حمایت جدی از کسب و کار‌های نوین در موج دوم «اکوسیستم نوآوری»/ استارت‌آپ‌ها ناجی شهروندان می‌شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  درباره فعالیت‌های این مرکز بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای سیاست اصلی خود برای حمایت از اکوسیستم‌ فناوری‌ فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در موج دوم اکوسیستم‌ نوآوری به ظرفیت ملی و منطقه‌‌ای توجه شده است، اظهار کرد: توجه به منابع مختلف منطقه‌ای از جمله فعالیت‌هایی‌ است که در معاونت علمی به دنبال آن هستیم؛ در آخرین سفری هم که معاون علمی و فناوری به شهر زابل داشت در استان سیستان و بلوچستان فعالیت‌های مهم فناورانه‌ دنبال شدند.

رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اولین نیروگاه پنل‌ خورشیدی با سرمایه‌گذاری 8 و نیم میلیون یورو‌یی در بخش خصوصی و یکی از بزرگترین‌ منابع آبی افتتاح شدند.

قادری‌فر با اشاره به اینکه هر یک از استان‌های کشور پتانسیل‌های کم‌نظیری در مباحث مختلف فناوری دارند، گفت: باید به توسعه و کسب و کارهای روستایی توجه شود و به دنبال این هستیم که زنجیره روستایی را به اشتغال تبدیل کنیم.

کسب و کارهای نوین فعالیت عام دستگاه های دولتی را به چالش کشیده اند

رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص اظهارات ستاری مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش‌ بنیان منابع دولتی را به چالش کشیده‌اند، گفت: منظور  وی این بوده است که کسب و کارهای استارت آپی فعالیت‌ روزمره دستگاه‌های اجرایی به معنای عام را به چالش کشیده‌اند و این دستگاه‌ها با انجام کارهای نو و فناورانه‌ سبب شده‌اند که فعالیت‌های قدیمی به فراموشی سپرده شوند.

وی با اشاره به حمل و نقل درون شهری اظهار کرد: سال‌های سال معضل حمل و نقل درون شهری در کشور وجود داشت، روزی با تاکسی‌متر و سهمیه می‌خواستیم ناوگان حمل و نقل عمومی را رونق دهیم اما بروز استارت‌ آپ‌ها وضعیت قدیمی تاکسی‌ها را به چالش کشیدند.

قادری‌فر ادامه داد: استارت‌ آپ‌ها توانستند بهترین سرویس‌دهی  را با قیمتی قابل قبول به مردم  داشته باشند که این موضوع سبب آسان‌تر شدن زندگی همچنین کمک به مردم جامعه شد.

وی در خصوص حوزه حمل و نقل بار بیان کرد: حمل و نقل‌های هوشمند تنها به حوزه حمل و نقل درون شهری محدود نمی‌شوند؛ نسل جدیدی از استارت آپ‌ها فعال شدند که کمک شایانی به رفع مشکلات قدیمی از جمله بازگشتن‌ ماشین باری به صورت خالی کرده‌اند در گذشته ماشین‌های باری تنها در یک مسیر بار می‌بردند و باید مسیر بازگشت را بدون بار و خالی بازمی‌گشتند که این موضوع نه تنها درآمد بسیار کمی برای آنها داشت بلکه در برخی مواقع هم به رانندگان ماشین‌های باری ضرر می‌رساند.

انقلاب جدید استارت‌آپ ها در حوزه حمل و نقل کالا

رئیس مرکز توسعه فناوری‌­های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سیستم جدید حمل و نقل بار ادامه داد: ظهور استارت آپ‌ها سبب شد که انقلابی جدید در حمل و نقل‌ بار رقم بخورد این استارت آپ‌ها فضایی را به وجود آوردند که به راننده ماشین‌های باری این امکان را می‌دهد که در هر دو مسیر پر بازگردند‌.

وی با اشاره به نقش دولت و تسهیل‌گری در امور استارت آپ‌ها  گفت: به کمک دولت و نقش تسهیل‌گری آن فضای کسب و کار جدیدی ایجاد شده است که در آن زیست‌ بوم نوآوری شکل می‌گیرد؛  با بروز استارت‌ آپ‌ها و کسب و کارهای نوین اکوسیستم نوآوری شکل خواهد گرفت و در این اکوسیستم شاهد نقش آفرینی‌ تمام استارت‌ آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود.

قادری‌فر یادآور شد: حمایت از صنایع خلاق مبتنی بر فناوری از جمله اهداف مهم معاونت علمی است و همانطور که در قانون دانش بنیان هم بیان شده است به طریق اولی این شرکت‌ها و استارت‌ آپ‌ها حمایت خواهند شد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد