مقام ارشد فدرال: برای مقابله با لیبرا باید سیستم پرداخت خود را راه‌اندازی کنیم

به گزارش فناوری فرهنگی، یک مقام ارشد فدرال ایالات متحده آمریکا اذعان کرده است که لیبرا، ارز دیجیتال فیس‌بوک، لزوم اقدام فوری فدرال‌رزرو برای راه‌اندازی سیستم پرداخت‌های آنی را نشان می‌دهد.

در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه فدرال رزرو در 7 نوامبر، روهیت چوپرا عضو کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، حمایت خود را از پیشنهاد بانک مرکزی برای راه‌اندازی یک سیستم پرداخت آنی و تمام‌وقت تحت عنوان سرویس FedNow اعلام کرد.

چوپرا در نامه خود اظهار داشت که بانک مرکزی باید با سرعت عمل کند تا از تهدیدهای جدید بر نظارت خود جلوگیری کند، چه این تهدیدها از طرف فیس‌بوک باشد و چه از طرف بانک‌های انحصاری آینده.

از آنجا که شرکت های بزرگ خصوصی در «وال استریت» و «سیلیکون ولی» می‌خواهند از طریق کنترل زیرساخت‌های حساس، قدرت بازار خود را به کار گیرند، نیاز به پیش بردن این برنامه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

سرویس FedNow که از سال 2018 کار خود را شروع کرده است، به عنوان سرویس جدید پرداخت و تسویه حساب تمام وقت در یک اطلاعیه عمومی در ماه آگوست توسط بانک فدرال رونمایی شد. طبق گزارشات این سرویس هم برای عموم مردم و هم برای استفاده سازمانی در دسترس خواهد بود و به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را به صورت منعطف‌تر و با زمان‌بندی بهتر و خارج از زمان اداری معمول بانک‌ها مدیریت کنند.

نامه چوپرا نشانه‌دهنده نگرانی مقامات فدرال از نگاه رقابتی بخش خصوصی بر مزیت فدرال‌رزرو در کنترل و نظارت بر ترخیص چک، نقل و انتقال اطلاعات و سیستم ترخیص خودکار (ACH) است. از نظر روهیت چوپرا یک «انحصار بانکی خصوصی بر سیستم پرداخت الکترونیکی» می‌تواند منجر به «سرکوب نوآوری و تحریف انگیزه در بازار» شود.

وی که نگرانی‌های مشترکی با رئیس فدرال، جرومی پاول و لایل براینارد در رابطه با ماهیت خطرات ارز دیجیتال فیسبوک دارد، می‌گوید:

اندکی زمان می‌برد که لیست ریسک‌های ناشی از پروژه لیبرا به وضوح قابل مشاهده و رفع کردن باشند. اما صرف‌نظر از سرنوشت نهایی لیبرا، ظهور این طرح نیاز به اقدام سریع برای به سرانجام رساندن پرداخت‌های آنی و فوریت مداخله فدرال‌رزرو را تایید می‌کند.

همانطور که گزارش شد، لیبرا از زمان رونمایی در ماه ژوئن به صورت گسترده‌ای توسط قانون‌گذاران در سراسر دنیا پس زده شده است و منجر به این شد که مارک زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک برای شهادت دادن در برابر قانون‌گذاران در یک جلسه شش ساعته در کنگره حاضر شود.

فرماندار لایل براینارد که چوپرا در نامه خود چند بار به نام او اشاره کرده، اظهار داشته است که لیبرا ممکن است به خاطر پایین بودن شفافیت، دارایی‌های کاربران را در معرض ریسک قرار دهد. براینارد همچنین با اشاره به «ابهام بالقوه پیرامون توانایی توسعه‌دهندگان برای تامین نقدینگی و نظارت و همچنین امکان همکاری برون‌مرزی» به خطرات مربوط به امنیت اطلاعات و حریم خصوصی تاکید کرد.

جرومی پاول نیز با توجه به تعداد 2.7 میلیارد کاربر فیس‌بوک، تاکید کرده است که لیبرا باید استانداردهای نظارتی را در حد بسیار بالاتری از متوسط برآورده کند.

منبع: ارزدیجیتال

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد