رسانه‌ها گسست میان متولیان ومردم را پُر کنند/ذائقه‌سازی از کودکی

به گزارش فناوری فرهنگی، سیده مرضیه شفاپور  درباره وظایف بنیاد ملی مد و لباس گفته بود که طبق قانون مجلس کار ساماندهی «فرهنگی» مد و لباس بر عهده ما است، ذیل کارگروه چند دستگاه باید با ما همکاری کنند وزارت صمت، اتحادیه پوشاک، اصناف، صداوسیما و … باید در کنار ما قرار بگیرند تا به رسالتی که قانون برای ما مشخص کرده، برسیم. وقتی در بازار می‌بینیم که انواع و اقسام مانتوهای غیرمتعارف عرضه می‌شود دیگر باید چه‌کار کرد؟ من حتی بررسی کردم که بیشتر این محصولات از مبادی غیرقانونی با قیمت ارزان وارد کشور می‌شود. ما با ستاد مبارزه با کالای قاچاق برای اینکه که جلوی این واردات گرفته شود رایزنی کردیم. زمانی‌که جلوی این واردات گرفته شود مردم به سمت پوشش جامعه خودمان سوق پیدا می‌کنند. اگر دولت ارزی را به پوشاک ایرانی اختصاص دهد تا طراحان در این زمینه طراحی کنند و عرضه داشته باشند مطمئن باشید با تخصیص این سوبسید به کالای ایرانی، مردم می‌توانند آن کالا را خریداری کنند. اتحادیه پوشاک اگر در کنار ما قرار بگیرد و مغازه‌هایی را که در مرکز شهر است را با قیمت مناسب در اختیار طراحان ما قرار دهد که آنان بتوانند محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند این کمک بسیاری را خواهد کرد اگر تمام این موارد صورت گیرد ما به هدفمان خواهیم رسید. سیده شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از گسست میان مردم و مسئولان و دوگانگی در پوشش می‌گوید.

من اعتقاد دارم که ذائقه‌سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم زیرا آن‌ها نسل‌هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا شوند و با همین ذائقه هم جلو بروند

شفاپور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هم البته هم ذائقه‌سازی داریم و هم ذائقه‌شناسی اما فرق‌های اساسی این دو در این است که با ذائقه‌سازی می‌توان مُد ایرانی و مناسبی که به‌صورت پیش‌فرض در اذهان وجود دارد و از آن به عنوان مُد بومی یا ایرانی یاد می‌کنند، بهره برد! اما تفاوت ذائقه‌شناسی در این است که طراح یا مسئول سازمان یا ارگانی که در حوزه پوشاک فعالیت می‌کند به دنبال نیازسنجی مخاطب درصدد این است که آنان چه مُد یا پوشاکی را می‌پسندند و همان را در اختیارشان قرار دهند و این به نوعی کپی‌برداری یا تقلید از مُد اروپایی است، من احساس می‌کنم که مسئولان، متولیان یا هر شخصی که در حوزه مد و لباس فعالیت می‌کند یک قدم از مخاطبانشان عقب هستند!؟ می‌گوید: من اعتقاد دارم که ذائقه‌سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم زیرا آن‌ها نسل‌هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا شوند و با همین ذائقه هم جلو بروند. بیشتر و مامن از زمانی اتفاق می‌افتاد که بچه‌ها خودشان را به خوبی می‌شناسند و دوست دارند لباسی که مدنظرشان است و براساس سلیقه خودشان طراحی شده، انتخاب کنند.

او ادامه می‌دهد: بنیاد ملی مد و لباس از انجمن پوشاک مدارس در این زمینه حمایت کرده تا لباس مدارس را براساس روان‌شناختی، جامعه‌شناسی و اقلیمی که کودک و نوجوان در آن زندگی می‌کنند طراحان بر همین اساس طرح بدهند. یعنی پوشاک کودکان براساس سلیقه مدیران مدارس نباشد و براساس سلیقه‌ای باشد که کودکان با آن ارتباط برقرار کنند.

شفاپور درباره بهره‌گیری سوزن دوزی در لباس‌ها بیان می‌کند: همچنین سعی داریم از سوزن‌دوزی که در هر منطقه‌ای خاستگاه متفاوت و متنوعی دارد. باید کودکان و نوجوانان را با فرهنگی آشنا کنیم که از قدیم وجود داشته و امروزه در حال نابودی است. خوشبختانه انجمن شکل گرفته و حتی طراحان هم بسیار از این حمایت کردند. پتانسیلی که از دوران کودکی برای شکل‌گیری ذائقه‌سازی وجود دارد را نباید از دست بدهیم.

دبیر بنیاد مد و لباس یکی از دلایل گسست میان مردم و متولیان حوزه مد و لباس را رسانه‌ها دانست و می‌گوید: ارتباطی که مردم با مسئولان نمی‌توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه‌ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند. بر فرض مثال اگر صداوسیما در کنار بنیاد ملی مد و لباس قرار بگیرد و در عرصه‌های مختلف یاری‌رسان باشد بسیار مؤثر خواهد بود.

ارتباطی که مردم با مسئولان نمی‌توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه‌ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند

شفاپور با اشاره به کارکرد رسانه‌ای در این حوزه، ادامه می‌دهد: صداوسیما نقش مؤثری در ترویج و فرهنگ‌سازی مد ایرانی اسلامی دارد که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده‌اند یکی از دلایل راه نیافتن طرح‌ها و مُد جشنواره فجر در سطح جامعه این است که کارکرد رسانه‌ای ندارد. اگر رسانه به عنوان بازوی کمکی در کنار ما قرار گیرد قطعاً این‌گونه طرح‌ها وارد بازار می‌شود و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و سلایقشان به این سمت خواهد بود. وزارت صمت باید از طراحان ما حمایت مالی داشته باشد و امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار دهد. با همکاری و تعامل این سازمان‌ها و نهادها قطعاً به افق درستی که مدنظرمان است، خواهیم رسید.

درباره گسست موجود میان متولیان مد و لباس و مردم جامعه و بی کارکرد بودن جشنواره برای عموم مردم می‌گوید: ما تمام تلاش و سعی‌مان را می‌کنیم که کارکرد جشنواره عمومی شود و مردم جامعه استفاده تمام و کمال از مد و محصول ارائه شده در جشنواره داشته باشند. زمانی‌که به طراحان بها دهیم و طراحانی که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند را دریابیم قطعاً حوزه مد و لباس ارتقا پیدا می‌کند و انصافاً طراحانی که طرح‌ها را ارائه می‌دهند متناسب با مد ایرانی اسلامی است و ما باید حمایت مادی و معنوی از آنان داشته باشیم تا در این راه پر فراز و نشیب به ما کمک کنند و ما در این زمینه موفق عمل کنیم، تا طراحان زیرزمینی بساط‌شان را جمع می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: هدف ما این است که به عنوان کارگروه مد و لباس کشور فرهنگ‌سازی درست و دقیقی را ایجاد کنیم و با همکاری و تعامل ارگان‌هایی همچون وزارت صمت، اتحادیه پوشاک و صنوف دیگر این امر را جلو ببریم، ارگان دولتی باید کنار ما قرار بگیرند. ببینید کارگروه مد و لباس متشکل از چند نهاد و سازمان است که متأسفانه کارکرد کنار هم بودن را نداریم و من وظیفه خودم می‌دانم که این موضوع را سروسامان دهم.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد