مروری براتفاقات و رویدادهای مدولباس در یکسال؛ گسستی که عمیق‌تر شد

به گزارش فناوری فرهنگی، حوزه مد و لباس کشور در سال ۹۸ با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود و گسستی که میان مسئولان و متولیان این حوزه با مردم وجود داشت بیشتر شد و حتی این شکاف روزبه‌روز عمیق‌تر. اوایل سال بنیاد ملی مد و لباس کشور با تغییرات مدیریتی مواجه شد و حمید قبادی از دبیری بنیاد ملی مد و لباس کنار گذاشته شد، بنیاد چند ماهی بدون متولی سپری کرد و فعالیت‌های این سازمان کمتر و ضعیف‌تر شد تا اینکه اواخر آبان‌ماه سال ۹۸ سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد. این گزارش به بررسی و مرور برنامه‌ها، قوانین مصوب شده و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی که طی یکسال انجام شده، می‌پردازد.

اهداف فرهنگی مد و لباس کشور چه زمانی محقق می‌شوند؟

مرضیه شفاپور، دبیر جدید بنیاد مد و لباس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره گسست موجود میان متولیان مد و لباس و مردم جامعه و بی کارکرد بودن جشنواره‌ها برای عموم مردم می‌گوید: ما تمام تلاش و سعی‌مان را می‌کنیم که کارکرد جشنواره عمومی شود و مردم جامعه استفاده تمام و کمال از مد و محصول ارائه شده در جشنواره داشته باشند. زمانی‌که به طراحان بها دهیم و طراحانی که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند را دریابیم قطعاً حوزه مد و لباس ارتقا پیدا می‌کند و انصافاً طراحانی که طرح‌ها را ارائه می‌دهند متناسب با مد ایرانی اسلامی است و ما باید حمایت مادی و معنوی از آنان داشته باشیم تا در این راه پر فراز و نشیب به ما کمک کنند و ما در این زمینه موفق عمل کنیم، تا طراحان زیرزمینی بساط‌شان را جمع کنند.

او همچنین درباره هدف و برنامه‌های بنیاد بیان می‌کند: هدف ما این است که به عنوان کارگروه مد و لباس کشور فرهنگ‌سازی درست و دقیقی را ایجاد کنیم و با همکاری و تعامل ارگان‌هایی همچون وزارت صمت، اتحادیه پوشاک و صنوف دیگر این امر را جلو ببریم، ارگان دولتی باید کنار ما قرار بگیرند. ببینید کارگروه مد و لباس متشکل از چند نهاد و سازمان است که متأسفانه کارکرد کنار هم بودن را نداریم و من وظیفه خودم می‌دانم که این موضوع را سروسامان دهم. البته، صداوسیما نقش مؤثری در ترویج و فرهنگ‌سازی مد ایرانی اسلامی دارد که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. بالاخره رسانه نقش مهمی در این حوزه دارد و اگر بخواهیم به سمت مد و لباس ایده‌آل در کشور حرکت کنیم رسانه باید در کنار ما قرار گیرد تا بتوانیم به هدف متعالی برسیم.

زمانی‌که به طراحان بها دهیم و طراحانی که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند را دریابیم قطعاً حوزه مد و لباس ارتقا پیدا می‌کند

این اهدافی که دبیر جدید عنوان کرد همچنان در حد طرح و ایده باقی مانده که امید می‌رود در سال جدید برای محقق ساختن آنها طرح‌ها را به مرحله اجرا برساند.

اختصاص اعتبارات مالی و بودجه برای فعالیت‌های مد و لباس

از مهم‌ترین رویدادها در حوزه مد و لباس وضعیت اعتبارات مالی و بودجه مختص فعالیت‌های مد و لباس است که در سال ۹۸ همانند سال‌های گذشته، بخشی از اعتبارات مالی و بودجه مختص فعالیت‌های مد و لباس در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و بنیاد ملی مد و لباس به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند. این بودجه معمولاً به برپایی جشنواره‌های استانی اختصاص پیدا می‌کند که سالی یک‌بار هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برپا می‌شود.

برپایی مسابقه طراحی لباس، عرضه محصولات کاربردی، مقالات و پایان‌نامه‌ها و برگزاری جلسات هماهنگی، به‌ویژه توسعه و کاربردی‌سازی آثار برگزیده از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی استان‌ها است و اعتبارات در شرایطی به این بخش اختصاص می‌یابد که پس از تشکیل جلسات کارگروه‌های استانی مد و لباس به ادارات کل ارشاد استان‌ها، روند برنامه‌ها اعلام و این اعتبار به استان‌های دارای آمادگی اختصاص پیدا می‌کند.

تعامل بنیاد ملی مد و لباس کشور با پلیس نظارت بر اماکن ناجا

همچنین تعاملات بنیاد ملی مد و لباس کشور با پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با همکاری حمید قبادی دبیر وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با سرهنگ صادق رضادوست رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا صورت گرفت. معاون رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا عضو کمیسیون صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های حوزه مد و لباس بوده و بر اساس درخواست‌های رسیده نسبت به آن اعلام نظر می‌کند.

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در اردیبهشت‌ماه

با توجه به اینکه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از تاریخ ۲۲ اردیبهشت تا سوم خرداد برگزار شد همانند سال‌های گذشته، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بالغ‌بر ۱۵۰ غرفه در بالکن مصلای امام خمینی (ره) برپا شد. البته این نمایشگاه برخلاف سال‌های گذشته بر عهده بنیاد نبود و تصدی‌گری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم بر عهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

ارزیابی ۷۱۹ طرح جدید لباس در جلسات کمیسیون ماده ۴ سال ۹۸

۷۱۹ اثر و طرح بررسی‌شده در کمیسیون ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس کشور عموماً به حوزه لباس اجتماع زنان اختصاص یافت البته این کمیسیون با هدف ارزیابی آثار با شاخص تعیین‌شده مانند توجه به الگوهای ملی و بومی و پرهیز از انتخاب الگوهای بیگانه بود.

از این تعداد اثر داوری شده، ۶۶۰ طرح موفق به کسب نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایران و ۷۷ طرح دیگر توانستند حقوق معنوی اثرشان را در مالکیت معنوی کسب کنند.

هزار کارگاه سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شدند

نشست خبری پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه‌اندازی یک هزار کارگاه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، علی زینی‌وند معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان و حسین مسگرانی مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن همایش ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. همچنین ۱۰۰ سوزن دوز عضو در این تعاونی‌ها بیمه شده‌اند و در راستای صادرات این فعالیت‌ها، گروه‌هایی از صنعتگران ایرانی در کشورهایی مانند عمان و ایتالیا محصولات سوزن‌دوزی منطقه را به فروش رسانده‌اند.

پنج فصل سند عفاف و حجاب به تصویب رسید

سند حجاب و عفاف که کلیات آن در پنج فصل به تصویب اعضا رسید، یک سند جامع و همه جانبه‌نگر بوده و قرار است اعضا در شور دوم که ورود به جزئیات است، اصول، ارزش‌ها، راهبردها و تقسیم و نگاشت نهادی که بین ۳۴ نهاد کشور صورت گرفته و همچنین مسیرها و نقشه راهی را که منجر به تحقق و اجرای اصول راهبردی این سند خواهد شد، مورد توجه قرار دهند.

همچنین ۱۰۰ سوزن دوز عضو در این تعاونی‌ها بیمه شده‌اند و در راستای صادرات این فعالیت‌ها، گروه‌هایی از صنعتگران ایرانی در کشورهایی مانند عمان و ایتالیا محصولات سوزن‌دوزی منطقه را به فروش رسانده‌اند

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه پس از بحث پیرامون شناخت معرفتی و علت‌یابی موضوع حجاب و وضعیت آن در جامعه امروز ایران، تأکید داشتند که در این موضوع مهم ضمن اینکه نظام و حکومت اسلامی مسئولیت دارد. مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی و حجاب و عفاف در جامعه دارای مسئولیت هستند.

برگزاری رویداد مهم جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با عنوان «فر گلستان»

دبیر بنیاد ملی مد و لباس کشور بیان کرد که در آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم رویداد ملی را همراه با شعار سال رونق تولید ملی برگزار کنیم، که یکی از شعارهایش مد پایدار بود، همچنین نگاه ویژه‌ای به کالکشن‌سازی حجاب و عفاف شده تا رنگ را وارد این حوزه کنیم. همچنین بخش سوزن‌دوزی هم یکی از بخش‌های مهم جشنواره خواهد بود.

لغو نهمین جشنواره مد و لباس فجر با شیوع کرونا ویروس

پایان تمام رویدادهای فرهنگی و تلاش‌های یکساله در اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر باید صورت می‌گرفت که تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفت و اختتامیه نهمین جشنواره بین‌الملی مد و لباس فجر لغو شد تا سازوکار و مُد معرفی شده در جشنواره‌هایی همچون جشنواره مد و لباس فجر برای مردم جامعه همچنان بی‌کارکرد بماند. البته این تعطیلی‌ها و لغو برنامه‌ها و نمایشگاه مختص کشور ما نیست بلکه حوزه مد و لباس به‌صورت جهانی با این تعطیلی‌ها مواجه شد، همانند هفته مد میلان، هفته مد شانگهای و پاریس…

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد