حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز از شرکت‌های نوپای رسانه

به گزارش فناوری فرهنگی، سید محمدحسین سجادی نیری روز چهارشنبه در دیدار با مدیرعامل ایرنا و بازدید از این خبرگزاری و امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری در عرصه رسانه و خبر در دانشکده خبر افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر تلاش توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تزریق روح فناوری و نوآوری در بخش خصوصی، پیگیر ورود دستگاه‌های دولتی و ماموریت‌محور به رویکرد دانش‌بنیان هستیم.

وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر و تحولات فناورانه در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا هستیم؛ برای نمونه تغییر پارادایم از هارد کپی و کاغذ به سمت فضای مجازی صورت گرفته و مجموعه‌های استارتاپی و کسب‌وکارهای نوپا برای کمک به اهداف رسانه‌ای ایجاد شده‌اند.

سجادی، مخزن عکس ایرنا را گنجینه‌ای بی‌همتا توصیف کرد و گفت: این مجموعه، برای ورود در عرصه‌های نوآورانه و استارتاپی، فرصت ارزشمندی ایجاد می‌کند که باید برای آن فکر کرد اما به نظر می‌رسد ما در کشور مستقل از حوزه‌های خبر و خبرگزاری و رسانه‌ها، در سایر عرصه‌ها نیز آنگونه که باید و شاید نتوانستیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در موزه‌ها گنجینه‌های زیادی داریم که به خوبی از آنها استفاده نشده، در مرکز ملی اسناد نیز نگاه نوآورانه اتفاق نیفتاده است، در بخش‌های دیگر دولتی شاهد هستیم این پتانسیل‌ها وجود دارد اما این رویکرد نوآورانه غالب نشده و نگاه‌ها هنوز سنتی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ادامه داد: امیدواریم به کمک دانشکده خبر نمونه موفقی در حوزه رسانه و خبر کشور ایجاد کنیم، قطعا ایجاد نمونه موفق و اتفاق اول سخت‌تر و زمان‌بر هست اما اگر محقق شود، می‌توان این امر را به الگو تبدیل کرد تا بقیه کشور نیز از آن استفاده کنند، وجود دانشکده خبر و جمعی که در این زمینه تحصیل می‌کنند، می‌تواند به تحقق بهتر و زودتر این هدف کمک کند، تیم‌ها شکل بگیرند و تبدیل به شرکت‌های نوپا و استارتاپی شوند، در معاونت علمی آمادگی داریم از این تیم‌ها حمایت کنیم.

وی گفت: معمولا مسیر تحقق این رویکرد، ایجاد مراکز نوآوری و وجود شتابدهنده‌ها در این عرصه و کمک به شکل‌گیری این تیم‌ها است، در بحث کاربردی‌سازی حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی این امر نیز یکی از همان مصداق‌ها است، اگر بتوانیم حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی را به درستی در جامعه نشان دهیم، ظرفیت اشتغال‌زایی این حوزه بیش از پیش نمایان می‌شود.

سجادی افزود: دانشکده خبر و ایرنا با توجه به پتانسیل خود می‌توانند فضای مناسبی برای توسعه نوآوری در فضای رسانه باشند، فرصت‌های بسیاری در کشور داریم، شاید به دلیل نداشتن توجه کافی به حوزه کپی رایت و مالکیت فکری و نبودن نگاه نوآورانه نتوانستیم از این عرصه‌ها اقتصاد ایجاد کنیم و معمولا چیزی که اقتصاد نداشته باشد پایدار نخواهد بود.

وی ادامه داد: درمورد تیم‌های دانشجویی فقط کافی است فضایی در کشور برای آنها ایجاد شود، خودشان ایده‌ها را به کسب‌وکار تبدیل می‌کنند، ما نیز در معاونت علمی آمادگی داریم جدا از کمک‌های محتوایی و انتقال تجربه، آنها را مورد حمایت مادی قرار دهیم.

سجادی یادآور شد: در سال‌های گذشته حوزه‌های خلاق و صنایع خلاق نمی‌توانستند دانش‌بنیان شوند و این امر برای ما در معاونت مشکلاتی ایجاد کرده بود، ابتدای سال ۹۷ از سوی معاونت علمی، برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق ابلاغ شد که خط موازی شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرکت‌های حوزه رسانه، صنایع فرهنگی، خلاق، علوم اجتماعی و انسانی می‌توانند از حمایتهای معاونت علمی ویژه دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند شوند.

توضیح داد: درخصوص ارزیابی و داوری، برخلاف شرکت‌های دانش بنیان، ما داوری و ارزیابی سایر مجموعه‌ها را بر شرکت‌های خلاق می‌پذیریم، لذا عملا شرکت‌های خلاق از نظر معاونت علمی، شرکت‌هایی هستند که مجموعه‌های مشابه مرکز نوآوری و شتابدهی ایرنا معرفی می‌کند و ما آنها را به عنوان شرکت‌های خلاق می‌پذیریم و از ۱۵ نوع حمایت معاونت علمی در خصوص خدمت سربازی، استقرار در اماکن مسکونی و توانمندسازی، مشاوره و اختصاص زیرساخت‌ها و حضور در نمایشگاه‌های خارجی بهره‌مند می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اعلام داشت: این ستاد آمادگی دارد به برگزاری برخی رویدادها در زمینه تولید محتوای دیجیتال کمک کند، این فضا دارای فضای مستعد و دارای پتانسیل در کشور است، با تمرکز بر این حوزه می‌توانیم بار اشتغال را از دوش دولت برداشته و خود افراد برای خود اشتغال ایجاد کنند، الان از استارتاپ یک نفره تا استارتاپی که از کشورهای همسایه سفارش خرید خدمات میگیرد در کشور فعالیت می‌کنند و درآمد اقتصادی خوبی دارند.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد