سال ۹۸ در خصوص بند “ح” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۷، توضیح داد: این بند در خصوص اختصاص بخشی از بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به انجام طرح‌های پژوهشی است که برای این منظور سامانه اجرایی عرضه و تقاضای پژوهشی با عنوان “ساتع” راه اندازی شده است که در این جلسه گزارش خوبی ارائه شد و بنا به درخواست اعضا مقرر شد که گزارشی از اثر بخشی پروژه‌های تحقیقاتی ارائه شود.

به گفته وی این گزارش در جلسه آتی این کمیسیون ارائه خواهد شد.

برومند، ارائه گزار
ش اولی درباره تهیه برنامه‌های عملیاتی پروژه‌های تحقیقات و توسعه در ۱۰ استان کشور را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و گفت: در این جلسه فصول کلی آن مطرح و قرار شد که این موضوع در جلسه آتی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد