موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در گرو حضور متخصصان علوم انسانی

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر وحید احمدی  با اشاره به وضعیت ارتباط میان علوم انسانی و صنعت افزود: به اعتقاد من مشکل ارتباط میان حوزه‌های غیرصنعتی مانند شهرداری‌ها، بخش‌های ارتباطات اجتماعی، صداوسیما با صنعت باید از طریق علوم انسانی، فارغ‌التحصیلان این حوزه و پژوهشگران علوم انسانی و مراکز تحقیقاتی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده موفقیت حوزه‌های صنعتی به علوم انسانی وابسته است، اظهار کرد: وقتی ما پروژه‌ای در صنعت داریم قسمت‌هایی زیادی از آن که شامل حوزه‌های اقتصادی، حقوقی، روابط اجتماعی، ارتباطات، بازاریابی و مدیریت می‌شود،از این رو این پروژه‌های صنعتی مرتبط با علوم انسانی نیز می‌باشد و فقط قسمت‌های خاصی از آن مرتبط با حوزه صنعتی است به عنوان مثال کسی که شرکت آی‌تی دارد فقط یک بخش آن شامل برنامه‌ریزی و کارهای خاص آی‌تی است ولی بخش اساسی آن که درآمدزایی و ارتباطات با حوزه‌های مختلف است باید از سوی فعالان حوزه‌های علوم انسانی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه وقتی از صنعت صحبت می‌شود تصور عامه حضور بخش‌های غیر انسانی است، ادامه داد: این در حالی است که اگر به روند فعالیت‌های شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت نگاه شود مشاهده می‎کنیم که در همه این شرکت‌ها فعالان حوزه‌های علوم انسانی حضور چشمگیر دارند.

احمدی با اشاره به وضعیت حاکم در کشور در این زمینه، خاطرنشان کرد: متاسفانه چنین هماهنگی و همگرایی در ایران خیلی کم است؛ چرا که شرکت‌ها چگونگی انجام درست کارهای جمعی و اجتماعی را نمی‌دانند تا بتوانند از ظرفیت‌های مختلف نیروی انسانی بهره برداری کنند.

وی با بیان اینکه هنوز رشته‌های مختلف یاد نگرفته‌اند چگونه باید با یکدیگر کار کنند، خاطر نشان کرد: علت این امر این است که به جامعه وارد نشده‌ایم تا کارهای جمعی را انجام دهیم و این خلأ و نقطه ضعف عمده‌ای است که ما داریم و امیدوایم با پروژه‌های مختلفی که افراد و پژوهشگاه‌ها انجام می‌دهند ارتباط با صنعت بهتر شود و بتوانند از ظرفیت رشته‌های مختلف و به ویژه ظرفیت رشته‌های علوم انسانی استفاده کنند.

احمدی ابراز خرسندی کرد که در حال حاضر این مسیر به طور نسبی در حال هموارشدن است هر چند که مطلوب نیست.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌ سازی برای افزایش همکاری‌ها میان صنعت و علوم انسانی، یادآور شد: علاوه بر آن رشته‌های مختلف نیز باید این اعتقاد را پیدا کنند که متخصصان حوزه‌های مختلف در کنار همدیگر کار کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه حضور رشته‌های مختلف علوم انسانی در مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند این مسیر را هموارتر کند، اضافه کرد: به اعتقاد من پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با ظرفیتی که در اختیار دارد می‌تواند نقش بسیار اساسی و مثبتی در این زمینه داشته باشد.

وی حمایت از پایان‌نامه‌های علوم انسانی ماموریت‌گرا را یکی از بهترین اقدامات در این زمینه دانست و افزود: این امر در پژوهشگاه‌ها شروع شده است ضمن آنکه برگزاری همایش پیوند علوم انسانی و صنعت می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در این ارتباط داشته باشد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد