راه برون‌رفت از تحریم، اقتصاد دانش‌بنیان خوداتکاست

به گزارش فناوری فرهنگی، همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز با هدف تکریم اهالی علم و تجلیل از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و طلاب برتر کشور، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار ‌شد که به جهت شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور، این همایش برای اولین‌بار به‌صورت ویدئوکنفرانس و هم‌زمان در تهران و ۱۷ مرکز استان برگزار ‌شد.

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: در پنجاه و هشتمین سال جایزه بزرگ البرز طی هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت صورت گرفت مقرر شد این جایزه را در سالی که در آن قرار گرفته‌ایم با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اعطا کنیم و به این طریق به وظیفه ذاتی خود عمل کرده باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به روایتی از امیر مؤمنان حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: در نهج‌البلاغه آمده است؛ «علم اقتدار می‌آورد و هرکس این قدرت را به دست بیاورد می‌تواند تحکم کند و هرکس به دست نیاورد بر او غلبه خواهند کرد». در فلسفه غرب نیز فرانسیس بیکن، فیلسوف و نویسنده مشهور انگلیسی معتقد است؛ علم، قدرت دارد و لازمه تسخیر موجودات است و می‌گوید علم پیش‌بینی و مقدمه تغییر دادن و ساخت قدرت است. سؤال این است که آیا در نگاه الهیون هم از علم به‌عنوان جایگاهی برای تسخیر موجودات یاد می‌شود ما می‌خواهیم از این طریق بر آن‌ها دست بالا داشته باشیم یا خیر؟

خاموشی در ادامه سخنانش یادآور شد: در این زمینه در آیات قرآن آمده است «یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطانٍ» مرحوم طباطبایی معتقدند که این آیه اشاره‌ای به قیامت دارد، یعنی فرد وقتی در قیامت آشکار می‌شود جن و انس جمع می‌شوند و قدرت فرار ندارند و اشاره به قدرت باریتعالی در آن روز دارد و کسی را فراری امکان‌پذیر نیست، ولی برخی مفسرین می‌گویند یا معشرالجن و الانس؛ مصداق امروز جامعه ماست که دشمن ما می‌خواهد دست بالا عمل کند و ما هم باید خود را به او نزدیک کنیم و همان کاری که جوانان کردند و با تکنولوژی با دشمن مقابله کردند. انسان با علم می‌تواند کارکردهایی را تعریف کند که به آسمان برسد.

خاموشی بیان کرد: اگر قدرت داشته باشید قابلیت دارید که برای رفاه این جهانی و سعادت جهان دیگر تلاش کنید این تفاوت نگاه ما با نگاه غربی‌هاست. از نگاه الهیون ما باید قدرت کسب کنیم، قدرتی که دشمن بهراسد و عقب‌نشینی کند و این نکته در جامعه ما روز به روز در مقابله با نظام سلطه قابل‌مشاهده هست و این جز با رهبری جدی و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی امکان‌پذیر نبوده که خودشان فرماندهی پیشرفت علمی را در انقلاب اسلامی برعهده‌گرفته‌اند. میزان حساسیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیشرفت علمی بسیار است و ما به «الا بسلطان» توجه داریم که قدرت ما را در مقابل نظام سلطه که بنی‌بشر را به ثروت بیشتر تشویق می‌کنند هستیم و قدرت ما برای دفاع از مظلوم است.

وی تصریح کرد: در نگاه الهیون، انسان به‌عنوان محور قرار دارد، در این راستا از جوانان تقاضا داریم که به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درزمینهٔ گام دوم انقلاب توجه کنند که مهم‌ترین آن‌ها توصیه به فراگیری علم و پژوهش است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور عنوان کرد و گفت: روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت علم، توانست برای خود ثروت، دانش و نفوذ ۲۰۰ ساله فراهم کند و باوجود تهیدستی درزمینهٔ اعتقادات و مشکلات سبک زندگی غربی، اختیار سیاست و اقتصاد جوامع عقب‌مانده از سطح علم را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از علم مانند غرب توصیه نمی‌کنیم، اما مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه علم اصرار می‌ورزیم.

وی افزود: بحمدالله متوسط دانش و تحقیق در کشورمان از متوسط جهانی بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعت غافلگیرکننده به‌پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فناوری ما را به رتبه ۱۶ در بین ۲۰۰ کشور جهان رسانده است و همه در حالی اتفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و علمی بوده، در این میان مهم این است که بدانید راه برون‌رفت ما از تحریم، اقتصاد دانش‌بنیان خوداتکاست که جز با جهش علمی میسر نیست و بدانید دیگران به شما چیزی نمی‌دهند و دانش را باید خودتان کشف کنید و این راه طی شده با همه اهمیتش فقط آغاز راه بوده است نه بیشتر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر است جایزه بنیاد البرز در سال آینده افزون کنیم. این انقلاب سنگ بنای انقلاب علمی را در کشور بنا نهاده، شهدای هسته‌ای داده است و در شرایطی هستیم که دشمن از این جهش علمی به‌شدت بیمناک است و امید است موقوفات علمی هم در آینده پیشرفت کند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد