زنگ خطر ترویج سلبریتی‌های کودکانه در شبکه‌های اجتماعی/ شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود

به گزارش فناوری فرهنگی، علی درویشی امروز  به تشریح وضعیت سواد رسانه‌ای جامعه و امنیت در فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد‌:‌ سواد رسانه‌ای در جامعه امروز اگر نگوییم نیست در  حداقل میزان خود است.

وی با بیان اینکه در بستر تحریم‌های مالی و اقتصادی تنها چیزی که تحریم نشده، اینترنت است افزود: وقتی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تحریم نمی‌شود یعنی یک مسأله‌ای وجود دارد و منافعی برای تحریم‌کنندگان در میان است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه ما در بمباران رسانه‌ای معاندان هستیم افزود: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه باید با تمام توان وارد شویم و اجازه آسیب به کشور را ندهیم.

وی تأکید کرد: در فضای مجازی دشمنان توان ما را کوچک نشان می‌دهند اما در کوچکترین اتفاق نامطلوبی که در کشور رخ دهد بزرگنمایی می‌کنند.

درویشی با اشاره به اینکه سواد رسانه را به سه قشر دانشگاه، مدارس و خانواده‌ آموزش دهیم ادامه داد: ما در یک شکاف دیجبتالی گیر کرده‌ایم به طوری که وقتی دستگاه‌های هوشمند وارد کشور شد معلمان و اساتید ما آمادگی لازم برای مواجهه با این تکنولوژی جدید را نداشتند.

وی با بیان اینکه امروز بریتانیا به دنبال مسدود کردن شبکه اینستاگرام است اما ما به راحتی از آن استفاده می‌کنیم گفت: برای افزایش امنیت فضای مجازی ما به اینترنت داخلی و شبکه اینترانت نیاز داریم که سال‌ها پیش کلید خورد اما نمی‌دانیم چرا با شکست مواجه شد.

این کارشناس امنیت شبکه با اشاره به اینکه 60 درصد پهنای باند کشور در اختیار شبکه‌های اجتماعی خارجی قرار دارد اظهار کرد: امروز از اینترنت به نام شبکه‌های اجتماعی یاد می‌شود و ما بیشترین ظرفیت خود را در اختیار این بخش قرار دادیم.

شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود

وی با بیان اینکه شایعه‌پردازی، انتشار اخبار بدون سند و مباحث غیر اخلاقی از آسیب‌های رهاسازی فضای مجازی است افزود: باید به سمت شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت‌های آن فراهم است برویم تا از این آسیب‌ها تا حد امکان دور شود.

درویشی با اشاره به اینکه بخش اول شبکه ملی اطلاعات اجرایی و بخش آن در سال 95 آغاز شد تصریح کرد: این شبکه می‌توانست به راحتی اجرایی شود اما عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که می‌توان برای این اتفاق در نظر گرفت وجود شرکت‌های مختلف «آی اس پی» است که درآمد بسیاری دارد و مردم مجبور هستند از آن‌ها خدمات دریافت کنند و با ایجاد اینترانت درآمد این شرکت‌ها از بین می‌رود.

ترویج سلبریتی‌های کودکانه

این کارشناس امنیت شبکه با بیان اینکه نظارت و کنترل خانواده‌ها نیز باید اعمال شود خاطرنشان کرد: اینترنت مختص به جوانان دبیرستانی و نوجوان در کشور تعریف نشده است و حتی کودکان دو یا سه ساله هم صفحه‌هایی ویژه خودشان در فضاهای مجازی دارند و سلبریتی‌های کودکانه در حال ترویج است که بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه والدین باید بر فعالیت کودکان در فضای مجازی نظارت کنند اظهار کرد: در تمام دنیا زمان استفاده کردن از اینترنت برای کودکان را محدود کردند به طوری که کودکان 6 تا 12 سال در طول روز بیشتر از 45 دقیقه حق استفاده از اینترنت را ندارند.

درویشی با بیان اینکه این نوع قوانین در کشور ما وجود ندارد افزود: دسترسی آزادنه و بدون محدودیت برای همه گروه‌های سنی در کشور ما یک آسیب بزرگ است.

لزوم نظارت بر استفاده کودکان از اینترنت

وی تصریح کرد: در کشورهای بزرگ دنیا کودکان حق ندارند که صفحه مانیتور رایانه خود را در اتاق خوابشان قرار دهند بلکه باید مکانی زیر نظر والدین قرار گیرد اما در کشور ما این قوانین وجود ندارد.

مدرس دانشگاه و کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه اتاق خواب‌های مجزا مجهز به رایانه برای کودکان در نظر می‌گیریم که معلوم نیست چه استفاده‌ای از آن می‌کنند ادامه داد: قوانین لازم در کشور ما نیز باید منظور شود که کودکان ساعت خاصی را از فضای مجازی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما باید الگوی خوبی برای کودکان خود باشیم خاطرنشان کرد: پدران و مادران نیز باید رعایت کنند و از فضای مجازی کمتر استفاده کنند تا کودکان نیز به آنان تأسی جویند.

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد