طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اجرا می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که صبح چهارشنبه اول خردادماه در معاونت امور هنری برگزار شد، گفت: یکی از مباحث در هنر این است که پیمایش جدی در هنر نداشته ایم و رشد و توسعه هنر را به درستی رصد نکرده ایم. امروز از نظر نیروی انسانی در هنر کشور سرمایه داری هستیم و این جمعیت دارای مهارت و توان هنری، در سراسر کشور پراکنده هستند و هنرمندان در نقاط مختلف کشور موجب رونق هنر در شهرها و استان ها شده اند.

وی اضافه کرد: سرمایه امروزی ما در هنر با میراث تاریخی و ظرفیت های دیگر اگر یکپارچه شوند، توفیق ویژه ای در هنر حاصل می شود و با این ظرفیت و امکان می توانیم فردای بهتری در هنر داشته باشیم. شهرهایی که در رشته های خاص، ظرفیت دارند، می توانند با توجه به میراث تاریخی و ظرفیت های دیگر به عنوان شهرهای خلاقِ هنر نقش فعالانه داشته باشند و در ارتباط با شهرهای دیگر یک شبکه ای ایجاد کنند که دیگر ظرفیت ها را هم مورد توجه قرار دهند.

حسینی عنوان کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اگر چه در نگاه اول از شهرهای خلاق یونسکو الهام گرفته است اما سعی شد فراتر از آن برود و شرایط و مشخصه های بومی و فرهنگی مدنظر قرار گیرد. این طرح، ازسوی معاونت هنری در راستای کلان برنامه های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ابتدا در حوزه های هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس تدوین شد اما پس از تصویب طرح در وزارتخانه مقرر شد طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در همه حوزه های فرهنگ مانند سینما و ادبیات هم انجام شود. قرار شد دبیرخانه این طرح در معاونت امور هنری تشکیل شود، جلسات متعددی در نیم سال دوم سال گذشته انجام و مطالعات و پژوهش هایی هم شروع شد، قرار شد طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۸ اجرایی شود و امیدواریم این طرح کار خود را آغاز کند و به عنوان یکی از طرح های مؤثر در حوزه هنر و اقتصاد فرهنگ و هنر اجرا شود.

مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به اقتصاد خلاق گفت: امروزه اقتصاد خلاق یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است و ما به شدت به اقتصاد خلاق نیاز داریم. به دلیل بی توجهی دولت و برنامه ریزان و اصحاب فرهنگ و هنر از این ظرفیت استفاده نشده است و شهرهای خلاق می تواند این ظرفیت را مورد استفاده قرار دهد تا ابتدا در داخل کشور این اقتصاد پویا شود و بعد در منطقه و جهان فعال شود.

محمدحسن خوشنویس در این جلسه گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید با یک استراتژی و اهداف درست پیش برود و یک شبکه سازمانی داشته باشد. شهر خلاق بر شهروند خلاق استوار است و شبکه هایی این شهروندان خلاق را به هم مرتبط می کند.

وی ادامه داد: اساس این طرح نگاه آمایشی است و ضرورت دارد که شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در پیوند با سایر رشته ها و حوزه ها قرار گیرد و برای آن برنامه پایدار قرار می گیرد. این طرح بر مشارکت آگاهانه و فعالانه شهروندان استوار است و دولت و نهادهای عمومی تسهیل گری می کند.

علی اصغر سیدآبادی مشاور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرد: اتکای طرح بر پژوهش و مباحث نظری است. در صد سال اخیر سیاستگذاری و برنامه ریزی در تهران بوده است که از یک سو مانع خلاقیت و از سوی دیگر مانع دیده شدن تنوع ها شده است بنابراین شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر قصد دارد برنامه ریزی مشارکتی داشته باشد.

سیدامین مؤیدی اصفهانی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری بیان کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در راستای برنامه های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پس از مطالعات و جلسات متعدد و فعالیت گروه پژوهشی و اجرایی طرح، پیش نویس فراخوان طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آماده شده است تا مورد بررسی قرار گیرد.

همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: شناسایی ظرفیت ها، ایده ها و منابع و همچنین آموزش هنر در این موضوع و پایداری در این طرح مهم است.

همچنین در این جلسه نمایندگان سازمان سینمایی، معاونت امور فرهنگی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرات خود را درباره طرح بیان کردند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد