فعالیت تاکسی های اینترنتی؛ آسیب زا یا تسهیل کننده حمل مسافر

به گزارش فناوری فرهنگی، با رونق گرفتن فضای مجازی بسیاری از افراد تلاش کردند از این ابزار در راستای کسب و کار استفاده کرده و از فرصت پیش آمده در اینترنت برای رزق و روزی خود و خانواده شان بهره گیرند.

یکی از مشاغلی که با رونق گرفتن فضای مجازی روز افزون شد، تاکسی های اینترنتی بود که در بیرجند و خراسان جنوبی مدت ها است مورد استفاده مردم قرار می گیرد. اما گاه مسائلی  فعالیت تاکسی های اینترنتی را با سؤالاتی مواجه می سازد.

در جلسه پنجم آبان ماه شورای شهر بیرجند این مسئله مورد بحث و بررسی اعضا شورا، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی و تاکسی رانی شهرداری بیرجند و پلیس راهور قرار گرفت و مواردی چون عدم تأیید صلاحیت رانندگان و نداشتن مجوز های قانونی تاکسی های اینترنتی به عنوان مسائل مرتبط با این قشر مطرح شد.

تمایل ندارم شماره تلفنم در اختیار راننده تاکسی قرار گیرد

فهمیه غلامی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: یک بار در ساعات آخر شب از طریق یکی از تاکسی های اینترنتی درخواست کرایه ماشین کردم که من را به مقصد برساند.

وی اظهار کرد: بعد از مدتی راننده با من تماس گرفت و گفت به علت مشکلی که برای او پیش آمده نمی تواند من را به مقصد برساند که آن موقع بود که متوجه شدم اگر از این طریق درخواست کرایه ماشین داشته باشم شماره ام در اختیار راننده قرار می گیرد.

این شهروند بیرجندی بیان کرد: در اختیار قرار گرفتن شماره فرد متقاضی کرایه تاکسی در دست راننده ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد و از این جهت دوباره از این طریق از تاکسی استفاده نکردم و احساس کردم امنیت من را تأمین نمی کند.

غلامی گفت: از طرف دیگر بعد به این موضوع اندیشیدم که اگر در آن موقع شب مشکلی برای من پیش می آمد و خطایی از سوی راننده مشاهده می کردم به چه دستگاه و نهادی باید شکایت می کردم.

اعظم موهبتی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تاکسی های اینترنتی از جهت های متعددی برای شهروندان بسیار خوب است چرا که نرخ کرایه آن از قبل مشخص است.

وی اظهار کرد: البته اگر این سخن که برخی از شرکت های تاکسی های اینترنتی مجوز ندارند، صحت داشته باشد، نگرانی هایی برای شهروندان ایجاد می کند که دستگاه ها و نهادهای ذی ربط باید به این مسئله توجه داشته باشند.

مزاحمت های تلفنی یکی از مشکلات فعالیت بدون مجوز برخی تاکسی های اینترنتی

موهبتی بیان کرد:  از دوستان شنیده بودم که در یک مورد  خانمی درخواست کرایه تاکسی از یکی از تاکسی های اینترنتی کرده بود و چون شماره او از این طریق در اختیار راننده قرار گرفت برای او مزاحمت های تلفنی ایجاد شد که در صورت نظارت و مجوز چنین مواردی رخ نمی دهد.

کرایه تاکسی های اینترنتی بسیار پایین تر از آژانس ها است و اگر نظارت ها افزایش یابد استفاده از این تاکسی ها برای مردم صرفه اقتصادی خوبی دارداین شهروند بیرجندی ادامه داد: از طرف دیگر قیمت تاکسی های سطح شهر باید متعادل و در مسیرهای مشخص یکسان باشد و در این زمینه نیز حقوق شهروندان مراعات شود و همه مشکلات را در بحث تاکسی های اینترنتی و موارد مشابه نبینیم.

 وی با اشاره به اینکه کرایه تاکسی های اینترنتی بسیار پایین تر از آژانس ها است، گفت: نظارت ها افزایش یابد استفاده از این تاکسی ها برای مردم صرفه اقتصادی خوبی دارد.

یدالله غلام پور مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بر اساس قوانینی چون قانون توسعه حمل و نقل؛  مدیریت و نظارت بر حمل بار و مسافر در شهر برعهده شهرداری است.

وی اظهار کرد: این نظارت موجب می شود که شهروندان با آسایش و امنیت خاطر  از مبدأ به مقصد برسند و نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری بیرجند بیان کرد: از مدتی پیش مکانیزمی در بستر فضای مجاری راه افتاده است و افراد از طریق اینترنت می توانند  تقاضای حمل مسافر و کرایه تاکسی داشته باشند.

با اصل کسب و کار در فضای اینترنت مخالف نیستم

غلامپور ادامه داد: ما با اینگونه کسب و کار مخالف نیستیم و نمی خواهیم مشکلی را برای مردم ایجاد کنیم ولی نکته این است که اگر تاکسی های اینترنت مجوزی را که بر اساس قانون باید از شهرداری و نهاد مربوطه را اخد  کند، نداشته باشند امکان وقوع برخی از آسیب های اخلاقی و اجتماعی از این طریق ممکن است.

وی  افزود: اگر مجوزهای قانونی اخذ شود، بیمه، معاینه فنی، صحت و سلامت راننده، عدم سوء پیشینه، گواهینامه معتبر و بسیاری از موارد دیگر مورد بررسی قرار می گیرد و بعد به او مجوز داده می شود.

اگر تاکسی های اینترنت مجوزی را که بر اساس قانون باید از شهرداری و نهاد مربوطه را اخد  کند، نداشته باشند امکان وقوع برخی از آسیب های اخلاقی و اجتماعی از این طریق ممکن است مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری بیرجند گفت: ولی زمانی که تاکسی اینترنتی بدون مجوز قانونی در سطح شهر فعالیت می کند چه تضمینی در جهت سلامت راننده و سایر مسائل مرتبط با امنیت شهروندانی که از این طریق درخواست کرایه تاکسی دارند وجود دارد.

غلامپور اظهار کرد: در حال حاضر چهار شرکت تاکسی اینترنتی فعالیت می کنند که از این تعداد فقط یک شرکت مجوز لازم را گرفته که ما نیز از او حمایت می کنیم ولی بقیه شرکت های مرتبط با این موضوع مجوز لازم را اخذ نکرده اند.

وی بیان کرد: فعالیت برخی از تاکسی های اینترنتی بدون مجوز گاه زمینه اعتراض تاکسی داران را فراهم کرده است که به آنان نیز قول و وعده پیگیری را داده ایم و امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوطه چون پلیس و دادگستری این موضوع پیگیری شود.

یدالله وحدانی نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور کلی دادگستری وقتی در امری ورود پیدا می کند که پرونده ای در دادگستری شکل گرفته باشد.

ورود دادگستری به بحث تاکسی های اینترنتی

وی بیان کرد: اما از آنجایی که اگر تاکسی های اینترنتی بدون مجوز قانونی و نظارت دستگاه مربوطه در سطح شهر فعالیت داشته باشند احتمال وقوع بزه و جرم  وجود دارد از منظر پیشگیری از وقوع جرم ورود پیدا کرده ایم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی  ادامه داد: درخواست کرده ایم که اسامی شرکت های مرتبط با تاکسی های  اینترنتی دارای مجوز و بدون مجوز را به ما اعلام کنند تا موضوع را پیگیری نماییم.

بی شک بستر اینترنت و فضای مجازی فرصت بسیار خوبی را برای بسیاری از کسب و کارها به وجود آورده و بسیاری از شهروندان نیز از آن استفاده می کنند ولی زمانی این موقعیت می تواند به صورت کامل در اختیار مردم جامعه قرار گیرد که نظارت کافی نیز وجود داشته باشد.

وجود نظارت نیز در شرایطی محقق می شود که فرایندهای قانونی شروع یک کسب و کار رعایت شود و فردی که در یک شغل فعالیت می کنند خود را ملزم به رعایت استانداردهایی کند که دستگاه هایی که به او مجوز داده، برای وی تبیین کرده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد