سیاست‌های وارداتی حوزه اسباب‌بازی باید تغییر کند

به گزارش فناوری فرهنگی، محسن رجبی تولیدکننده و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی درباره اینکه چرا اسباب‌بازی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت: یکسری محدودیت‌های غیرواقعی وجود دارد که از درون جامعه گرفته نشده است باید بپذیریم محصولی که از طریق قاچاق وارد می‌شود بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‌کند. طبق آمار محصولات قاچاق در حوزه اسباب‌بازی ۳ برابر واردات رسمی و قانونی کشور است که ما این آمار را تنها در ایران می‌بینیم در حالی‌که برخی کشورها این آمار یک درصد از سهم واردات رسمی‌شان است. به اعتقاد من دلیل آن هم سیاست اشتباه و نادرست ما است زیرا تولید بسیاری از کالاها را بی‌دلیل محدود کرده‌ایم.

این تولیدکننده اسباب‌بازی با اشاره به اینکه شخصیت خارجی «فروزن» را محدود کرده‌اند، افزود: با توجه به محدود کردن برخی از شخصیت‌های انیمیشنی خارجی اما عکس آن را بر روی لوازم‌التحریر، کیف بچه‌ها، پوشاک و… می‌بینیم.

او ادامه داد: متأسفانه در کشور ما وقتی می‌گوئیم عروسک «باربی» سریعاً به فکر ممنوع کردن آن هستیم باید بدانیم که این محصول جنبه‌های خوبی هم برای کودکان دارد معمولاً ما جنبه‌های مثبت را نمی‌بینیم و صفر و یک به همه مسائل توجه نشان می‌دهیم اما خیلی از اسباب‌بازی‌ها و مفاهیمی که در کشور ما ممنوع هستند یکسری کارکرد خوب دارند که باید آن قسمت‌ها را در نظر بگیریم.

رجبی تصریح کرد: به اعتقاد من اگر سیاست‌هایمان را در بخش واردات اسباب‌بازی تغییر دهیم اوضاع خیلی بهتر خواهد شد زیرا زمانی‌که محدودیت بر روی وارد شدن کالا ایجاد می‌شود از طریق کانال قاچاق وارد کشور خواهد شد که بر روی کالای قاچاق هم هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد. اما اگر بتوانیم سیاست‌های وارداتی را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که وارد کننده دچار محدودیت‌های شدید نباشد محصول را از طریق قانونی با نظارت درست وارد می‌کند و کاملاً آمار را در دست داریم، البته این شیوه به تولید هم کمک می‌کند. زمانی‌که اسباب‌بازی به لحاظ کارکرد فرهنگی، بار منفی داشته باشد ممکن است خانواده‌ها از اسباب‌بازی دل‌زده شوند اما اگر واردات درستی داشته باشیم به نظر من تأثیر مثبتی بر روی تولید خواهد داشت.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد