دغدغه جدی طراحان لباس برای نشان شیما

به گزارش فناوری فرهنگی، علی‎رغم شیوع کرونا و تأثیر گسترده این اپیدمی بر تمام جنبه‌های مباحث فرهنگی و هنری، طراحان کشورمان بیش از گذشته دریافت نشان شیما و ثبت مالکیت معنوی آثار خود را در صدر فعالیت‌ها و دغدغه‌های خود قرار داده‌اند.

بر همین اساس در شش ماهه نخست سال جاری با استقبال گسترده طراحان، کمیسیون ماده ۶ اعطای نشان شیما (شناسه یک‌پارچه مد و لباس ایرانی) و مالکیت معنوی پس از بررسی درخواست‌های دریافت شده در فروردین ماه ۱۱۸ نشان شیما و ۱۶ امتیار مالکیت معنوی، در اردیبهشت ماه ۳۲۷ نشان شیما و ۱۰۹ امتیاز مالکیت معنوی، در خرداد ماه ۲۰۳ نشان شیما و ۴۴ امتیاز مالکیت معنوی، در تیر ماه ۸۴۹ نشان شیما و ۱۰۶ امتیاز مالکیت معنوی، در مرداد ماه ۳۵ نشان شیما و دو امتیاز مالکیت معنوی و در شهریور ماه ۲۴۷ نشان شیما و ۵۴ امتیاز مالکیت معنوی را اعطا کرده است.

بر این اساس در نیمه نخست سال جاری هزار و ۷۷۹ طرح، نشان شیما و ۳۳۱ طرح امتیاز مالکیت معنوی دریافت کرده‌اند و این در حالی است که در ۹ ماهه نخست سال گذشته تنها ۹۵۴ اثر نشان شیما دریافت کرده بودند که نشان می‌دهد طراحان کشورمان در حوزه مد و لباس و زیورآلات بیش از گذشته به اهمیت ثبت طرح و ایده خود و حفظ مالکیت معنوی خلاقیت‌هایشان اهتمام دارند.

نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی یک تاییدیه از سوی بنیاد ملی مد و لباس است که به لباس‌ها و زیورالات طراحی شده توسط طراح داده می‌شود و بعد از تاییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت می‌رسد. نشان شیما و امتیار مالکیت معنوی مانند ثبت اختراع است و نشان می‌دهد طرح طراح، ایده‌ای نو و ناب بوده و متعلق به وی است و سایر افراد تنها با اجازه طراح می‌توانند از ان طرح بهره‌بردای اقتصادی کنند.

دریافت نشان شیما امتیارهای گسترده‌ای برای طراحان حوزه مد و لباس و زیورالات دارد که شامل:

۱- کسانی که ۱۰ نشان شیما داشته باشند می‌توانند از مزیت بیمه هنرمندان بهره مند شوند

۲- برای شرکت در جشنواره‌ها، نمایشکاه ها و و به چاپ رسیدن اثر در ژورنال نیاز به نشان شیما است.

۳- اثر به نام پدیدآورنده ثبت می‌شود و اگر پدیدآورنده اثر را به ثبت برساند و از اثر وی سو استفاده شود دادگاه گواهی ثبت اثر را اماره ای بر پدیدآورندگی او قرار می‌دهد

طراحان برای اشنایی بیشتر با نشان شیما و امتیاز ثبت معنوی آثار خود می‌توانند به سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس به ادرس: https://iranmode.farhang.gov.ir/ بخش شناسه یکپارچه مد ایران و شناسه یکپارچه زیورالات مراجعه کنند.

تنها مرجع قانونمند اعطا مالکیت معنوی و شیما بر طبق قانون مجلس شورای اسلامی (۱۳۸۵) کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور می‌باشد که تمامی خدمات به صورت رایگان صورت می‌پذیرد. لذا دادن این نشان از هر مکان و منبع دیگری وجاهت قانونی ندارد.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد