خلق ثروت با اندوخته‌های ایران و نوآوری در صنایع خلاق و فرهنگی

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه، به پررنگ شدن نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در صنایع نرم و فرهنگی به خصوص رسانه اشاره کرد و گفت: توانمندی‌های خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نشان می‌دهد، نقش کسب‌وکارهای دانش بنیان فناور در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری رسانه پررنگ تر از گذشته است؛ اما این توانمندی در حوزه نرم‌افزاری نیز با تکیه به نوآوری‌های جوانان خلاق و دانشگاهی، بیش از گذشته شکوفا شود.

راه هموار رونق صنایع نرم و فرهنگی
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا، دانشجویان حوزه علوم انسانی را ظرفیتی برای توسعه صنایع نرم و فرهنگی به فناوری‌های حوزه رسانه دانست و افزود: ظرفیت علوم انسانی که به عنوان مهمترین زیرساخت نرم افزاری و فکری حوزه رسانه به شمار می رود باید به حل مسئله با ایده های خلاقانه و کارآمد بپردازد و آن‌چه موجب می‌شود تا کشور در تولید محتوای فرهنگی و رسانه ای دست برتر را داشته باشد توجه به نوآوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی، صنایع نرم و فرهنگی است.

رئیس ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، بر ضرورت پررنگ شدن سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع فرهنگی و علوم انسانی از طریق ایجاد یک محیط مساعد بفهم فعالیت نوآورانه، تکید کرد و افزود: باید ظرفیت بخش خصوصی مدرسه کارآفرینی و نوآوری تزریق شود که حضور و تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان، خلاق و استارتاپی، با مساعدسازی محیط کسب و کار و فرهنگ سازی ارزش واقعی سرمایه گذاری در این حوزه ها اتفاق می‌افتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ، خلق ثروت از حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی و بدل شدن این ظرفیت‌ها به یک قدرت نرم را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: حضور کسب و کارهای نوآور از یک سو و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از سوی دیگر، می‌تواند راه را برای بدل شدن ظرفیت کشور در حوزه صنایع فرهنگی به قدرت نرم هموار کند.

ستاری، مهم‌ترین دغدغه کم‌رنگ بودن نقش پژوهش در رونق صنایع را بومی‌سازی نشدن سرفصل‌های دانشگاهی از یک سو و صنعت از سوی دیگر عنوان کرد و گفت: طی سالیان اخیر دانشگاه بر مبنای یک مدل غربی در کشور استنباط و پیاده‌سازی شده است از مهمترین مشکلات این امر، ناکارآمدی دانشگاه ها در کمک به صنایع بومی و دارای قدمت کشور مانند صنایع دستی و فرهنگی بوده است. اما با توجه به اینکه صنایع دستی کشور بر پایه ویژگی های فرهنگی بومی و تاریخ غنی این مملکت شکل‌گرفته علی رغم همه مشکلات راه خود را ادامه داده است.

وی افزود: برای برخورداری از یک صنعت پویا، کارآمدی و رقابتی باید بتوانیم علاوه بر ماشین سازی طراحی بهینه سازی ایده پردازی نمندی های خود را تجاری سازی کنیم چون این صنعتی است که می‌تواند زمینه‌ساز عرضه محصولات جدید خلاقانه و رقابت پذیر به دنیا باشد.

حضور بخش خصوصی در زیست‌بوم
رییس بنیاد ملی نخبگان، بر این‌که سرمایه گذاری در حوزه پژوهش باید به حل مشکلات بیانجامد افزود: بخش عمده هزینه های هنگفت در حوزه پژوهش نقش چندانی در حل مشکلات کشور ایفا نکرده است. باید با اصلاح بنیادین فرهنگی و فکری هزینه پژوهش به جای ساخت پژوهشگاه ها در خلق و تربیت پژوهشگر خلاق و کارآمد هزینه شود.

ستاری، مهم‌ترین مؤلفه موفقیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق را نوآوری این کسب و کارها برشمرد و گفت: با تزریق پول به حوزه پژوهش یا کسب و کار، اشتغال محقق نمی‌شود و در اقتصاد دانش‌بنیان، نوآوری به عنوان مهم‌ترین مؤلفه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حرف نخست را می‌زند.

پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه با حضور حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی ، رضا علیدادی معاون توسعه فناوری ، حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صدا و سیما، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیرستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، محمدصاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و جمعی از میهمانان خارجی و مسئولان رسانه ای کشور آغاز شد.

در این رویداد حضور ۸۰ شرکت دانش بنیان و ۴۰ کسب و کارهای نو (استارت آپ) دستاوردهای خود را ارائه کرده‌اند .
بهره‌مندی از دستاوردهای بومی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در حوزه رسانه، از جمله اهداف این اجلاس است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد