سقوط پرواز توسعه گردشگری چابهار با لغو شهر فرودگاهی و سکوت متولیان

به گزارش فناوری فرهنگی، فرودگاه نظامی کنارک ۲۰ شهریور تعطیل شد، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد که نیروی هوایی شرط بازگشایی این فرودگاه نظامی را تعطیلی پروژه شهر فرودگاهی چابهار دانسته است بنابراین فرودگاه کنارک ۲۶ شهریور پس از آنکه مسافران یک هفته سرگردان بودند باز شد. این اتفاق برای اولین بار نیست هر چند وقت یک بار مسئولان فرودگاه نظامی کنارک پروازهای این فرودگاه را لغو و بازگشایی آن را بدون زمان اعلام می‌کنند.

شهر فرودگاهی چابهار یک پروژه عظیم است که شامل هتل و پروازهای بین‌المللی است بنابراین با کارکرد نظامی فرودگاه کنارک تفاوت دارد. همچنین این فرودگاه قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخته شود. اما پروازهایی که اکنون در کنارک انجام می‌شود نه تنها بیشتر داخلی و نظامی است بلکه پروازهای بین‌المللی آن نیز محدود به یکی دو کشور شده است.

از طرفی منطقه آزاد چابهار با کنارک حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. مزیت آزاد بودن منطقه چابهار این بود که بتواند ورود کالا و گردشگر را تسهیل کند در واقع گردشگران می‌توانستند مانند همه مناطق آزاد دیگر، بدون ویزا وارد این منطقه شوند اما از آنجا که فرودگاه کنارک در فاصله‌ای دور از چابهار قرار دارد نمی‌تواند چنین امکانی را ایجاد کند. بنابراین وجود یک فرودگاه بین‌المللی فارغ از امکاناتی که شهر فرودگاهی خواهد داشت، می‌تواند به توسعه منطقه آزاد چابهار کمک بسیار زیادی کند. اما به واقع چرا چنین امکانی به شهر چابهار داده نمی‌شود و هر بار به دلایل مختلف این پروژه مسکوت نگه داشته می‌شود؟

این درحالی است که همه متولیان دولتی در پی توسعه این شهر از استان محروم سیستان و بلوچستان هستند به عنوان مثال توسعه سواحل مکران و یا رشد صنعت گردشگری همواره از تأکیدات متولیان بوده است. مقام معظم رهبری نیز بارها بر توسعه سواحل مکران تاکید داشته‌اند.

مغایرت با سیاست‌های توسعه منطقه

تعطیلی فرودگاه نظامی کنارک و در پی آن شرط بازگشایی فرودگاه با لغو پروژه شهر فرودگاهی چابهار با سیاست‌های کلی توسعه این منطقه مغایرت دارد این موضوع مورد انتقاد نه تنها گردشگران این منطقه بلکه فعالان و سرمایه گذاران گردشگری آن نیز هست. منوچهر ملک زاده یکی از سرمایه گذاران صنعت گردشگری در چابهار است که در واکنش به لغو پروژه راه اندازی شهر فرودگاهی چابهار به خبرنگار مهر گفت: چابهار به عنوان یک منطقه آزاد تجاری به فرودگاهی نیاز دارد که بین‌المللی باشد و پروازهای خارجی در آن انجام شود. ما هنوز در حوزه حمل کالا و ورود گردشگران به منطقه آزاد و انجام پروازهای خارجی مشکل داریم. چون فرودگاه نزدیک به این منطقه یعنی فرودگاه کنارک خارج از منطقه آزاد است بنابراین بارهایی که از دوبی و یا کشورهای اطراف می آیند اگر در منطقه آزاد وارد نشود، قاچاق محسوب می‌شوند. در حالی که اگر شهر فرودگاهی در چابهار وجود داشته باشد، پروازهای مختلف بین‌المللی در این منطقه انجام می‌شود و گردشگران نیز می‌توانند برای چنج ویزا به این محدوده سفر کرده و بدون ویزا مدتی را در منطقه گردش کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ما با کمبودهایی نیز در فرودگاه کنارک مواجه بودیم در حالی که وجود شهر فرودگاهی این کمبودها را رفع می‌کند. همچنین ارتباط بین آب‌های گرم با وجود یک فرودگاه بین‌المللی ایجاد خواهد شد. چابهار می‌توان با کشورهای آسیای میانه، پاکستان، هند عمان، امارات، قطر و کشورهای همسایه ارتباط گردشگری و اقتصادی داشته باشد.

انتظار ما پیشرفت شهر چابهار است ما هتل و پروازهای چارتری ایجاد کردیم تا شاهد رونق این شهر باشیم چون معتقدیم هر چه امکانات بیشتری وجود داشته باشد، پروازهای خارجی نیز بیشتر خواهد شد اما اکنون پروازهای عمان و قطر نیز دیگر به کنارک نمی‌آیند. باید تمام تلاش خود را کنیم تا هر چه سریع‌تر شهر فرودگاهی ایجاد شود چون یکی از راه‌های پیشرفت اقتصادی ایجاد راه‌های ارتباطی و توسعه راه‌هاست. مانند راه آهن، فرودگاه یا جاده‌های دوبانده و اسکله.

فرشید عیدوزهی نیز از سرمایه گذاران گردشگری چابهار و مدیر یکی از هتل‌های این منطقه آزاد در یادداشتی انتقادی در واکنش به موضوع تعطیلی چند روز پیش فرودگاه کنارک و لغو پروژه شهر فرودگاهی چابهار که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده نوشته است: اینکه گفته می‌شود ما بیشتر از اینکه از تحریم‌های بیرونی و ظالمانه آسیب ببینیم، متأثر از تنگناهای داخلی هستیم، مصداق عینی تعطیلی فرودگاه نظامی کنارک بود در شرایط کنونی تحریم‌های جهانی، اقتصاد ما را به شدت دستخوش تغییر قرار داده و با محدودیت‌هایی مواجه شده‌ایم، اما باز هم فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا کشور روی پای خود بایستد و شعار جهش تولید محقق شود. لکن در این برهه زمانی می‌بینیم به جای اینکه تلاش فعالان اقتصادی ارج نهاده شود و حمایت شوند، تحریم‌های داخلی رخ نمایان می‌کند و بدیهی‌ترین شرایط کسب‌وکار هم از فعالان اقتصادی دریغ می‌شود.

فرودگاه ایرانشهر جایگزین مناسبی نیست

عیدوزهی همچنین درباره فرودگاه ایرانشهر نیز نوشت: شاید گفته شود که فرودگاه ایرانشهر می‌تواند تقاضای پروازی چابهار را پوشش دهد. افرادی که این نظریه را مطرح می‌کنند، یا در مسیر چابهار به ایرانشهر تردد نکرده‌اند یا خود را به خواب می‌زنند. اغراق نیست اگر بگوییم مسیر چابهار به ایرانشهر جاده مرگ است. ۳۰۰ کیلومتر جاده دوطرفه با حجم بالای تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین حمل سوخت و مشتقات پتروشیمی. این جاده هر ساله حجم بالایی از تصادفات شدید حتی منجر به مرگ و میر را دارد؛ در چنین شرایطی اگر بخواهیم مسافران پروازی را هم به این جاده منتقل کنیم، با افزایش تردد، شاهد افزایش حوادث خواهیم بود، حوادثی که بدون تردید جبران ناپذیر خواهد بود.

عدنان حسینی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار به خبرنگار مهر گفت: فرودگاه کنارک باز شد تا شهر فرودگاهی چابهار تعطیل شود. درحالی که ما به فرودگاه بین‌المللی در چابهار نیاز اساسی داریم این فرودگاه نه تنها می‌تواند گردشگران خارجی را به این منطقه بیاورد بلکه می‌تواند با داشتن هتل در حوزه ترانزیت مسافر نیز نقش داشته باشد و گردشگران بدون ویزا را نیز بپذیرد. اما چند سالی است که اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیفتد. از سوی دیگر فعالیت‌های زیادی نمی‌توان در فرودگاه نظامی کنارک داشت چون به هر حال این فرودگاه با هدف نظامی ایجاد شد ما توانستیم چند میلیارد تومان برای بهسازی فضای این فرودگاه هزینه کنیم اما هنوز نمی‌توانیم یک کیوسک راهنمای گردشگری آنجا داشته باشیم. این فرودگاه برای گردشگری مناسب نیست. از طرفی به منطقه آزاد دور است. چه اشکالی وجود داشت که هم کنارک مسافر می‌پذیرفت و هم در چابهار مسافر خارجی داشتیم؟

ماجرای تعطیلی یک هفته‌ای فرودگاه نظامی کنارک و در پی آن شرط نیروی هوایی برای لغو پروژه شهر فرودگاهی یک جنبه دیگر نیز دارد. متولیان گردشگری در کشور می‌بایست جزو افرادی بودند که نسبت به تعطیلی چند روزه فرودگاه، سرگردانی گردشگران و لغو پروژه‌ای که به توسعه گردشگری چابهار کمک زیادی می‌کرد، واکنش نشان می‌دادند اما وزارت میراث فرهنگی خود را متولی گردشگری در مناطق آزاد نمی‌داند، درحالیکه هر زمان صحبت از توسعه گردشگری مناطق محروم می‌شود، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی سخنرانی‌های زیادی در این باره می‌کند ولی او حتی با وجود حضور در برنامه تلویزیونی پایش که دقیقاً در روزهای تعطیلی فرودگاه کنارک پخش شد، واکنشی نشان نداد در صورتی که چند وقت پیش گفته بود می‌توان نخستین منطقه آزاد گردشگری کشور در سواحل مکران را ایجاد کرد!

وزیر میراث فرهنگی سال گذشته با حضور در منطقه آزاد چابهار گفته بود: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن ظرفیت‌های مناسب تفریحی و سیاحتی پس از تکمیل زیرساخت‌ها به قطب گردشگری ایران تبدیل می‌شود. اقدامات خوبی برای زیرساخت‌های گردشگری چابهار و کنارک در حال انجام است و این منطقه آینده درخشانی در جذب توریسم دارد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد