«سیمرغ» ایرانی در بین قوی‌ترین ابررایانه‌های دنیا

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی فسنقری درباره ابررایانه «سیمرغ» به عنوان پروژه مشترک پژوهشگاه ICT و دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تحریم کالاهای راهبردی به عنوان یکی از مشکلات اصلی در کشور به شمار می‌رود و بدیهی است ابررایانه‌ها که از قدرت پردازشی فوق العاده بالایی برخوردار بوده و کاربردهای راهبردی و نظامی دارد، همواره یکی از کالاهایی است که فروش آن به کشور با محدودیت‌های فراوانی روبرو است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با در نظر گرفتن اولویت مسائل امنیتی برای بسیاری از کاربردهای محرمانه نظامی و راهبردی، تأمین این نیازها از طریق منابع داخلی بسیار ضروری است.

معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به اهمیت بالای دسترسی به سیستم‌های با توان پردازشی بالا در پیشرفت کشور، نیاز به توسعه مراکز پردازش فوق سریع که وظیفه ارائه خدمات پردازشی با کارایی بالا به تمامی صنایع، سازمان‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و متخصصان و کارشناسان کشور را دارد، به عنوان ابزاری راهبردی در جهت تسهیل پیشرفت‌های علمی، مهندسی و فناورانه کشور کاملاً احساس می‌شود.

فسنقری درباره اهداف اصلی طراحی و ساخت ابررایانه «سیمرغ» گفت: ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان (بند ۱ الزامات شبکه ملی اطلاعات) و گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم جهت شکل‌گیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای اسلامی- ایرانی (بند ۴ ماده ۴-۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) مهمترین اهداف پروژه مذکور است.

وی ارائه خدمات پردازشی فوق سریع به بخش‌های مختلف از جمله حوزه علمی، جهت تأمین نیازهای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی کشور، حوزه راهبردی، جهت تأمین نیازهای دستگاه‌های حاکمیتی کشور و حوزه تجاری، جهت تأمین نیاز بخش خصوصی کشور را در قلمروی اهداف این پروژه ذکر کرد.

معاون پژوهشگاه ICT قرار گرفتن در بین ۱۰۰ ابر رایانه قوی دنیا را از جمله اهداف کمی بلندمدت ساخت ابررایانه «سیمرغ» برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقام حامی طرح ابررایانه «سیمرغ» قرار دارد و هماهنگی اجرای این طرح به این پژوهشگاه واگذار شده است.

فسنقری با اشاره به دو گام اصلی طرح ابررایانه «سیمرغ»، تاکید کرد: در گام اول این طرح، دستیابی به ابررایانه با ظرفیت پردازشی ۱۶۰ ترافلاپس پیش بینی شده که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در گام دوم طرح، دستیابی به مدل مهندسی و پروتوتایپ ابررایانه در مقیاس ۵.۳ پتافلاپس و مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن به مقیاس اگزافلاپس انجام خواهد شد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد