فضای مجازی ابزارهجمه دشمن علیه نظام/نقض حریم خصوصی تهدیدی جدی است

به گزارش فناوری فرهنگی، عبدالصمد خرم آبادی غروب چهارشنبه در همایش بررسی فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که در کارگاه هنر سروش در رشت برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی فرصت زیادی از وقت آحاد جامعه را به خود اختصاص داده اند، افزود: تاثیرات اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی از جمله مواردی است که شبکه های اجتماعی به خود اختصاص داده اند.

فضای مجازی فرصت مناسب برای کشف ناشناخته ها و تکامل انسان

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی فضای مجازی را یکی از مهم ترین جلوه های این پیشرفت عنوان کرد و گفت: فضای مجازی فرصت خوبی برای کشف ناشناخته ها و تکامل انسان بوده که باید از آن درست استفاده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی انقلابی در زندگی بشری ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: انقلاب فضای مجازی در همه ابعاد و عرصه ها بروز کرده و تأثیرگذار بوده و هرجامعه ای که کنترل و تسلط بیشتری در این فضا داشته باشد در زمینه تولید محتوا، ذخیره سازی، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات موفق تر عمل می کند.

خرم آبادی بااشاره به تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی در سراسر جهان، ادامه داد: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در شفاف سازی مسائل کشور نقش مهمی همانند قوای مقننه و قضاییه ایفا می کند که تنها در سایه استفاده درست از این فضا محقق می شود.

وی با بیان اینکه به رغم وجود برخی محسنات، فضای مجازی در ابعاد فردی و اجتماعی دارای تهدیدات بسیاری است، افزود: متاسفانه امروز شاهد اعتیاد به شبکه های مجازی و اینترنت در جوامع بشری به ویژه کشور ما هستیم که در صورت عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح می تواند بنیان خانواده ها را تهدید کند.

فضای مجازی تهدیدی برای جامعه

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با تأکید براینکه استفاده صحیح از فضای مجازی می تواند در پیشرفت جامعه تأثیرگذار باشد، گفت: باید در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دروسی با محتوای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای آشنایی با چگونگی استفاده از آنها تدریس شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر عدم استفاده صحیح از این فضا سبب از هم پاشیده شدن خانواده شده است، خاطرنشان کرد: فضای که می تواند فرصت تبادل اطلاعات و تکامل بشر را فراهم کند به تهدیدی برای جامعه به ویژه خانواده ها تبدیل شده است.

خرم آبادی استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی را تهدیدی برای امینت ملی و فردی در ایران برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه قوه قضاییه و پلیس بیش از همه با تهدیدات مواجه شده اند این درحالی است که وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علمیه نباید از این فضا غافل شوند موضوعی که امروز شاهد آن هستیم.

به گفته این مسئول در سال های اخیر با ظهور شبکه های اجتماعی در ایران با تهدیداتی همچون از هم پاشیدن خانواده ها، هتک حیث، دادن اطلاعات به دشمن، تغییر سبک زندگی و بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و بزه توسط جوانان مواجه شده ایم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره خطرات فضای مجازی، اظهارکرد: ایشان بی برنامگی در این حوزه و استفاده نکردن درست از این فضا را کمال بی عقلی عنوان کرده اند.

لزوم تقویت شبکه های اجتماعی داخلی از سوی وزارت ارتباطات

خرم آبادی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه فضای مجازی این بوده که اختیار این فضا دست بیگانگان است، افزود: برای کنترل این فضا از وزارت ارتباطات خواسته شده که شبکه های اجتماعی داخلی را تقویت کنند که متاسفانه تاکنون حمایت خاصی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به ابزاری برای هجمه های دشمن علیه نظام تبدیل شده است، ادامه داد: نقض حریم خصوصی افراد و ذخیره اطلاعات شخصی آنها یکی دیگر از تهدیدات استفاده بدون علم از این فضا است.

خرم آبادی با تأکید براینکه هیچ کدام از دستگاه های امنیتی کشور جزء در مواردی که مربوط به امنیت ملی باشد به حریم شخصی افراد ورود نمی کنند، گفت: ورود به حریم شخصی افراد از سوی شبکه های مجازی بزرگترین ضربه به یک ملت است.

 مدیریت افکار عمومی یکی از خطرات فضای مجازی

وی مدیریت افکار عمومی را یکی دیگر از خطرات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برشمرد و یادآورشد: ایجاد آشوب و اغتشاشات سال گذشته و همچنین عملیات تروریستی مجلس از طریق همین شبکه های اجتماعی آموزش داده شد.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین ناکارآمد جلوه دادن نظام و مسئولان آن را یکی دیگر از مواردی دانست که از سوی این شبکه ها اشاعه می شود، تصریح کرد: بیان مکرر این مسایل در شبکه های مجازی می تواند در طولانی مدت تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به صحبت هایی درباره فیلتر اینستاگرام از سوی برخی مسئولان، گفت: اعمال قانون در تلگرام و اینستا تنها به خاطر امنیت مردم و اطلاعات شخصی آنها است ولی عده ای این موضوع را برعکس برای مردم جلوه می دهند.

خرم آبادی با بیان اینکه امروز جنگ، جنگ اندیشه است، افزود: دشمن اگر بتواند در مسئولان، جوانان و نخبگان جامعه تاثیر بگذار می تواند به اهداف خود دست یابد.

به گفته این مسئول یکی از آسیب های فضای مجازی این است که مردم فرق بین اخبار درست و غلط را نمی دانند. هیچ جای دنیا اجازه نمی دهند که اینگونه دشمن وارد فضای مجازی و حریم خصوصی کشور آنها شود.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اشاره به فیلتر تلگرام، خاطرنشان کرد: فیلتر تلگرام سبب شده که در مجموع ۲۹ میلیون ایرانی به عضو شبکه های اجتماعی داخلی شوند و اگر درباره مقابله با فیلتر شکن ها به درستی عمل شود این میزان افزایش می یابد.

منبع: مهر

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد