درآمد بازار جهانی اپلیکیشن‌ها دو برابر می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی،انتظار می‌رود میزان دانلود اپلیکیشن تا سال 2020 با نرخ رشد 1.8 برابری به 378 میلیارد برسد.

موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها در سال‌های اخیر به محبوب ترین گجت‌های شخصی و همراه در سراسر دنیا تبدیل شده‌اند. این گجت‌های هوشمند اما محبوبیت خودشان را به اپلیکیشن‌های متنوع و متفاوتی که برای آنها ارائه شده‌اند، مدیون هستند. در حقیقت همین اپلیکیشن‌ها باعث شده‌اند تا کار با این گجت‌ها جذاب و کاربردی بشود. با این اوصاف است که در طول سال ها، اپلیکیشن‌ها بازاری بزرگ و پررونق ایجاد کرده‌اند که با سرعت زیادی رشد می‌کند.

حالا بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بازار جهانی اپلیکیشن‌ها در چهار سال آینده رشد بیشتری را نسبت به زمان شکل‌گیری این بازار در 8 سال گذشته، به‌دست خواهد آورد. این بررسی‌ها که توسط موسسه تحقیقاتی Ovum انجام شده است، نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش جهانی اپلیکیشن‌ها در فاصله سال‌های 2016  تا 2020، بیش از سه برابر درآمد این بازار در فاصله سال‌های 2008 تا 2015 خواهد بود. با این حال اما اشباع بازار اپلیکیشن و افزایش درآمد حاصل از خرید اپلیکیشن‌ها توسط کاربران در بازارهای پیشرفته مانند آمریکا و اروپای غربی منجر به کاهش قابل توجه میزان دانلود اپلیکیشن‌ها تا سال 2020 خواهد شد.بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات اخیر در این مورد، درآمد جهانی بازار اپلیکیشن در طول چهار سال آینده تا بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند. درآمد این بازار در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 با نرخ رشد تا 2/ 2 برابر سریع تر از سرعت رشد این بازار در سال گذشته میلادی، افزایش خواهد یافت. کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند که درآمد این بازار تا سال 2020 به بیش از 79 میلیارد دلار برسد. این در حالی است که درآمد بازار جهانی اپلیکیشن‌ها در سال 2015 برابر 36 میلیارد دلار بوده است.در همین حال میزان دانلود اپلیکیشن هم رو به افزایش است، اما با سرعتی کندتر از گذشته. انتظار می‌رود میزان جهانی دانلود اپلیکیشن تا سال 2020 با نرخ رشد 1.8 برابری به 378 میلیارد دانلود برسد. این در حالی است که میزان جهانی دانلود اپلیکیشن در سال 2015 برابر 211 میلیارد دانلود بوده است. بازارهای در حال رشد و نه چندان توسعه‌یافته یک عامل کلیدی در روند رشد بازار جهانی اپلیکیشن‌ها هستند و بیشترین و سریع‌ترین روند رشد را در میزان دانلود و درآمد حاصل از آن، در طول پنج سال آینده به‌دست خواهند آورد. به‌طور خاص، همان‌طور که تمایل و استقبال از تکنولوژی‌های جدید در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بیشتر است، طبیعتا درآمد آنها هم بیشتر خواهد بود. با این اوصاف چندان عجیب و دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد که بازارهای بزرگ و پیشرفته بیشترین سهم از درآمد بازار جهانی اپلیکیشن را در دوره پیش‌بینی شده تا سال 2020  به‌دست بیاورند. در این میان جالب است بدانید چین که به سرعت در حال رشد است، بیش از نیمی از دانلود اپلیکیشن در سراسر دنیا را به خودش اختصاص داده است و به زودی به برترین بازار اپلیکیشن از نظر میزان درآمد تبدیل خواهد شد. صنعت بزرگ و گسترده بازی‌های موبایل در چین هم کمک قابل توجهی به میزان دانلود اپلیکیشن و رشد درآمد از این طریق در این کشور خواهد کرد.

در سال‌های آینده درآمد حاصل از دانلود اپلیکیشن به سرعت به عامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر فروش بازار سخت افزار تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در چند سال آینده به طرز چشمگیری کند خواهد شد. صرف‌نظر از رکورد فروش در فصل تعطیلات سال نو (فصل چهارم سال میلادی گذشته)، سال 2015 احتمالا آخرین سال با رشد دو رقمی برای میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند خواهد بود. بازارهای بزرگ و پیشرفته مهم ترین عامل کاهش فروش موبایل‌های هوشمند در سال گذشته میلادی بوده‌اند. با این حال بازارهایی مانند اروپا و چین آمار فروش خوبی را برای خودشان به ثبت رساندند. این در حالی است که بازارهای در حال توسعه همچنان به رشد سریع میزان صادرات و فروش خودشان ادامه می‌دهند. به‌طور خاص هند و اندونزی کمک زیادی به افزایش سهم و رشد صادرات بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در طول چند سال آینده خواهند کرد. در واقع نباید فراموش کرد که روند رشد بازار جهانی موبایل‌های هوشمند و تا حدودی تبلت‌ها تاثیر چشمگیری بر روند حاکم بر بازار جهانی اپلیکیشن‌ها می‌گذارند.گزارش جدید موسسه تحقیقاتیOvum  نشان می‌دهد که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند همچنان با سرعتی ثابت در حال رشد است تا نفوذ بیشتری در بازار کشورهای در حال توسعه داشته باشد. کارشناسان این موسسه تخمین می‌زنند که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند تا سال 2021 به صادرات 2.1 میلیارد دستگاهی برسد. رشد صادرات در چند سال گذشته بیشتر ناشی از کاهش قیمت موبایل‌های هوشمند و افزایش میزان دسترسی افراد به این گجت‌ها در کشورهای در حال توسعه بوده است. به‌عنوان مثال متوسط قیمت فروش یک موبایل هوشمند در هندوستان در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 تقریبا نصف شده است.

با وجود کاهش نسبی نفوذ موبایل‌های هوشمند، پیش‌بینی می‌شود صادرات موبایل‌های هوشمند به هندوستان در طول پنج سال آینده به سرعت رشد کند. با این همه هندوستان هنوز راه طولانی برای عبور و غلبه بر چین به‌عنوان بزرگ ترین بازار موبایل‌های هوشمند در جهان، پیش روی خود دارد. انتظار می‌رود هندوستان در سال 2016 حدود 10 درصد از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار بگیرد، در حالی که این سهم برای چین برابر 30 درصد است.گویا با ادامه روند خرید و استفاده از موبایل‌های هوشمند در سراسر کشورهای جهان، جنگ پلت‌فرم‌ها هم رو به پایان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو پلت‌فرم اندروید و iOS در سال 2015، 97.3 درصد از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خودشان اختصاص بدهند. این در حالی است که مجموع سهم این دو پلت‌فرم در سال 2014 برابر 96.3 درصد بوده است.شرکت اپل سال میلادی گذشته را با فروش قوی و قابل توجه در فصل چهار یا فصل تعطیلات به پایان رساند. با این حال اما این شرکت هنوز شاهد کاهش نسبی رشد سالانه و سهم خود از بازار جهانی است. در واقع حضور رقیب بزرگ و همیشگی یعنی شرکت سامسونگ و ورود رقبای جدید مانند هوآوی کار را برای اپل سخت‌تر کرده است

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد