ضرورت جایگزینی صنایع فرهنگی خلاق با ذخایر ارزی

به گزارش فناوری فرهنگی، از سویی فرهنگ ما مشتاقان زیادی نیز در سراسر جهان دارد و می توان به مدد کالاهای فرهنگی و هنری فاخر به ویژه از مسیر صنایع فرهنگی، این ظرفیت ها را به جهان معرفی کرد.به همین استناد در تعریف «صنایع فرهنگی» باید چنین بیان کرد: «صنایع فرهنگی شامل تمامی صنایعی است که به نحوی در تولید و توزیع محصولات فرهنگی چه از نظر نرم افزاری و چه از جهت سخت افزاری نقش دارند».

در واقع صنایع فرهنگی خلاق  به صنایعی اطلاق می شود که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدمات می پردازند و ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن ها، جنبه ها و ابعاد فرهنگی فرد و جامعه است. از آن جا که تولید محصولات و خدمات فرهنگی بر خلاقیت، مهارت، دانش و استعداد تولیدکنندگان آن استوار است، از این رو از «صنایع فرهنگی» تحت عنوان «صنایع خلاق» نیز یاد می شود. این صنایع شامل رادیو و تلویزیون و سینما، معماری، هنر، صنایع دستی، فیلم و موسیقی، هنرهای نمایشی، نرم افزار، بازی های ویدئویی و … است.

بی شک سهم هر کشور در بازار صنایع فرهنگی، بستگی به قدرت و کیفیت محصولات فرهنگی آن کشور دارد. صنایع فرهنگی خلاق با جذب مخاطبان جدید ارزشی و بهره گیری از دانش و فناوری و به صورت کاملا هدفمند به ارتقای سرمایه فرهنگی جامعه کمک خواهند کرد. به بیان دیگر با تکیه بر صنایع فرهنگی خلاق می توان به جذب تخصص های نوآورانه و مبتکرانه پرداخت و در بُعدی دیگر، طبقات خلاق و متفکر را در جامعه ایجاد کرد. علاوه بر این صنایع فرهنگی، بار ترویجی سنگینی دارند و اگر زمانی کشوری نتواند در مقابل اثرات ناشی از صنایع فرهنگی تولیدی دیگران بایستد و با اتخاذ یک رویکرد ایجابی دست به تقویت صنایع فرهنگی داخلی بزند، در بخش هویتی خود دچار چالش می شود. بنابراین صنایع فرهنگی، سهم مهمی در توسعه کشورها دارند و به عنوان یکی از ابزارهای مهم اقتصادی مورد توجه جدی سیاست گذاران و دولتمردان هستند.

کالاها و محصولات فرهنگی علاوه بر عامل درآمدزایی و رشد اقتصادی مهم ترین ابزار و اثرگذارترین روش در انتقال عقاید، باورها، نگرش ها و رفتارهای یک فرهنگ و جامعه خاص تلقی می شوند. این صنایع نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص داخلی بیشتر کشورها ایفا می کنند. حال باید بکوشیم در صادرات فرهنگی جایگاه شایسته خود را در عرصه بین المللی پیدا کنیم و اقتصادمان را که بیشتر متکی بر صادرات مواد خام فاقد ارزش افزوده است، به سمت صادرات محصولات فرهنگی موثر و دارای ارزش افزوده هدایت کنیم.

اگر صنایع فرهنگی متناسب با نیاز مخاطبان خود به تولید کالاها و خدمات فرهنگی بپردازند، خواهند توانست باعث افزایش مصرف فرهنگی و تولید و ارتقای سرمایه های فرهنگی شوند. علاوه بر این صنایع فرهنگی با ظرفیت بالای اشتغال زایی و درآمدزایی بستر مناسبی برای کارآفرینی فراهم می کنند. در حقیقت این بخش در قیاس با دیگر بخش های اقتصادی با سرعت بیشتری رشد و اشتغال بیشتری را هم ایجاد می کند.

حال برای توسعه صنایع فرهنگی خلاق بایستی راهکارهایی همچون هدایت صنایع فرهنگی کشور در ارتقای تولید فرهنگی منطبق با نیازهای فرهنگ بومی، آموزش افراد خلاق و تاکید بر جذب این افراد در حوزه صنایع فرهنگی در کشور، توجه به خلاقیت و اجازه نوآوری در کالاهای فرهنگی، توجه به فناوری و فناوری های نوین جهانی در عرصه تولید کالاهای فرهنگی کشور، ایجاد زمینه های ارتباطی و سیاست فرهنگی در حوزه صنایع فرهنگی به منظور دست یابی به بازارهای جدید جهانی، شناسایی نیاز و بخش بندی بازار داخلی و خارجی، فراگیری فناوری های روز دنیا به منظور ارائه محصولاتی با کیفیت بالا، حمایت صحیح دولت در جهت بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی، ورود نکردن مستقیم دولت به تولید محصولات، تقویت سرمایه گذاری خطرپذیر در صنایع خلاق و فرهنگی و … را مدنظر قرار داد.
در مجموع باید بیان کرد، با توجه به محدود بودن ذخایر ارزی و ظرفیت بالای زیرساخت های فرهنگی در ایران به نظر می رسد، زمان برای توسعه صنایع خلاق و نوآور در کشور فرا رسیده است. این مهم از طریق ارتقا و بهینه سازی کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی میسر شده و می تواند نقطه شروعی برای تدوین راهبرد توسعه صنایع فرهنگی در ایران اسلامی باشد. بخش صنایع فرهنگی می تواند با توسعه خود به تولید ثروت در اقتصاد ملی منجر شود.
سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: صبح هشتم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد