حمایت مالی صندوق نوآوری از صندوق‌های پژوهش و فناوری/بسته حمایتی برای شتاب‌دهنده‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر علی وحدت در مراسم رونمایی از همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری با تاکید بر اینکه در همکاری‌های جدید با این صندوق‌ها تلاش شده است تا برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم، افزود: کوتاه کردن فرایندهای اعطای تسهیلات صندوق از جمله این برنامه‌ها است که آمار عملکردها نشان از این می‌دهد که در این زمینه موفق عمل کردیم.

وی تغییر رویکرد تمرکززدایی از صندوق نوآوری و شکوفایی را از دیگر برنامه‌های این صندوق نام برد و اظهار کرد: در این زمینه تلاش شد تا از ابزارهای مالی موجود در کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده شود.

وحدت در ادامه صندوق‌های پژوهش و فناوری را بهترین ظرفیت موجود در کشور برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان نام برد و در این باره، خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما یک بسته حمایت از شتاب دهنده‌ها را آماده کرده‌ایم که به زودی اجرایی می‌شود. بر اساس این بسته، از توسعه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها به منظور توسعه هسته‌های فناوری حمایت خواهد شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود کمک به ایجاد فضای استقرار، تجهیز فضای شتاب‌دهنده‌ها و تامین مالی برای هزینه‌های اولیه برای استقرار هسته‌های فناور را از جمله حمایت‌های این صندوق نام برد و در این زمینه بیان کرد: این شتاب‌دهنده‌ها که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رسیده‌اند، می‌توانند از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

وحدت همچنین به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۵ صندوق فعال پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده است که با هدف تقویت این صندوق‌ها و کاهش حجم عملیات مستقیم و تصدی‌گری صندوق نوآوری و شکوفایی، از آنها حمایت خواهد شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه اظهاراتش با اشاره به برنامه‌های این صندوق برای تامین مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری، گفت‌: مدل‌های تامین مالی از صندوق‌های پژوهش و فناوری در قالب تسهیلات مالی و تخصیص خط اعتباری خواهد بود.

وی تصریح کرد: در قالب این همکاری‌ها مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۲ صندوق پژوهش و فناوری و همچنین بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات اعطایی بنا به فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری قابلیت کاهش را دارد، در این باره خاطر نشان کرد: علاوه بر این حمایت‌های ویژه از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خاص بدون سود شدن تسهیلات اعطایی معادل با ۱۵۰ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در صورت خوش حسابی صندوق‌های پژوهش و فناوری، ۲۰ درصد از کل سود تسهیلات به آنها بازگردانده خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هزینه‌کرد تسهیلات اعطایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌تواند چهار ساله باشد، گفت‌: امکان دریافت مجدد تسهیلات از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری پس از صرف ۷۰ درصد از تسهیلات فعلی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، اخذ تضمین برای این تسهیلات به صورت چک و بر پایه عملکرد و اعتبار مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری خواهد بود.

وی در پایان اظهاراتش، اضافه کرد: تسهیلات اعطایی تا سقف سه برابر سرمایه تأدیه شده با تضمین چک خواهد بود، ضمن اینکه ریسک‌های مالی و عملیات صندوق‌های پژوهش و فناوری در سنجش اعتبار مالی این صندوق‌ها در نظر گرفته می‌شود.

منبع: ایسنا

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد