متر و معیار دانش‌بنیان بودن

به گزارش فناوری فرهنگی، کمتر بنگاهی می‌تواند بدون توجه به دانش و فناوری، به سمت موفقیت حرکت کند. با توجه به خواست دولت برای حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان، مجوزی به این عنوان در کشور شکل گرفته است و تسهیلاتی به دارندگان آن اعطا می‌شود. بر این اساس باید شاخص‌های دقیقی نیز برای تعیین دانش‌بنیانی یک کسب و کار وجود داشته باشد که راه را بر سوءاستفاده برخی شرکت‌ها، از این عنوان ببندد.

نشست «متر و معیار دانش‌بنیان بودن»، با توجه به تجربه‌های موجود در دنیا، مباحثی چون تفاوت آنها با شاخص‌هایی که در ایران وجود دارد، نقاط قوت و ضعف معیارهای داخلی و احتمال سوءاستفاده از آنها را بررسی می‌‌کند. در این رویداد، میزان دقت، همه‌جانبه بودن و انطباق تعاریف ارائه شده از سوی نهادهای ذی‌ربط؛ از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با معیارهای روز دنیا، مقایسه می‌شود.
این نشست تلاش می‌کند به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهد: آیا برای دانش‌بنیان بودن ارائه یک محصول الزامی است یا کسب و کاری می‌تواند با ارائه یک راهکار یا انجام فعالیت‌های عمومی همچون رسانه‌، تقاضای مجوز دانش‌بنیانی داشته باشد؟ در کل، کسب و کارها با چه تنگناهایی برای دریافت این مجوز مواجه هستند؟ مسیرهای دریافت مجوز دانش‌بنیانی تا چه حد جامع و مانع‌اند؟ و آیا زمینه‌های سوءاستفاده از این عنوان وجود دارد یا خیر؟
سیدمحمد حسین سجادی‌نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دبیر علمی نشست متر و معیار دانش‌بنیان بودن است.

 

 منبع:فابا

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد