عدم حمایت از هاتگرام را اعلام کردیم

به گزارش فناوری فرهنگی، عباس آسوشه در نشست بررسی عملکرد پیام رسان های بومی و نقش ذیربط در تقویت یا تضعیف آن با اشاره به اینکه نحوه عملکرد این مرکز در حوزه پیام رسان های بومی زیر سئوال رفته است، گفت: مصوبات شورای عالی فضای مجازی روی زمین است و کسی پاسخگوی آن نیست.

وی گفت: شاهد هستیم که زمانی که مرکز ملی در خدمت بخش خصوصی است از آن تعریف می کنیم اما زمانی که به عنوان نقطه کانونی سیاستگذاری تصمیماتی اتخاذ کند با اعتراض همراه می‌شود.

آسوشه با بیان اینکه نباید همه تقصیرها را گردن مرکز ملی فضای مجازی انداخت گفت: در فضای مجازی، اصل اول نقش پررنگ کاربران است و نباید شعار دهیم که حق شهروندی کاربران را لحاظ می کنیم اما در اتاق های دربسته در مورد آنها تصمیم گیری می کنیم.

وی افزود: فضای مجازی با نوع اعتماد، تفکر و نیازمندی کاربران تعریف می‌شود و زمانی که بیش از ۵ سال مردم را به استفاده از تلگرام مجبور کرده ایم نمی توانیم یک شبه این عادت را از آنها بگیریم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی چندین بار جلسات متعدد با ۷ پیام رسان بومی داشتیم و به آنها نیز بارها گفته ایم که مردم نمی توانند ۷ پیام رسان را به صورت همزمان نصب کنند بلکه شما باید سیستمی فراهم کنید که هر یک از پیام رسان ها که نصب شد کاربران دیگر نیز بتوانند با پیام رسان خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و یک نوع هم گرایی اتفاق بیافتد اما ما شاهد هستیم که پیام رسان ها یک سیستم واحد را راه اندازی نکرده اند.

وی تاکید کرد: ما از نظر فنی مشکلی نداریم بلکه مشکل بر سر بالغ بودن این سرویس است. ما باید به عنوان مرکز ملی فضای مجازی که نقطه کانونی فضای مجازی هستیم کل قواعد و قوانین را ببینیم و نمی توان یک طرفه قضاوت کرد.

آسوشه ادامه داد: در فیلتر شدن تلگرام بسیاری از کسب و کارها معلق شدند و بخش فضای مجازی که همان مردم هستند نیازشان دیده نشد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: امروز بحث ناهماهنگی مطرح نیست و مقصر یابی در زمینه عدم موفقیت پیام رسان های داخلی بیشتر مردم را گمراه می کند.

وی افزود: ما معتقدیم که مولفه های قدرت در دنیا و ساختار حکمرانی در کشورها در حال تغییر است و یکی از این مولفه ها که پیام رسان ها است باید ساماندهی شوند اما نباید تنها دنبال مقصر بود.

آسوشه تصریح کرد: در آخرین جلسه ای که در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد نتایج ارزیابی از پیام رسان ها اعلام شد و از آنها خواستم برنامه خود را مطرح کنند. در این ارزیابی ها تنها موضوع فنی مطرح نبود و بحث امنیت عمومی و مردم نیز مورد بررسی قرار گرفتند. ما تمام سعی مان این بود که آنها برنامه بیاورند تا مشکلاتشان را حل کنیم اما از میان ۷ پیام رسان تنها ۲ پیام رسان برنامه خود را ارائه داد و یکی از آنها نیز برنامه را به صورت غیرحضوری ارسال کرد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما به تمام وزارتخانه ها و بانک مرکزی در نامه ای اعلام کردیم که ساختارهای حکمرانی در حال تغییر است و باید برای این تغییر ما نیز آماده شویم. در این فضا پیام رسان ها نقطه کوچکی محسوب می شوند و کل ساختار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور درگیر این تغییر خواهد شد. به بیان دیگر فضای مجازی به زودی دنیای واقعی را تغییر می دهد.

وی از برگزاری جلسه برای روز شنبه آینده با وزرای مرتبط با مصوبه حمایت از پیام رسان های داخلی خبر داد و گفت: در این جلسه به تکالیف این نهادها و اقدماتی که تاکنون انجام نداده اند رسیدگی می کنیم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با انتقاد از توئیتر نظرسنجی معاون وزیر ارتباطات در زمینه عدم اعتماد به پیام رسان های داخلی گفت: اولین بار که این توئیت را دیدم به رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز اعلام کردم که این توئیت به معنای تزریق عدم اعتماد به مردم است و به صورت زیرپوستی می خواهد بگوید که مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۸ سال از شروع فعالیت مرکز ملی فضای مجازی هنوز ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: امسال بودجه ۱۴ میلیارد تومانی برای این مرکز در نظر گرفته شده و باید مقابل کسانی بایستد که حداقل ۳ هزار میلیارد تومان بودجه می گیرند.

آسوشه افزود: در زمینه ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی، مرکز ملی فضای مجازی یک ماه نظر خود را اعلام کرد و نظرمان این بود که دیگر به این دو پیام رسان فرصت ندهیم اما اینکه چرا نظر مرکز ملی فضای مجازی به عنوان جایگاه بالاتر این حوزه دیده نمی شود سئوالی است که باید به آن پاسخ داد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: آنچه به عنوان اینترنت بدون فیلتر در اختیار هاتگرام قرار گرفت قرار بود تا پایان آذرماه باشد اما اینکه چرا پس از آن فعالیت آن ادامه دارد سئوالی است که قوه قضائیه باید پاسخ دهد و نه مرکز ملی فضای مجازی.

آسوشه تاکید کرد: بسیاری از مصوبات شورای عالی فضای مجازی روی زمین مانده و کسی پاسخگو نیست.

به گزارش مهر، در این نشت رضا تقی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز گفت: بند ۲ سیاست های مصوبه ساماندهی پیام رسان های بومی که در ۱۳ خردادماه سال ۹۶ مصوب شد تاکنون به اجرا درنیامده است و مسئولان باید پاسخ دهند که این سیاست به کجا رسیده است؟

وی گفت: در این بند برای مدیریت اطلاعات در داخل کشور که پایه بسیاری از کسب و کارها است سیاست های مشخص و قوانینی تعیین شد که این مصوبه ملی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است.

تقی پور گفت: برغم همه کاستی ها، مصوبه حمایت از پیام رسان های بومی یک تکلیف است که قطعا باید اتفاق بیافتد و روی آن تمرکز صورت گیرد. مسئولان باید پاسخ دهند که می خواهند آن را اجرا کنند و یا خیر؟

به گفته وی موضوع ماندن اطلاعات کلان کشور در داخل موضوعی است که حداقل ۳ سال است که در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده اما هنوز به صورت کامل به اجرا درنیامده است.

 

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد