فضای مجازی بهترین فرصت برای تغییر روش های تدریس در مدارس است

به گزارش فناوری فرهنگی، حسن علی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان  در بازدید سرزده از دبستان دهخدا در هنگام ضبط برنامه آموزشی اینترنتی و هنرستان کاردانش اخلاص در شهر محمدیه که وارد تولید ماسک بهداشتی شده در جریان مشارکت مدارس در فضای جدید برای هماهنگی با شرایط درگیری با بیماری کرونا قرار گرفت. اصغری از نحوه آموزش در فضای مجازی و توانمندی معلمان در هماهنگی با شرایط بحران کنونی و تداوم تحصیل در فضای مجازی و نیز تولید اقلام بهداشتی در هنرستان‌ها ابراز رضایت و اظهار امیدواری کرد با رفع نواقص موجود بتوان از این ظرفیت برای تغییر در روش‌های آموزشی استفاده کرد.

صداقت در فضای آموزشی اهمیت دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این بازدید بیان کرد: در آموزش و پرورش باید یاد بگیریم که کلام غیر واقعی به کار نبندیم زیرا محیط‌های آموزشی آنقدر مقدس است که نیازی به آمار سازی و دوری از واقعیت نداریم و اگر این موضوع مغفول بماند در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها دچار خطا خواهیم شد.

وی بیان کرد: همه مدیران باید اطلاعات واقعی داشته باشند و بر اساس آن حرکت کنند تا بتوانیم ضمن شناسایی مشکلات برای حل آنها نیز اقدام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: اگر اطلاعات غلط را مبنای کار خود قرار دهیم حتماً به بیراهه خواهیم رفت و زمان را برای اصلاح امور از دست خواهیم داد.

تعطیلی مدارس فرصتی برای تغییر روش‌های آموزشی است

اصغری گفت: بیماری کرونا در کشور و استان موجب شده شاهد تعطیلی غیر قابل پیش بینی و بیش از زمان تعیین شده باشیم ولی همین تهدید می‌تواند فرصتی برای نوآوری و خلاقیت و تغییر در روش‌های تدریس و تحصیل باشد.

وی اظهار داشت: عدالت آموزشی، کیفیت آموزشی، تولید محتوای روز آمد از محورهای کار ما در دوران کنونی است و به نظر می‌رسد فضای مجازی می‌تواند برای تحقق این امر کمک مؤثری باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: اگر از فضاهای مجازی که این روزها از نیازهای اساسی برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان است بخوبی استفاده کنیم می‌توانیم عدالت آموزشی را تحقق بخشیم.

وی افزود: از آنجا که فضای مجازی در اختیار اکثر شهروندان و دانش آموزان است این روزها باید به سرعت با تولید محتوای آموزشی بتوانیم ارتباط تحصیلی را برقرار کنیم و کمبودها جبران شود.

اصغری گفت: از ۲۰ اسفندماه سال گذشته کلاس‌های ما غیر فعال شد و با مشکلات ایجاد شده این تعطیلی حداقل تا ۲۰ فروردین ماه ادامه خواهد داشت لذا باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد و با نگاه اندیشمندانه و نوآوری و خلاقیت به دنبال تولید محصولاتی باشیم که تحصیل دانش آموزان را در این ایام ممکن کند.

وی بیان کرد: بر اساس سیاست‌های اعلام شده دنبال نوآوری و خلاقیت هستیم تا بتوان به یک محصول آموزشی رسید و نیاز دانش آموزان را برطرف کرد.

اصغری یادآور شد: به نظر می‌رسد همه روش‌های تدریس در سطح ملی بهترین نیست و ما گاهی در استان‌ها و فضای محلی می‌توانیم روش‌هایی را به کار گیریم که نتایج مفیدتری داشته باشد و ما نیز در قزوین می‌توانیم با تولید محتوای آموزشی کیفی و مناسب حتی روش‌های خلاقانه را به کشور معرفی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار داشت: باید معلمان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطلب را به دانش آموز منتقل کنند، البته روش‌های تدریس در فضای مجازی حتماً با کلاس درس تفاوت دارد و هر چقدر بسته‌های آموزشی در زمان کوتاه ۵ دقیقه و یا ۷ دقیقه‌ای تهیه شود، می‌تواند مفید باشد و امکان فنی برای ارتباط را برای دانش آموزان هم مهیا کند.

اصغری اضافه کرد: شرایط امروز برای ما تجربه ارزشمندی است و باید در زیرساخت‌های آموزشی و فنی تجدید نظر کرده و کمبود و نواقص را جبران کنیم تا اگر شرایط تدریس حضوری تغییر کرد ما نیز بتوانیم بسرعت خود را به روز کرده و روش‌های دیگری را پیاده کنیم تا از تحصیل عقب نمانیم.

وی اظهار داشت: شرایط متفاوت کشور پس از ویروس کرونا نشان داد باید در تربیت معلمان و نوع تحصیل تغییر ایجاد کنیم و به سمتی برویم که حداکثر تمرکز زدایی انجام شود و مدارس را نه فقط از لحاظ مالی بلکه در تحصیل، تدریس و محتوا خودکفا کنیم.

انتخاب مدیران بر اساس خلاقیت خواهد بود

اصغری افزود: شرایط به گونه‌ای است که باید مدیران را از میان افرادی که خلاقیت دارند انتخاب کنیم و آموزش دهیم و این روزها بهترین فرصت برای ارزیابی و شناسایی مدیران مبتکر و خلاق و توانمند است.

وی بیان کرد: مدیری که در این شرایط بتواند تدریس را ادامه داده و دانش آموز را همراه کند و برای شرایط مختلف سناریوهای مختلفی داشته باشد حتماً مدیر و معلم خوبی است و ما باید این ویژگی را در سپردن مسئولیت‌ها مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین پس از شنیدن آموزش از راه دور یکی از معلمان دبستان دهخدا تصریح کرد: معلمان ما بسیار خوب می‌توانند در فضای مجازی آموزش دهند و روش‌های تدریس آنها بالاست و باید در تولید محتوا همچنان با جدیت عمل کنند.

وی گفت: هر معلم می‌تواند با روش خود در تولید محتوای فضای مجازی مشارکت کند و ضمن کسب بازخورد دانش آموزان و والدین میزان موفقیت و کیفیت آن را تعیین کند.

اصغری افزود: باید بسترهای لازم فنی را در همه مناطق مهیا کنیم تا همه دانش آموزان مناطق شمال و جنوب شهر بتوانند از خدمات آموزشی اینترنتی استفاده کرده و از تحصیل عقب نمانند.

اصغری بیان کرد: البته چون تجربه تقریباً جدیدی با این حجم در تدریس در فضای مجازی است با مشکلاتی هم روبرو هستیم که باید با شناسایی آنها نسبت به رفع نواقص هم اقدام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در هنگام ضبط دو برنامه آموزشی در فضای مجازی در مدارس ابتدایی دهخدای شهر قزوین و هنرستان دخترانه کاردانش اخلاص در شهر محمدیه با نحوه تدریس در فضای مجازی آشنا شد.

وی افزود: برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش باید نقش خود را باور کرده و آن را تقویت کنیم که در این میان اهمیت مدارس بیشتر است.

اصغری تصریح کرد: برای نمونه وقتی استان درگیر تأمین نیازهای بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده است و ما در هنرستان‌های خود ظرفیت تولید داریم باید وارد کار عملیاتی شویم و سهمی در این کار مهم بر عهده بگیریم که ورود مدارس کاردانش به تولید ماسک با همین سیاست است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: بسیار خوشحال هستیم که ظرفیت هنرستان‌ها برای تولید اقلام بهداشتی در مقابله با کرونا فعال شده و این تجربه برای دانش آموزان هم مفید است تا وارد کار اجرایی شوند.

شرایط کشور به گونه‌ای است که برای رها شدن از ویروس کرونا همه باید احساس مسئولیت کنند و وارد کار شوند.

وی بیان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در استان بویژه آموزش و پرورش باید در اولویت باشد تا بتوان از این بلای خانمانسوز نجات یافت.

اصغری تصریح کرد: تقویت حس مشارکت در میان مردم، دانش آموزان و معلمان می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف تعیین شده و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش کمک کند لذا در همین راستا ظرفیت هنرستان‌های استان را فعال کرده و در اختیار ستاد استانی قرار داده‌ایم تا در تولید اقلام بهداشتی استفاده شوند.

وی گفت: برای تأمین بخشی از نیازهای بهداشتی در هنرستان‌های استان زمینه تولید ماسک بهداشتی مهیا شده و با کمک بسیجیان توانسته‌ایم بخشی از نیازها را تأمین کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: شاید تأثیر روانی این مشارکت از تولید محصولات بهداشتی آن اثربخش تر و مهم‌تر باشد و بتواند گروه‌های دیگری را به مشارکت تشویق کند.

اصغری اظهار داشت: در استان قزوین ۱۰۵ هنرستان و مدارس کاردانش داریم که در حال حاضر در ۱۵ هنرستان تولید ماسک و اقلام بهداشتی آغاز شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین به صورت آنلاین با یک دانش آموز و مادر یک دانش آموز ارتباط برقرار کرد و دیدگاه آنها را از نحوه آموزش معلمان در فضای مجازی جویا شد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد