دردسرهای خرید از سایت‌های مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی، سرهنگ محمد اقبالی اظهار کرد: با توجه به گسترش سایت‌های تبلیغات اینترنتی مثل دیوار، شیپور و … برای خرید و فروش کالاهای مختلف دست دوم، افراد سودجو اقدام به کلاهبرداری با ترفندهای مختلف می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس متقاضیان خرید کالا باید از سایت‌هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند اقدام به خرید کنند و از پرداخت بیعانه در هر شرایطی پرهیز و در خصوص اصالت و کیفیت کالا تحقیق کنند.

اقبالی گفت: با گسترش فضای مجازی عده‌ای فرصت طلب در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها اقدام به درج آگهی‌های کاذب برای فروش اجناس خود با هدف کلاهبرداری از مردم می‌کنند که پلیس فتا با همکاری دستگاه قضائی سایت‌های متخلف را شناسایی و برخورد قانونی خواهد کرد.

وی بیان داشت: کلاهبرداران در برخی مواقع نیز اقدام به عرضه محصولات دست دوم و بی کیفیت می‌کنند که کاربران را به سمت درگاه‌های جعلی سوق داده و مبادرت به سرقت اطلاعات بانکی و در نهایت اقدام به کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان البرز به نمونه‌ای از کلاهبرداری این سایت‌ها اشاره کرد و افزود: سو استفاده کنندگان در نقش فروشنده ظاهر شده و پس از تماس خریداران برای خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی به جهت رزرو کردن کالای مورد نظر می‌کند و در ادامه علاوه بر اینکه هیچ گونه کالایی رد و بدل نمی‌شود حتی فرد کلاهبردار پاسخگوی تماس‌های فرد خریدار نیز نیست.

این مسئول افزود: در روش دیگر کلاهبرداران در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده برای واریز مبلغ کالا درخواست اطلاعات کارت بانکی فروشنده (رمز دوم، cvv 2 و تاریخ انقضای کارت) را می‌کند و در ادامه پس از دریافت تمام اطلاعات، اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب فرد مورد نظر می‌کنند.

وی افزود: مردم هنگام انجام معامله حتی المقدور از دریافت چک‌های تضمینی، رمزدار و … خودداری کرده و یا اینکه قبل از انجام معامله چک‌های فوق را از بانک‌های مربوطه استعلام و از اصالت آن اطمینان حاصل کنند.

وی از مردم خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک‌، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد